کنترل عرضه و تقاضا بهترین راه برای تعادل “نوسانات ارز”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعادل زمانی به بازار ارز بر می‌گردد که برابری عرضه و تقاضا داشته باشیم و در شرایط فعلی که مشکل عرضه ارز داریم باید نیاز داخل را کم کنیم تا عرضه و تقاضا هماهنگ با هم عمل کنند.

ایرج ندیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه نوسانت بازار ارز با بسیاری از مسائل داخلی و خارجی مرتبط است افزود: نوسانات ارز با عوامل بسیاری در ارتباط است ولی مهم‌ترین مسائلی که بیشترین تأثیر را دارد تصمیمات داخلی و مسائل خارجی کشور است.
 
مسائل داخلی مربوط به عملیات دولت است که باید بازار را تحت کنترل خود درآورد و مسئله دیگر در این باره طلب‌های ایران از کشورهای دیگر است که هنوز پرداخت نشد بنابراین از این جهت این مباحث با مسئله ارز در ارتباط است.
 
وی ادامه داد: مسئله دیگر موضوع توزیع و نحوه تقسیم‌بندی ارز بر اساس محدودیت‌ها است که بازار ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
این نماینده مجلس در ادامه دربارهٔ علل نوسانات ارز گفت: علاوه بر موارد گفته شده مسئله دیگر، مربوط به پدیده دلالی است که به صورت روابط پنهان و آشکار صورت می‌گیرد که در این شیوه می‌خواهند قیمت‌ها را به نفع خودشان جهت بدهند.
 
وی در ادامه راهکار رسیدن به تعادل در بازار ارز گفت: تعادل به معنی برابری عرضه و تقاضا است و معنی برابری عرضه و تقاضا این است که دولت اعلام کند ارز را برای چه اهداف و با چه رویکردی عرضه می‌کند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: با این تعریف تعادل ارز به صورت عرضه و تقاضا زمانی ممکن است که نیاز داخل را کم کنیم یا آن را کنترل کنیم که در شرایط فعلی ما مشکل عرضه ارز داریم و به میزان تقاضا، عرضه امکان‌پذیر نیست. بنابراین بهترین شیوه کنترل عرضه و تقاضا و مدیریت آن است.
 
وی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به برنامه‌هایی که برای این مسئله در نظر گرفته شده بازار ارز سر و سامان پیدا کند که در غیر این صورت پدیده‌های نیاز به ارز برای قاچاق کالا و مانند آن بسیار می‌شود که در این صورت با استعداد مرزها می‌توان آرامش را به بازار برگرداند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.