کم شنوایی نوزادتان را تشخیص دهید

۱۵ام بهمن ،

کم شنوایی بدو تولد نوزادان که از ۳ ماهگی آغاز می گردد در بعضی از مراکز درمانی قابل تشخیص و در صورت نیاز با گذاشتن سمعک اصلاح خواهد شد.

گیتی موللی، متخصص روانشناس استثنایی در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران افزود: طیف وسیعی از نوزادان می باشند که در کشورهای پیشرفته و به صورت اجباری مورد غربالگری قرار می‌گیرند و بدین ترتیب اختلالات ویژه گفتاری در این گروه مورد اصلاح توسط گفتار درمانان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: کم شنوایی از جمله اختلالاتی است که در بعضی از زایشگاههای کشورمان بدو تولد مورد سنجش قرار میگیرد ولی این طرح بخش در همه جا نیست.

موللی مداخله به موقع کارشناسان شنوایی سنجی را در عرصه درمان موثر دانست و افزود: با شنوایی سنجی و سمعک گذاری به موقع می‌توان شاهد حضور موثر کودک در جامعه ، یادگیری امور آموزشی، رشد و شکوفایی استعدادهای کودک و کاهش هزینه های روانی و درمانی کودک و خانواده بود.

وی آغاز گفتار در کودکان را دو سالگی دانست و گفت: اگر شاهد اجرای طرح غربالگری کم شنوایی نوزادان از بدو تولد باشیم می‌توان شاهد ارتقا نظام سلامت کشور نیز بود.

موللی مراقبت های والدینی، ارجاع به موقع نوزادان به پزشک  را از راهکارهای موثر دور ماندن نوزادان از کم شنوایی عنوان کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.