کمبود ویتامین C در بارداری برای مغز کودکان خطرناک است

۰۷م آذر ،


کمبود ویتامین C در دوران بارداری به مغز کودکان آسیب می‌رساند و سبب تولد کودکانی با عقب‌ماندگی ذهنیِ غیر قابل برگشت می‌شود.


بارداری

این گفته نتایج یافته‌های تیم مطالعاتی محققان آمریکایی است که روی خوک‌های هندی مطالعاتی انجام دادند. معمولاً محققان در پژوهش‌ها از این حیوان در آزمایشگاه استفاده می‌کند به خاطر این که بدن آن نیز مانند بدن انسان نمی‌تواند ویتامین C تولید کند و باید از طریق مواد غذایی این ویتامین را جذب کند.

محققان ۸۰ خوک باردار را مورد بررسی قرار دادند. گروهی از این خوک‌های آزمایشگاهی روزانه مواد غذایی سرشار از ویتامین C دریافت کردند (روزانه ۹۰۰ میلی گرم برای هر کیلو وزن) و گروه دیگر ویتامین C کمی جذب کردند (معادل ۱۰۰ میلی گرم برای هر کیلو گرم وزن بدنشان).

محققان ملاحظه کردند مادرانی که بدنشان با کمبود ویتامین C مواجه بود صاحب بچه‌هایی با عقب‌ماندگی ذهنی شدند.

این بچه ها با ۳۰ درصد نرون (سلول‌های عصبی) کمتر در ناحیه‌ی هیپوکامپ به دنیا آمدند. هیپوکامپ یک ساختار حیاتی است که عملکرد مغز، تمرکز و رفتار را کنترل می‌کند.

محققان معتقدند این عدم رشد کامل مغز کودکان به دنیا آمده غیر قابل جبران است. پس لازم است مادران کمبود ویتامین C خود را از طریق مصرف مکمل‌ها جبران کنند

سپس محققان به بچه خوک‌ها ویتامین C دادند تا شاید این کمبود را جبران کنند اما با این حال هیچ تغییری در وضعیت هیپوکامپ آن‌ها ایجاد نشد.

محققان معتقدند این عدم رشد کامل مغز کودکان به دنیا آمده غیر قابل جبران است. پس لازم است مادران کمبود ویتامین C خود را از طریق مصرف مکمل‌ها جبران کنند.

با وجود این که این آزمایشات روی حیوان‌های آزمایشگاهی انجام شده و هنوز روی انسان پیاده نشده است اما مادران باردار باید به میزان ویتامین C دریافتی خود توجه داشته باشند. خانم‌های باردار باید مواد غذایی سرشار از ویتامین C و همچنین مکمل غذایی این ویتامین را دریافت کنند تا از هر گونه عقب‌ماندگی  نوزادان پیشگیری شود.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع:lanutrition

مطالب مرتبط:

۱۴ ماده‌ی غذایی سرشار از ویتامین C

کمبود ویتامین C به مشکلات قلبی منجر می‌شود

ارتباط بین ویتامین C و فشار خون

ویتامین C برای درمان سپسیس

۱۵ نکته دربارهٔ ویتامین C

ویتامین C علیه سرماخوردگی؟!

ویتامین ث، ویتامین سلامت

عوارض مصرف بسیار ویتامین های E،B و C  

ویتامین C

انتظارات جنین از مادر باردار

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.