کنفرانس تبیین نقش آموزش در حماسه اقتصادی برگزار شد

۰۶خردادماه،

thumbpic2.aspx.jpeg

کنفرانس تبیین نقش آموزش در حماسه اقتصادی امروز(دوشنبه) با حضور روسا و معاونان آموزشی و مراکز علمی کاربردی جهادهای دانشگاهی سراسر کشور در دانشگاه علم و فرهنگ تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، کنفرانس تبیین نقش آموزش در حماسه اقتصادی که در ادامه سی‌وهفتمین گردهمایی معاونان آموزشی جهادهای دانشگاهی سراسر کشور برگزار می‌شود در چهار محور اصلی آموزش- اشتغال، آموزش- اقتصاد، آموزش- فرهنگ و جامعه و همچنین آموزش و اقتدارملی پیش‌بینی شده است.

شرکت‌کنندگان این کنفرانس امروز در محور آموزش و اشتغال و در قالب سه پانل تخصصی به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

دکتر عباس صدری دبیر پانل اول این کنفرانس در سخنانی با اعلام محورها و اهداف این کنفرانس، گفت: ۴۳ مقاله برای بخش اول این کنفرانس دریافت شده که از این تعداد ۱۴ مقاله امروز ارائه می‌شود.

وی افزود: مقاله تجارب آموزش های تخصصی مهارت محور در پژوهشگاه رویان” از دکتر شاهوردی، “آموزش‌های علمی کاربردی بخش کشاورزی و منابع طبیعی در مسیر حماسه اقتصادی از دکتر رحیم میرزایی ملا احمد، “مهارت آموزی برای ایجاد اشتغال و ثروت مبتنی بر تولید” از دکتر محمد امید و منوچهر رزم جو ارائه می‌شود.

همچنین در نشست عصر که همچنان در حال برگزاری است مقالاتی با عناوین: ” تحول به سوی محوریت استعدادهای فردی متفاوت فراگیران در آموزش و اشتغال” ( دکتر محمد رضا بهرنگی)، “بررسی مقایسه تاثیر آموزش کارآفرینی در میان دو گروه از کارآفرینان آموزش دیده و آموزش ندیده”(آزیتا سلاجقه و مهدی رجبیان)، ” طراحی فضای سناریوی آموزش مشاغل تازه با استفاده از بستری های تازه(دکتر سید مرتضی موسویان) و ” الزامات کارآموزش عالی کارآفرین و ارائه الگوی کارآمد در دانشگاه علم و فرهنگ( دکتر صادق بیجندی ) ارائه خواهد شد.

عناوین دیگری چون “نقش دانش مهارتی در ارزش افزوده اقتصادی”، “نیازسنجی آموزش‌های مهارتی بر اساس آمایش سرزمین در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات”، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان”، بررسی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای بر موفقیت و توانمندی کارآموزان در کسب و کار” و “تاثیر کیفیت آموزش دوره‌های فناوری در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی” نیز در پانل سوم این کنفرانس ارائه می‌شود.

دکتر مجدالدین دبیر این همایش، بهبود سطح کیفیت عملی فرآیندهای آموزشی به منظور ارتقاء توان شغلی با تاکید بر آموزش‌های کاربردی و تخصصی در جهت رفع نیازهای شغلی جامعه و معرفی طرح‌های آموزشی کاربردی و نتایج اجرای پروژه‌های علمی و عملی از مهمترین اهداف این کنفرانس اعلام کرد.

لزوم ایجاد انسجام و هماهنگی میان نظام‌های متولی آموزش و اشتغال

دکتر ایمانی خوشخو معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در خصوص ضرورت‌ها و الزامات استقرار نظام کیفیت در آموزش سخن گفت و بر اهمیت نقش آموزش نیروی انسانی در تولید و اقتصاد ملی تاکید کرد.

وی لزوم ایجاد انسجام و هماهنگی میان نظام‌های متولی آموزش و اشتغال در کشور را عنوان کرد و فراهم کردن زمینه‌های‌ استقرارساختاری جامع و یکپارچه برای سنجش ارزشیابی و اعتبار سنجی ممیزی و رتبه بندی برای تضمین کیفیت در نظام های آموزشی را نیازمند شناسایی نیازهای بازارکار برای فراگیران و فارغ‌التحصیلان و تحول در نحوه نظارت و ارزشیابی دانست و افزود: با ایجاد یک نهاد فرابخشی در سطح ملی برای ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی این امر امکان پذیر است.

وی همچنین گفت: تحول در برنامه‌های درسی با تمرکز بر چگونگی بومی سازی و توجه به الگوی ایرانی اسلامی قطعا امکان‌پذیراست که مقدمه آن تغییر نگرش مدیران و مسئولان نظام آموزشی به فرآیند آموزش‌های مهارت محور است.

تصویب اسناد بالادستی ایجاد رشته‌های شغل محور

دکتر عبدالرسول پورعباس رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز آموزش‌های کشور را به دو دسته آکادمیک و علمی با هدف تولید تکنولوژی و علم و بخش آموزش‌های مهارتی علمی کاربردی با هدف تربیت نیروی ماهر شغلی تقسیم کرد و افزود: نوع اول به طور طبیعی ۳۰ تا ۴۰ درصد استعدادها را پوشش می‌دهد و نوع دوم باید بتواند ۶۰ یا ۷۰ درصد باقی‌مانده را پوشش بدهد.

پورعباس از تصویب اسناد بالادستی ایجاد رشته‌های شغل محور خبر داد و گفت: مصوبات تازه با در نظر داشتن نقاط ضعف و قوت فعالیت‌های قبل این دانشگاه می‌تواند انقلابی در خصوص آموزش‌های علمی مهارتی به شمار آید.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.