کمپین توییتری: در دوبی “حجاب” خود را حفظ کنید

کمپین اخیر توییتری در امارات پس از آن شکل گرفت که اسما المحیری از دیدن زنی در یکی از مراکز خرید دوبی که به گفته او «تنها کمی از بدن خود را برای تقویت تصور پوشانده بود» برآشفت. المحیری بیان می‌کند که بسیاری از مردم در مرکز خرید به آن زن نگاه می‌کردند اما کاری نمی‌کردند ولی المحیری به نگهبان‌های مرکز خرید رجوع کرد و تهدیدشان کرد به پلیس زنگ می‌زند.

 
کمپینی اخیراَ شکل گرفته در امارات متحده عربی که از زنان توریست و مهاجر در این کشور می‌خواهد تا بدن خود را مطابق “حساسیت‌های مذهبی و سنتی” مردم این کشور بپوشانند.

به گزارش جذاب نیوز به نقل از دویچه وله، یک کمپین در توییتر از توریست‌های زن که به امارات متحده عربی می‌روند درخواست می‌کند نحوه پوشش خود را با “آداب و سنن” مردم این کشور هماهنگ کنند.

اسما المحیری، دختر ۲۳ ساله اماراتی، هیچ وقت فکر نمی‌کرد یک توییت ساده در وب‌سایت توییتر که با هشتگ #UAEdresscode نوشته شده بود به راه افتادن کمپینی بیانجامد که خبر آن به رسانه‌های معتبر دنیا راه یابد.

المحیری همراه یکی از دوستان خود، حنان الرایص، کمپین توییتری را پیش می‌برد، کمپینی که با این توییت المحیری آغاز شد: «تا کی می‌خواهیم به کسانی که برخلاف اصول ما رفتار می‌کنند و لباس‌های شرم‌آور می‌پوشند تنها نگاه کنیم؟»

المحیری پس از گشتی در یکی از مراکز خرید دوبی این توییت را نوشت. او به رسانه‌ها گفته در پی تغییر قانون نیست بلکه در پی آن است که آگاهی توریست‌ها را نسبت به حساسیت‌های جامعه خود افزایش دهد.

با این‌همه بسیاری از منتقدان این حرکت ضمن اعلام احترام به عقاید مختلف می‌گویند که موضوعات بسیار جدی‌ای نظیر گرسنگی یا مرگ کودکان وجود داشت که می‌توانست موضوع مناسب‌تری برای یک کمپین اجتماعی باشد.

با این‌همه تعداد زیادی از شهروندان امارات با این حرکت همراه شده‌اند و حرکتی که با یک توییت ۱۴۰ حرفی شروع شده بود در ۱۰ روز به یک کمپین شناخته شده تبدیل شد.

موضوع اصلی این کمپین چگونگی پوشش توریست‌های زن و زنان مهاجر امارات متحده عربی است. مهاجران و توریست‌ها ۸۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. رسانه‌های محلی، فعالان و افراد شناخته شده وارد بحث این کمپین شده و از مسئولان کشور و مدیران مراکز خرید خواسته‌اند نسبت به پوشش زنان سخت‌گیری به خرج دهند. برخی می‌گویند باید به محض ورود توریست‌ها به کشور به آن‌ها بروشوری در فرودگاه داده شود که در آن پوشش استاندارد توضیح داده شده باشد.

شروع ماجرا از یک مرکز خرید

کمپین اخیر توییتری در امارات پس از آن شکل گرفت که اسما المحیری از دیدن زنی در یکی از مراکز خرید دوبی که به گفته او «تنها کمی از بدن خود را برای تقویت تصور پوشانده بود» برآشفت. المحیری بیان می‌کند که بسیاری از مردم در مرکز خرید به آن زن نگاه می‌کردند اما کاری نمی‌کردند ولی المحیری به نگهبان‌های مرکز خرید رجوع کرد و تهدیدشان کرد به پلیس زنگ می‌زند.

اگرچه پوشیدن لباس‌های باز در امارات غیرقانونی نیست، در مراکز خرید پوسترهایی نصب شده که از زنان می‌خواهد تا لباس بی‌آستین و یا پیراهن و دامن بالای زانو نپوشند. فعالان کمپینی که اسما المحیری برپا کرده با این همه می‌گویند نگهبان‌ها باید از ورود افرادی که به این مساله توجهی نمی‌کنند جلوگیری کنند.

المحیری در انتقاد به پوشش آن توریست زن اعتقاد دارد: «اصلاَ چنین موردی تا ۱۰ سال پیش حتی پنج سال پیش دیده نمی‌شد.»

او به شبکه خبری سی ان ان می‌گوید: «من تنها ۲۳ سال دارم با این‌حال حتی وقتی من سنم کم‌تر بود وضعیت فرق داشت. برای نسل جدید ناراحتم. برادرزاده‌هایم وقتی به مرکز خرید می‌روند فکر می‌کنند هیچ گناهی ندارد به این زن‌ها نگاه کنند.»

او می‌گوید: «قبلاَ مردم می‌دانستند که نگاه به زنان بر اساس فرهنگ و مذهب ما نادرست است.»

راه پیش ‌روی کمپین

المحیری تنها درباره زنان حرف نمی‌زند. او در جامعه‌ای که ۸۰ درصد جمعیت آن را مهاجران تشکیل می‌دهد و اقتصادش وابستگی زیادی به مهاجران و توریست‌ها دارد، از مردهایی که “هنجارها” را رعایت نمی‌کنند نیز سخن به میان می‌آورد.

او می‌گوید که «باید با پخش کتابچه در مراکز خرید شروع کنیم. نیاز داریم تا آگاهی ایجاد کنیم تا مردم درباره کمپین ما بدانند و بدانند که مردم کشور از این موضوع ناراحت‌اند.»

البته موضوع قرار نیست صرفاَ به آگاهی‌رسانی خاتمه یابد: «باید یک زمان مشخصی را مقرر کنیم و اگر بعد از آن کسی لباس خاصی را پوشید نگهبان مرکز خرید اجازه ورود به او ندهد یا او را جریمه کند. یا لباسی به او داده شود تا خود را بپوشاند.»

واکنش سفیر بریتانیا

سفیر بریتانیا در امارات متحده عربی در ماه مارس امسال در گفت‌وگویی با مجله ۹۹۹ گفته بود که اکثریت توریست‌ها و مهاجران بریتانیایی در امارات آداب و سنن مردم این کشور را رعایت می‌کنند.

دومینیک جرمی پیش از کمپین اخیر دو دختر اماراتی گفته بود: «فکر می‌کنم بسیار مهم است که مهاجران و توریست‌ها متوجه هنجارهای جامعه‌ای که در آن هستند باشند.»

به گفته وی، سفارت بریتانیا در دوبی و ابوظبی همکاری نزدیکی با مسئولان تورها، دانشگا‌ه‌های محلی و شرکت‌های هواپیمایی خصوصاَ “امارات” و “اتحاد” دارند و کمپینی را با عنوان “قبل از رفتن، بشناس” اداره می‌کنند.

چند باید و نباید ساده

با بالا گرفتن موضوع کمپین مخالفت با آزادپوشی زنان خارجی در امارات، بحث بایدها و نبایدهای رفتاری در این کشور در رسانه‌ها مطرح شده است. در برخی از رسانه‌ها به مواردی که نباید در امارات انجام داد اشاره شده است. از جمله این موارد:

– زوج‌ها از بوسیدن یکدیگر در ملا عام خودداری کنند
– اسلام دین رسمی امارات است، به ادیان خصوصاَ اسلام بی‌احترامی نکنید
– علامت اوکی که با شصت دست داده می‌شود، توهین‌آمیز تلقی می‌شود
– با انگشت به کسی یا چیزی اشاره نکنید، بی‌ادبانه است
– از دیگران عکس نگیرید
– وقتی صدای اذان می‌شنوید به صورت مشخص صدایتان را بلند نکنید یا موقع اذان حرف نزنید.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.