کنترل نوسان ارز با توقف خروج ۲۰میلیارد دلار از محل قاچاق

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد کرد، دولت برای مقابله با نوسانات ارزی، از خروج ۲۰ میلیارد دلار ارز از کشور با واردات قاچاق جلوگیری کند.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به رویکرد فعلی مرکز مبادلات ارزی و دلایل افزایش صعودی نرخ ارز با توجه به عرضه آن توسط این مرکز، اظهار داشت: مرکز مبادلات فقط باید ارز در اختیار مردم یا ارز حاصل از صادرات را جابه‌جا کند.

وی ادامه داد: باید تشویق‌هایی را برای مردم قرار دهند تا هر میزان ارز دارند در اختیار مرکز مبادلات ارزی قرار دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: باید قبول کرد که طی این مدت اخیر نسبت به ارز، مدیریت جامع و بهینه مناسبی نداشتیم یعنی به لحاظ میزان و شمولیت کالاها و تزریق به موقع بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

ندیمی گفت: در زمینه شفاف‌سازی سیاست‌ها و اظهارات طوری عمل شده که دارندگان ارز و متقاضیان اعتمادی ندارند؛ بنابراین در شرایط فعلی اتاق مبادلات ارزی با توجه به رویکردی که در پیش گرفته نمی‌تواند اهداف کلان ارزی را برآورده سازد.

این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه چند گروه متقاضی ارز در بازار هستند، گفت: یک‌سری از متقاضیان ارز را برای نگهداری، حفظ ارزش پول و کسب انتفاع تهیه و خریداری کرد‌ه‌اند؛ این دسته از متقاضیان بخشی از سرمایه‌های ارزی را بلوکه کرده و امکان رشد اقتصادی را سلب کرده‌اند چراکه با خارج کردن دارائی‌های ارزی عملا داد و ستد‌ها صورت نمی‌پذیرد.

نماینده مردم لاهیجان با اشاره به دیگر متقاضیان ارزی که شامل واردکنندگان کالاهای قاچاق به کشور هستند، تأکید کرد: سرمایه‌ ارزی قاچاقچیان کالا به کشور طی سالیان گذشته نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است؛ مسئله مهم عدم وجود تصویری روشن از آینده ارزی ایران است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.