کم کاری تیروئید در نوزاد یکی از دلایل عقب ماندگی ذهنی

۲۶اردیبهشت،

کم کاری تیروئید در نوزادان، یکی از دلایل عقب ماندگی ذهنی است که والدین باید در روزهای اول تولد فرزندشان از طرح غربالگری غفلت نکنند.

دکتر عبدالل،ه متخصص اطفال و کودکان در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، گفت: طبق آمارهای انجام شده در ایران از هر ۴ هزار نوزاد یک نوزاد دچار کم کاری تیروئید است که این بیماری یکی از مهمترین دلایل بروز عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است و اگر در بدو تولد تشخیص و درمان نشود عواقب سنگینی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این نکته که زردی و یبوست شدید می تواند به سبب کم کاری تیروئید باشد بیان کرد: این بیماری همچنان علائم بالینی مشخصی ندارد از این رو لازم است از تمامی نوزادان در پنجمین روز از تولدشان آزمایشی گرفته شود و آنها ر ا غربالگری کنند تا در صورت ابتلا به بیماری بی درنگ درمان شوند.

وی افزود: در صورت درمان به موقع این بیماری می توان مانع از عقب ماندگی ذهنی کودک شد،‌ در غیر اینصورت علاوه بر عقب ماندگی،‌ عواقبی چون کوتاهی قد،‌ بزرگی زبان و تأخیر در بلوغ را در پی خواهد داشت.

این متخصص اطفال در آخر بیان کرد: والدین توجه داشته باشند که عدم وجود سابقه کم کاری تیروئید در خانواده هیچ سببی برای انصراف از تست غربالگری در نوزاد نیست و نمی تواند نمایانگر سلامت غده های تیروئید وی باشد و مادرانی که کم کاری تیروئید دارند می توانند به مصرف داروهای خود در زمان بارداری ادامه دهند که این مسئله نیز سببی بر سلامت غده تیروئید نوزاد نمی شود و کاملا مسئله ای جدا است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.