کمک نکنند تنها ۳ باشگاه مجوز حرفه‌ای می‌گیرند/ ۳۰ تیر آخرین فرصت باشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزالله محمدی در پایان نشست شورای مرکزی اتحادیه فوتبال با تشکر از مدیران لیگ‌برتری و دسته‌اولی که خودشان در این نشست شرکت کردند و همچنین علی کفاشیان و روسای فدراسیون فوتبال ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این نشست بحث حرفه‌ای شدن باشگاه و رسیدن به الزامات AFC با یک الحاقیه به اتحادیه فوتبال واگذار شد.

وی اضافه کرد: اتحادیه علاوه بر انجام فعالیت‌های لازم جهت خصوصی شدن باشگاه قصد دارد به مجلس و دولت هم کمک کنند تا با در نظر گرفتن لایحه‌هایی شرایط را جهت خصوصی شدن خوب و مناسب باشگاه فراهم کند تا مشکلات باشگاه حل شده و تمایل بخش خصوصی برای حضور در فوتبال بیشتر شود.

رئیس اتحادیه فوتبال باشگاه‌های کشور افزود: از نمایندگان AFC خواسته‌ایم اواخر خرداد یا اوایل شهریور به ایران آمده تا باشگاه‌های ما بتوانند ۲۱ موردی که در آن ضعف داریم، را برطرف کنند. همچنین باید تا ۳۰ تیرماه تمام کارها را انجام داده باشیم و اگر باشگاهی در آن زمان مشکل داشت، جایش را به باشگاه دیگری بدهیم.

وی در پاسخ به این سئوال که مشخصاً چند باشگاه هستند که نمی‌توانند در حال حاضر مجوز حرفه‌ای شدن را دریافت کنند؟ تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم ۵ آیتم اصلی وجود دارد که باشگاه باید جهت حرفه‌ای شدن آنها را کاملاً ‌رعایت کنند که یکی از آنها زیرساخت‌ها است. این مشکل به باشگاه‌ها برنمی‌گردد بلکه نیاز به حمایت وزارت ورزش، ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها و همچنین شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی دارد.

عزیزالله محمدی در این خصوص اضافه کرد: ورزشگاه‌های کشور بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیاز دارند با رفع مشکلات موجود به معیارهای مد نظر AFC دست یابند. در حال حاضر به جز ورزشگاه‌های آزادی تهران، فولادشهر اصفهان و باهنر کرمان سایر ورزشگاه‌ها ایراداتی دارند که در این بین ورزشگاه یادگار امام تبریز ایرادات کمتری دارد و با حمایت مسئولان می‌تواند هرچه زودتر به معیارهای AFC دست یابد.

وی ادامه داد: بحث بعدی این است که تراز مالی باشگاه مثبت شود و یا مساله این موضوع را می‌طلبد دولت که هزینه زیادی در این سالها در ورزش کرده و مجلس هم در ای زمینه همکاری لازم را داشته است، یک بار برای همیشه بدهی‌های قبلی باشگاه‌ها را به طور کامل تسویه کند.

رئیس اتحادیه فوتبال باشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: به طور مثال پرسپولیس ۱۵ و استقلال ۱۴میلیارد بدهی دارد، ضمن اینکه ذوب‌آهن و سایر باشگاه‌ها هم با چنین مشکلاتی مواجهند. امیدوارم دولت با عزمی جدی و در راستای کمک به فوتبال این بدهی‌ها را پرداخت تا تراز مالی باشگاه به صفر برسید.

وی افزود: امیدوارم دولت هرچه زودتر طرحی را در نظر بگیرد که علاوه بر پرداخت واقعی حق پخش به باشگاه سال نخست در باشگاه لیگ برتری ۵ میلیارد، سال دوم ۴ میلیارد و … سال پنجم یک میلیارد به باشگاه‌ها کمک کند تا آنها روی پای خود بایستند . اگر این اتفاق نیافتد تنها ۳ باشگاه مجوز حرفه‌ای شدن را می‌گیرند و این یعنی حذف ایران از مسابقات مهم آسیایی.

عزیزالله محمدی در پاسخ به این سوال که علی فتح‌الله زاده قبلاً اعلام کرده بود رای مثبت به برگزاری مسابقات توسط اتحادیه داده است آیا اتحادیه فوتبال توان برگزاری مسابقات لیگ را دارد؟ تصریح کرد: در همه جای دنیا مسابقات فوتبال داخلی توسط اتحادیه فوتبال یا سازمان لیگ برگزار می‌شود. در ایران نام سازمان لیگ به عنوان برگزار کننده مسابقات در ای اف سی ثبت شده است ولی طبق اساسنامه می‌توانند برگزاری مسابقات را به اتحادیه فوتبال واگذار کنند.

وی با بیان اینکه اتحادیه توان برگزاری مسابقات فوتبال را دارد اضافه کرد: اکنون بحث اخذ مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها است که عملی شدن آن وظیفه مهمی است که امروز بر عهده اتحادیه قرار داده شده است. بر این اساس و به خاطر انجام دادن دقیقه این اتفاق مهم زیاد تمایل نداریم مسابقات را برگزار کنیم اما اگر فدراسیون بخواهد مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه فوتبال باشگاه‌های کشور در پایان در مورد این که چقدر مطمئن است اتحادیه بتواند مجوز حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها را دریافت کند در پایان گفت: باید از یک جایی شروع کنیم. سه چهار سال است ای اف سی به ما فشار می‌آورد و اگر این اتفاق بیافتد فوتبال ایران با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد. ما هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا بتوانیم این کار بزرگ را به سرمنزل مقصود برسانیم.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.