کنگره آمریکا سنت شکنی کرد: نامه دنت –پرایس؛ طرحی برای کاستن فشار علیه ایران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

امضای ۱۳۱ نماینده دموکرات و جمهوری خواهِ کنگره آمریکا در پای طرحی پیشنهادی برای تعویق تحریم های تازه و زمینه سازی برای ایجاد گفتگوی دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن را بایستی نوعی سنت شکنی توسط این نهاد مهم تصمیم گیری آمریکا قلمداد کرد

خبراقتصادی: مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده (دیدبان آمریکا)نوشت : آیا یخ دشمنی با ایران در تابستان داغ کنگره آمریکا در حال آب شدن است؟ بازتاب ها و پیامدهای انتخابات پرشور ۲۴ خرداد سالجاری که منجر به پیروزی دکتر حسن روحانی شد همچنان ادامه دارد. در تازه ترین اتفاق رخ داده از این دست، ۱۳۱ نماینده عضو کنگره ایالات متحده با ارسال نامه ای به باراک اوباما ،رئیس جمهوری این کشور، از او خواسته اند تا تحریم ها و فشارها علیه ایران کاسته شود

طرح دنت –پرایس

به گزارش دیدبان آمریکا به نقل از روزنامه واشنگتن پست طرح مذکور را دو تن از اعضای کنگره بنام های دنت و پرایس ارائه کرده اند و موفق شده اند پشتیبانی ۱۲۹ نماینده دیگر را بدست آورده و بدین ترتیب با امضای ۱۳۱ نفره که به معنی دست کم یک سوم اعضای کنگره است این نامه (طرح) به سوی کاخ سفید و رئیس جمهوری این کشور ارسال شده است.

از نکات قابل توجه در طرح مذکور مشارکت نمایندگان جمهوری خواه در آن است آنگونه که نشریه کنگره آمریکا اشاره کرده است ۱۷ نفر از امضا کنندگان نامه از حزب جمهوری خواه می باشند.

محتوای طرح تازه کنگره

بنا به گزارش های دریافتی طرح دنت – پرایس دارای دو محور اساسی است محور اول در رابطه با تحریم هاست که در آن از رئیس جمهوری خواسته شده است تا هم تحریم ها تشدید نشود و هم زمان بررسی تحریم های تازه به تعویق بیافتد. اما محور دوم آن به زمینه سازی برای انجام گفتگوی دیپلماتیک و مستقیم میان تهران و واشنگتن باز می گردد. نمایندگان کنگره خواسته اند تا دستگاه سیاست خارجی در شرایط و فرصت کنونی نهایت استفاده را برده و بتواند دیپلمات های ارشد ایرانی را به پای میز مذاکره بکشاند تا از این طریق مشکلات، تخاصم ها و نگرانی های دو طرف بدون هیچ واسطه ای در بین دو کشور مطرح و برای عبور از آنها اندیشه ای شده و گام هایی برداشته شود.

اهمیت طرح دنت –پرایس

برای درک هرچه بهتر اهمیت طرح دنت –پرایس باید به این نکته اشاره کرد که طی دهه اخیر تقریباً در ابتدای هر تابستان کنگره آمریکا طرح های تحریمی و افزایش فشار مالی بر ایران را تصویب و به مقامات کاخ سفید ابلاغ می کرد. این رویه به گونه ای ادامه پیدا کرده بود که در دید عموم و حتی تحلیل گران کنگره آمریکا به خاستگاه اول دشمنی آمریکا با ایران و لابی های ضد ایرانی صهیونیستی و … تبدیل شده بود. لذا خروج چنین نامه ای در فضای کنونی هرچند با موافقت اکثریت اعضای کنگره همراه نبوده است اما با تعداد قابل توجه ۱۳۱ نماینده، حاکی از ایجاد یک نگرش تازه در کنگره آمریکاست که می تواند سبب کاستن از خصومت ها و تشدید تحریم ها علیه ایران شود.

چشم انداز پیش رو

به نظر می رسد طرح دنت – پرایس پیامدها و نتایج مختلفی را در بر خواهد داشت اولین پیامد آن قوی تر شدن گفتمان «کاهش فشار به ایران» در داخل کنگره است که دست کم می تواند زمان بحث بر سر تشدید تحریم ها در ایران را به تعویق انداخته و فرصت مشترکی را در اختیار سیاستمداران دو کشور قرار دهد. پیامد دوم آن به ایجاد شکاف در کنگره مربوط می گردد اعلام حمایت اولیه ۱۷ نماینده جمهوری خواه به معنی این است که بخش قابل توجهی از نمایندگان این کشور در حال حاضر دشمنی با ایران را به صلاح کشور ندانسته و به همین سبب حتی حاضرند رفتاری فراحزبی از خود نشان دهند. کاهش نفوذ لابی های صهیونیستی و دیگر لابی های دشمن با ایران در کنگره می تواند یکی دیگر از نتایج این طرح باشد هرچند از سوی دیگر سبب افزایش تلاش این لابی ها برای ممانعت از تصویب آن در کنگره نیز خواهد شد. اما پیامد دیگر آن به عرصه دیپلماتیک باز می گردد اگر این طرح در عمل سبب تعویق زمان بررسی تحریم های تازه شده و تبدیل به اقدامی عملی برای کاستن از تنش ها شود می تواند زمینه ساز تعامل اولیه و دیپلماتیک طرفین باشد. حال باید دید تا چه میزان این طرح می تواند عملی شده و بر رابطه میان ایران و آمریکا تاثیر گذار باشد؟


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.