کمردرد در کودکان را جدی بگیرید

۲۹م دیماه ،

کودکان هم همانند بزرگسالان به کمر درد مبتلا می شوند که این مشکل در کودکان به مراتب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لازم است علل آن مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر مسعود فاخری، ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص علل کمردرد در کودکان گفت: علل کمردرد در کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد چرا که کمردرد بیشتر به سبب بروز آرتروز و سختی کار است اما در کودکان شایع ترین سبب ایجاد کمردرد ضربه های ورزشی است.

وی ادامه داد: در درجات بعدی عفونت ها و تومورها نیز سبب ایجاد کمردرد می‌شود که لازم است هر یک از این موارد توسط پزشک متخصص بررسی و مشخص شود.

فاخری افزود: کمردرد در کودکان جنبه ارثی ندارد و تنها بعضی اختلالات همچون کجی ستون فقرات می‌تواند به ژنتیک مربوط باشد.

وی یادآور شد: کمردرد در کودکان در سنین ۱۰ سالگی به بالا بیشتر اتفاق می‌افتد که باید جدی گرفته شود و به موقع نیز درمان شود.

فاخری با اشاره به این که یکی از علل بروز کمردرد عفونت است گفت: عفونت ها از جاهای دیگر بدن سرایت می‌کند به عنوان مثال عفونت های دندانی، عفونت مثانه و روده می‌تواند منجر به کمردرد شود به طوری که در این شرایط میکروب در جریان خون پخش می‌شود و کنار دیسک می نشیند و منجر به کمردرد می گردد.

وی با بیان این که این نوع کمردرد در کشورمان بسیار شیوع ندارد تصریح کرد: در بعضی مناطق محروم به سبب سو تغذیه و فقر بهداشتی ممکن است کودکان به سبب عفونت دچار کمردرد شوند.

فاخری در خصوص راههای درمان کمردرد اذعان داشت: درمان کمر درد به سبب آن بستگی دارد که باید تشخیص داده شود.

وی در ادامه گفت: در صورتیکه کمردرد به سبب ضربه و حوادث ورزشی باشد درمان آن استراحت، فیزیوتراپی و محدود کردن ورزش است و در صورتی که سبب کمر درد عفونت باشد لازم است درمان لازم صورت پذیرد و اگر کمردرد به سبب وجود تومور باشد عمل جراحی انجام می گردد که این موارد از طریق عکسبرداری و MRI قابل تشخیص است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کمردرد در کودکان در بین دختران و پسران به یک اندازه شیوع دارد اما انحراف ستون فقرات به سبب نامعلوم ۶ تا ۷ برابر در دختران بیشتر است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. نیان:

    کودکی ۷ساله دارم که دو ساله کمر درد داره ومرتب با مشت به پشتش میکوبه از شدت درد.خواهشا راهنمایی بفرمایید در ضمن فرزندم پسره.من اولین باره نظر دادم.

  2. نیان:

    کودکی ۷ساله دارم که دو ساله کمر درد داره ومرتب با مشت به پشتش میکوبه از شدت درد.خواهشا راهنمایی بفرمایید در ضمن فرزندم پسره.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.