کنیا و اسلوواکی قرارداد هسته‌ای امضا می‌کنند

۰۱م آذر ،

یکی از مقام‌های رسمی دولت اسلوواکی در سفری به کنیا اعلام کرد، این کشور تا پایان ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی با دولت اسلوواکی یک قرارداد هسته‌ای امضا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، پیتر بوریان، دبیر وزارت امور خارجه اسلوواکی گفت، اسلوواکی و کنیا پیشتر پیش‌نویس قرارداد تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند.

دبیر وزارت امور خارجه اسلوواکی در حاشیه اجلاس کمک به توسعه این کشور گفت: وزارت انرژی و تحصیلات تکمیلی کنیا با وزارتخانه‌های همپای خود در اسلوواکی خود تا پایان ژانویه سال میلادی آینده قرارداد همکاری هسته‌ای می‌بندند.

در این نشست دو روزه تمامی سازمان‌های غیر دولتی فعال در کنیا به منظور مذاکره برای راه‌های افزایش بازدهی و همکاری برای رفع ارتقای نیازهای کشور حضور خواهند داشت.

این قرارداد درپی معاهده‌ای که در دسامبر ۲۰۱۱ میلادی برای افزایش مبادلات همکاری توسط طرفین امضا شد، قرار است میان اسلوواکی و کنیا به امضا برسد. به نقل از این مقام مسئول اسلوواکی، طبق این قرارداد، کنیا برای توسعه انرژی اتمی به منظور تامین برق، کمک‌های تکنیکی دریافت می‌کند.

وی در ادامه افزود: اولین گروه کنیایی تا سپتامبر ۲۰۱۲ برای آموزش دانش هسته‌ای به اسلوواکی خواهد آمد. وی همچنین اضافه کرد اعضای کمیته پروژه هسته‌ای کنیا تاکنون طی دو هفته قبل به اسلوواکی سفر کرده‌اند.

دست‌کم ۳۰ سال طول می‌کشد تا یک کشور توانایی خود را برای تولید انرژی هسته‌ای توسعه دهد اما با این سرعت، کنیا حداقل تا ۱۵ سال آینده به انرژی هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.

میشل ملینار، سفیر اسلوواکی در کنیا گفت: نایروبی به همراه افغانستان جزو کشورهایی است که در اولویت کمک‌های توسعه‌طلبانه دولت اسلوواکی قرار دارد.

به گفته سفیر اسلوواکی در کنیا، اغلب پروژه‌ها مربوط به بخش‌های سلامت، آموزش و کشاورزی می باشند.

دبیر وزارت خارجه اسلوواکی اعلام کرد، ۱۴ پروژه توسعه اقتصادی قرار است توسط منابع مالی اسلوواکی به مبلغ حدود ۲ / ۳ میلیون یورو تامین شود. با وجود کمک‌های کم و بودجه محدود، به شدت قصد انجام همکاری‌های بلندمدت با این کشور را داریم.

ریچارد اونیونکا، معاون وزارت امور خارجه کنیا گفت: در آینده بین طرفین مبادلات بسیاری برای تقویت اتحاد موجود بین دو کشور انجام خواهد شد.

وی افزود: پتانسیل بالایی برای پیشرفت حجم و ارزش مبادلات از طریق انجام رایزنی‌هایی میان کنیا و اسلوواکی وجود دارد که شامل تعهدات سرمایه‌گذاری و توسعه تجاری با کنیا و سرمایه‌گذاری‌های کارگزاران کنیایی است.

به گفته وی همچنین فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاران اسلوواکی در حیطه تکنولوژی، اطلاعات، کشاورزی، خودروسازی، توسعه زیرساخت، مدیریت پسماند و تولید انرژی وجود دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.