کم‌نظیرترین اتفاق طبیعی زمین؛سونامی یخ + تصاویر

۳۰اردیبهشت،

این پدیده با بهمن متفاوت است. در ریزش بهمن، برف از ارتفاع بالایی سقوط می‌کند و تحت تاثیر جاذبه زمین بر انرژی جنبشی و تکانه‌اش افزوده می‎شود؛ درحالی‌که در سونامی یخ، این امکان وجود دارد که دیواره یخ سربالایی نیز حرکت کند و تا جایی‌که تکانه‌ و انرژی جنبشی‌اش اجازه دهد، ارتفاع بگیرد.

هفته قبل، پدیده کم‌نظیری در سواحل دریاچه دوفین واقع در مانیتوبای کانادا به وقوع پیوست و سونامی عظیمی از یخ به ارتفاع ۹ متر، شش خانه را از بین برد. این پدیده به دنبال وزش باد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت رخ داد.

از آن‏جاکه سرعت حرکت امواج یخ بسیار کمتر از آب است، ناظران به اندازه کافی وقت داشتند تا از این امواج عظیم یخ که تا ۹ متر ارتفاع داشتند، عکس بگیرند. این پدیده که به سونامی یخ مشهور شده، از دهه ۱۹۵۰/۱۳۳۰ تاکنون ملاحظه نشده بود و قدرت آن به قدری است که به نقل از شاهدان عینی، فولاد، بلوک‌های سیمانی و بتن در برابر آن مانند خمیردندان وا می‌رفت.

به گفته کارشناسان، این پدیده وقتی آغاز شد که وزش باد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت (۱۶٫۷ متر بر ثانیه) قطعات عظیم یخ را از سطح دریاچه به ساحل آورد. در ساحل، این قطعات بزرگ با قطعات کوچک‌تری برخورد کردند که آغاز به ذوب شدن کرده بودند. لایه مرطوب حاصل از این ذوب شدن با کاهش اصطکاک بین قطعات یخ و سطح زمین سبب شد قطعات بزرگ یخ بزرگ به راحتی در ساحل حرکت کنند و هرچه را بر سر راهشان بود، نابود کنند.

این پدیده با بهمن متفاوت است. در ریزش بهمن، برف از ارتفاع بالایی سقوط می‌کند و تحت تاثیر جاذبه زمین بر انرژی جنبشی و تکانه‌اش افزوده می‎شود؛ درحالی‌که در سونامی یخ، این امکان وجود دارد که دیواره یخ سربالایی نیز حرکت کند و تا جایی‌که تکانه‌ و انرژی جنبشی‌اش اجازه دهد، ارتفاع بگیرد. همان‌طور که در این مورد، یخ از سطح پایین‌تر آب به داخل شهر و سطوح بالاتر جابجا شده است.

تصویر زیر نیز مربوط به یکی از شش خانه‌ای است که در ساحل دریاچه دوفین تخریب شد. طبق گزارش‌های ارسالی، چهارده خانه دیگر در سواحل رود اوخر آسیب دید.


سایت خبری تحلیلی نور نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.