کم آبی منجر به سنگ غدد بزاق می گردد

فروردین ۱۴۰۳

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:علت اصلی ابتلا به سنگ های غده بزاقی ناشناخته است البته کم آبی بدن مهمترین عامل مهم در دچار شدن به این بیماری است.

پدرام برقعی، استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص گوش حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: تمامی اشخاص سه نوع غده ی بزاق اصلی به نام گوش، زیر گوشی و تحت فکی در هر طرف دهان دارند که این غدد به همراه چندین غدد بزاقی فرعی که در سر تا سر مخاط دهان لب ها و کام پراکنده اند بزاق را تولید و داخل دهان ترشح می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: سنگ سبب انسداد نسبی یا کامل مجرای بزاقی شده و در نتیجه بزاق جمع شده و سبب تورم غده و بروز درد در آن ناحیه می گردد زیرا در حین غذا خوردن میزان ترشح بزاق بسیارتر می گردد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه سبب اصلی سنگ بزاقی کم مصرف کردن مایعات است، گفت: میزان کاهش ترشحات بزاق نشان دهنده خشکی دهان است ولی افزایش ترشحات بیماری نیست.

وی ادامه داد: پس از تشخیص وجود سنگ بزاقی بر اساس محل  و نوع سنگ برای بیمار درمانی ارائه می گردد که در اکثر موارد جراحی صورت می گیرد که سنگ غدد از طریق عکس برداری و رادیولوژی تشخیص داده می گردد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان اظهار داشت: بزرگ شدن غده بزاقی به سبب عفونت است که باید تحت پزشک درمان شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.