کمرویی ترسی پنهان در کودکان

کمرویی یک پدیده پیچیده روانی- اجتماعی است.کمرویی یک توجه غیرعادی همراه با ترس به خویشتن است که در یک موقعیت اجتماعی ظاهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز،کودک خجالتی ممکن است از جمع سایرین دوری گزیند و تمایلی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی نشان ندهد، دوستان کمی داشته باشد.
کودکان خجالتی روی شان را از دیگران بر می گردانند به پایین نگاه می کنند و حرکات و سخنانشان بسیار احتیاط آمیز است صدای آنها حین گفتگو خیلی آهسته، لرزان و مردد است.
کمرویی یک صفت یا ویژگی ارثی یا ژنتیکی نیست در نتیجه روابط نادرست بین فردی و سازش نایافتگی های اجتماعی در مراحل اولیه رشد در خانه و مدرسه ایجاد می شود.

*علل و بروز کمرویی
نگرانی بیش از حد مادر و مراقبت دائم او از فرزند موجب می‌شود که کودکان از بازی با دوستان و کودکان دیگر محروم شود سختگیری بیش از حد نسبت به کودک و تنبیه و توبیخ او به دلایل بیهوده، به‌خصوص در مقابل دوستان و همسالان او، موجب ایجاد عدم اعتماد به نفس در کودک می‌شود و در نتیجه کودک ترجیح می‌دهد در مقابل دیگران حاضر نشود.
والدینی که مرتب درباره گفته‌ها و نظرات دیگران راجع به کودک صحبت ‌می‌کنند، ممکن است ترس از ابراز وجود را در دل فرزندشان به‌وجود آورند. این کودکان تصور می‌کنند که مدام زیر ذره‌بین هستند و هر حرفی بزنند موشکافانه تجزیه و تحلیل خواهد شد. اگر والدین از حضور در اجتماعات، صحبت کردن و برخورد با دیگران بیم داشته باشند کودکان نیز به همین منوال تربیت خواهند شد.
کمرویی به صورت رفتار در افراد نوجوان و جوان جلوه گر می شود برای مقابله با این نوع رفتار باید برنامه ای جامع و مشخص همراه با جدیت و پشتکار و همراه با خودباوری برای مبتلایان در نظر گرفته شود./ز
گزارش از ریحانه جمشیدی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.