کم توجهی به اخلاق سیاسی جامعه را تهدید می کند

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم با اشاره به لزوم توجه به اخلاق سیاسی، تاکید کرد: کم توجهی به اخلاق سیاسی جامعه را تهدید می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ نجمه کیخا، همزمان با هفته دولت، با اشاره به این که توجه به اخلاق سیاسی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، گفت: بارها از سوی مراجع عظام تقلید، علما و بزرگان و … ، اهمیت توجه به اخلاق سیاسی گوشزد شده است.
وی با بیان این که اخلاق سیاسی باید به صورت علمی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: وجود مباحثی چون گرایش فقه سیاسی در سطح کارشناسی ارشد وحضور کارشناسان اخلاق سیاسی در جامعه امری ضروری است؛ یعنی، همانطور که برای بررسی مسائل مختلف، کارشناس مربوطه به ابراز نظر می‌پردازد، در عرصه اخلاق سیاسی نیز باید کارشناسانی وجود داشته باشند تا به بررسی مسائل مربوطه بپردازند.

انتقاد از کم توجهی به اخلاق سیاسی
این استاد دانشگاه با بیان این که با توجه به اهمیت این موضوع، نسبت به این مسئله توجه زیادی نشده است، گفت: درست است که اساتید اخلاق بزرگ و فراوانی در حوزه وجود دارند، ولی درعرصه اخلاق سیاسی، این گونه فراوانی دیده نمی‌شود؛ شرایط امروز ایجاب می‌کند که افراد آشنا با مسائل اخلاقی و سیاسی وارد میدان شده و در این عرصه اهرم‌های اجرایی را نیز در اختیار داشته باشند.
وی توجه گسترده بشریت به اخلاق، لزوم توجه به اخلاق سیاسی را دوچندان کرده است، گفت: مردم از نظر آگاهی‌های اخلاقی در سطح بالایی هستند، ولی در مرحله عمل این گونه نیست،

تاکید بر عمل به آموزه های اخلاقی
وی ادامه داد: معلومات گسترده اخلاقی که مردم در مناسبت‌ها و مجالس مختلف کسب کرده‌اند، به اندازه‌ای است که برخی شاید نیازی به مطالب جدیدی نداشته باشند، ولی آنچه مهم است، عمل به آموزه‌‌هاست.
این محقق و پژوهشگر به آسیب‌هایی که در  نبود کارشناسان اخلاق سیاسی جامعه را تهدید می‌کند، اشاره کرد و گفت: در جامعه ما، مباحث زیادی درباره اخلاق سیاسی مطرح می‌شود که بیشتر از سوی افرادی است که در عرصه فلسفه اخلاقی کار علمی انجام داده‌اند.
وی با بیان اینکه چنین نظریاتی بیشتر از سوی جوامع روشن‌فکری مطرح می‌شود، ادامه داد:‌ متأسفانه نهاد‌هایی که باید در این عرصه حضور فعال داشته و به چنین دیدگاه‌هایی که جامعه را به سمت آسیب هدایت می‌کند،‌ پاسخ دهند تا کنون پاسخی کامل و روشن ارائه نکرده‌اند.
کیخا با بیان این که مباحث اخلاقی در سه محور سودگرایی، وظیفه‌گرایی و فضیلت‌گرایی مطرح است، اضافه کرد:‌  پیروان اندیشه سود‌گرایی معتقدند که اگر بخواهیم وظیفه گرایی و فضیلت‌گرایی را در جامعه ترویج کنیم، تنها بخشی از افراد جامعه مخاطب ما هستند؛ در حالی که بیشتر مردم جامعه سودگرایی اخلاق را بهتر درک می‌کنند؛ بنابراین ‌اگر اخلاقی ترویج کنیم که مطابق با سودگرایی باشد، بیشتر شکل می‌گیرد.
وی با بیان این که به عقیده آنها اگر این گونه اخلاق در جامعه رواج یابد، می‌توان به مقامات بالاتر اخلاقی چون وظیفه‌گرایی و فضیلت‌گرایی نیز رسید، گفت: بر اساس تعالیم دینی و  اسلامی، چنین رویکردی نباید در جامعه ایجاد شود؛ بلکه هر سه مورد باید مد نظر قرار گیرد.

مراقب نفوذ افکار غربی باشیم
این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که کارشناسان اسلامی مباحث اخلاقی را تبیین نکنند، افکار غربی جایگزین می‌شود؛ نهاد‌‌های دینی و کارشناسان حوزوی باید دراین عرصه وارد شده و نظریه‌های درست اخلاقی به ویژه در عرصه اخلاقسیاسی را تبیین  و جامعه را در توجه دادن به اخلاق هدایت کنند.
وی با تأکید بر این که نهاد‌های اخلاقی می‌توانند جامعه را از افراط و تفریط اخلاقی حفظ کنند، ادامه داد: برای حرکت جامعه به سوی اخلاق، نیاز به الگوی اخلاقی است که همین مسئله ضرورت اخلاق سیاسی را در جامعه ایجاد می‌کند.
کیخا با اشاره به دغدغه بسیاری از بزرگان مبنی بر ترویج الگوهای غیر دینی به جای الگوهای اسلامی در جامعه، یادآور شد: الگوهای اسلامی فراوانی درعرصه اخلاق سیاسی در اختیار داریم که متأسفانه برای بررسی و تحلیل این الگوها اقدام خاصی صورت نگرفته و آن گونه که باید ترویج نشده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.