کمک رفسنجانی و خاتمی به مترو ۵/۲برابر احمدی‌نژاد بود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که آمار کمک ۷ یا ۸ برابری دولت به مترو غلط و بدون در نظر گرفتن فایناس‌ها است، گفت: کمک دولت‌های قبلی به مترو ۲ تا ۵/۲ برابر نسبت به دوره فعلی است. سیدجعفر تشکری هاشمی بابیان این که ادعای کمک ۷ یا ۸ برابری دولت به مترو و حمل و نقل عمومی نسبت به دولت‌های قبلی صحیح نیست، گفت این آمار و ارقام غلط است.

وی ادامه داد: دولت پرداخت‌های نقدی خود را با تخصیص‌های نقدی قبل از سال ۸۴ مقایسه می‌کنند که آمار به دست آمده به ظاهر صحیح به نظر می‌آید اما واقعیت این است که فایناس‌هایی که توسط دولت‌های قبلی به مترو داده شده را نادیده می‌گیرند.معاون شهردار تهران افزود: اگر بخواهیم این تسهیلات را نیز در نظر بگیریم و با نرخ ارز امروز مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم که کمک دولت‌های قبلی به مترو نسبت به هم اکنون ۲ تا ۵/۲ برابر است.

وی یادآورشد: برای مترو تفاوتی ندارد که برای تامین هزینه‌های خود اعتبار ریالی و پول نقد دریافت کند یا امکان استفاده از فایناس و وام بین المللی داشته باشد.مساله مهم تامین اعتبارات لازم و به موقع برای ادامه روند توسعه مترو است.

تشکری هاشمی اظهارداشت: علاوه براین دولت مرجع تعیین میزان کمک‌ها به مترو نیست و تصمیم دیگری در این رابطه وظیفه مجلس است و دولت ها موظف هستند آنچه که تصویب شده را به طورکامل پرداخت کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: معضل اصلی این است که در طول سال های گذشته هر بودجه و اعتباری که مجلس مصوب کرده هیچ گاه به طورکامل توسط دولت پرداخت نشده است.

بنزین را گران کردند اما به مترو کمک نکردند

تشکری هاشمی با اشاره به دلایل دیگر ضرورت کمک هرچه بیشتر دولت به مترو ، گفت: دولت درسال های اخیر سیاست‌هایی از جمله سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین را اعمال کرده که رویکرد سلبی و محدودیت‌ کننده دارد. درحالی که باید در راستای این رویه، اقدامات ایجابی انجام نمیشود.

وی ادامه داد: برای این منظور درقانون هدفمندسازی یارانه ها که همه چیز طبق این قانون گران شد پیش بینی شد که برای خدمات حمل و نقل عمومی یارانه‌های ویژه ای غیر از بودجه های مصوب پرداخت شود اما هرگز این اعتبارات پرداخت نشده است. دولت در طرح جامع ترافیک تهران مصوب کرده است که در سال ۸/۱۸ کیلومتر درسال مترو ساخته شود.

قانون هایی که نوشته شد اما عملی نشد

معاون شهردار تهران اظهارداشت: همچنین سهم ۵۰در صدی دولت در تامین هزینه های مترو نیز که توسط مجلس تصویب شده به طورکامل پرداخت نمی شود.در قانون دیگری دولت باید هرسال ۴ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل درون شهری کمک کند اما هرگز این این اعتبارات محقق نشده است.

وی افزود: در این قانون تاکید شده است که بودجه های حمل ونقل عمومی به صورت ۱۰۰درصد تخصیص داده شود اما هرسال شاهدیم اعتبارات مترو شامل تعدیل های ۷۰درصد و ۳۰ درصد می‌شود.

تشکری هاشمی تصریح کرد: در مورد تامین وام های بین المللی نیز هم اکنون هیچ کدام از فایناس‌های خطوط ۳ ، ۶ و ۷ مترو محقق نشده و فایناس خط چهار نیز در پیچ و خم های اداری است.

وی با بیان این که قوانین نوشته و عمل نشده در زمینه حمل ونقل عمومی و مترو بسیار زیاد است، گفت: قانون استفاده مترو از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی به میزان ۲میلیارد دلار ۳ سال است که توسط مجلس در قانون تکرار می شود اما توسط دولت تخصیص داده نمی شود.

وی اظهارداشت: ما برای ساخت مترو هیچ اعتباری بیشتر از میزان تعیین شده در مصوبات مجلس از دولت نمی خواهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: دولت به جای این که اصرار کند بهتر از دولت های قبلی است به وظیفه خود عمل کند و قضاوت درباره کمک به مترو را براساس آمار و اطلاعات واقعی انجام بدهد تا مردم قضاوت درستی در این مورد داشته باشند.

۴۵۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.