کنترل بسیاری از بیماری‌ها در ماه مبارک رمضان

خبرگزای آریا- روزه داری در کاهش اضافه وزن و کنترل بسیاری از بیماری ها موثر است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت قم با اشاره به فواید روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: شاخص بیماری های غیرواگیر مثل اضافه وزن در ایران و استان قم بالا است و روزه داری در این ماه و در صورتی که افراد در وعده افطار و سحر پرخوری نداشته باشند در رفع این مشکل موثر است.
علی اکبر حق ویسی افزود: بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، فشار و چربی خون،و برخی سرطان ها نیز در شاخص بیماری های غیرواگیر دسته بندی می شوند که در این ماه با گرفتن روزه تا حد زیادی کنترل می شوند.
وی تاکید کرد: این دسته از بیماران باید با مراجعه به پزشک متخصص خود از نحوه روزه داری و مصرف داروهای خود مطلع شوند.
حق ویسی اضافه کرد: آنچه در روزه داری بیماران اهمیت دارد توانایی جسمی این افراد با توجه به شرایط روزه داری و نظر پزشک متخصص آنها است.
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت قم با تاکید بر اینکه روزه داران در این ماه باید از چهار گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنند ابراز داشت: فقط نحوه و میزان استفاده از این مواد در این ماه فرق می کند.
حق ویسی افزود: این چهار گروه شامل گروه شیر و لبنیات، نان و غلات، گوشت ها و سبزیجات و میوه جات می شود.
وی ادامه داد: ماست، کشک، پنیر، شیر و بستنی در گروه اول، انواع نان های سنتی و صنعتی، برنج و ماکارونی در گروه دوم، انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، حبوبات و انواع مغزها در گروه سوم جای می گیرند.
این کارشناس تغذیه در خصوص انواع سبزیجات هم گفت: سبزیجات به سه دسته برگی شکل مثل کاهو، کلم، تربچه و اسفناج، میوه ای مثل خیار و گوجه و نشاسته ای مثل هویج، کدو، کدو حلوایی و پیاز تقسیم می شوند.
حق ویسی عنوان داشت: از یک لیوان شیر خرما یا ۲ تا سه عدد میوه فصل به عنوان میان وعده در آخر شب استفاده شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.