کمبود ویتامینB۱۲ و اسید فولیک یکی از دلایل کم خونی

۱۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز : متخصص تغذیه کمبود ویتامینB۱۲ و اسید فولیک را یکی از دلایل کم خونی عنوان کرد و گفت: «این ۲ ماده در گلبول سازی موثر است و کمبود و عدم توجه به آن سبب بد‌تر شدن کم خونی می‌شود.»

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از سینا نیوز ؛ خستگی، رنگ پریدگی، کاهش اشت‌ها، سر درد و… از جمله علائم کمبود آهن در اشخاص است. شایع‌ترین نوع کم خونی در جهان به خصوص در جوامع در حال توسعه کم خونی، فقر آهن است که در خانم‌ها به سبب ماهانه و در کودکان و نوجوانان در حال رشد به سبب نیاز بیشتر به آهن بروز می‌کند.

همچنین از دیگر عوامل ایجادکننده کم خونی می‌توان به کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن یا مسمومیت‌های دارویی اشاره کرد. البته این موضوع با توجه به اینکه فرد در چه سن و وضعیت جسمانی قرار دارد ممکن است علایم خود را زود‌تر یا دیر‌تر نشان دهد.

متخصصان تغذیه بر این باورند که می‌توان آهن مورد نیاز بدن را از طریق گوشت حیوانات و غذاهای گیاهی بدست آورد. بنابراین بهترین راه برای کسب آهن استفاده از فرآورده‌های گوشتی مانند گوشت کم چرب، گوشت مرغ، ‌ماهی یا جگر است.

دکتر حمید زمانی متخصص تغذیه در این زمینه به خبرنگار سینانیوز می‌گوید: «با وجود اینکه کم خونی بیماری ساده‌ای تلقی می‌شود ولی ممکن است این موضوع نشانه یک بیماری بد خیم در اشخاص باشد که باید به آن توجه شود.»

به گفته وی در صورت حاد شدن کم خونی تغییر خلق و خو، تغییر قوه چشایی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و ضعف عضلانی ممکن است در فرد رخ می‌دهد.

دکتر زمانی کمبود ویتامینB۱۲ و اسید فولیک را یکی از دلایل کم خونی عنوان کرد و یادآور شد: «این ۲ ماده در گلبول سازی موثر است و کمبود و عدم توجه به آن سبب بد‌تر شدن کم خونی می‌شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که استفاده از این دو ماده به صورت خودسرانه تاثیری در بهبود بیماری نخواهد داشت بنابراین لازم است با انجام آزمایش دقیقا مشخص شود که فرد چه مشکلی دارد تا بر اساس آن دارو و یا برنامه تغذیه‌ای مشخصی تجویز شود.»

وی افزود: «مصرف میوه و سبزی یکی از راههای رفع کمبود اسید فولیک است.»

این متخصص تغذیه در پایان گفت: «بهترین منابع برای جذب آهن، گوشت کم چرب، آجیل و حبوبات است که می‌توان این مواد را همراه با موادی که ویتامین C بالایی دارند مصرف کرد تا قدرت جذب آهن افزایش یابد.»

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.