کهگیلویه و بویراحمد، پیشنهاد نوروز ۹۲

۲۸م اسفند ،

ابتکار: استان کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای دلپذیر و بهاری می تواند پیشنهادی بیادماندنی برای مسافران نوروزی باشد.

هم اینک ۱۸ کیلومتری شمال شهر کوهستانی یاسوج یعنی ارتفاعات کوه دنا پوشیده از برف است و هر چه از دامنه‌های دنا به سوی شهر حرکت کنید برف جای خود را به چشمه ساران و نهرهای زیبای آب می‌دهد که سر از زیر برف درآورده و به سوی پایین دست در حرکتند.یاسوج شهری که محصور در میان میلیونها اصله درخت بلوط است با طبیعتی شگفت انگیز و هوایی دلپذیر برای میزبانی مسافران نوروزی لحظه شماری می‌کند.جویبارهای زیبای روان در شهر و چشمه‌ها و آبشارها و درختهای گردو و چنار اطراف خیابانهایش و بیشتر از این‌ها مکان‌های دیدنی بیرون از این شهر کوهستانی هموطنان را به آمدن و ماندن در این شهر زیبا تشویق می‌کند.

کهگیلویه و بویراحمد پیشنهادی برای سفرهای نوروزی

هوای پاک و بدون هیچ آلاینده ای

شاید مسافری که از یک شهر بزرگ به این شهر وارد شود اولین ویژه گی این شهر کوهستانی جنوب غرب ایران را هوای پاک و بدون هیچ آلاینده ای در آن بداند که به نقل از مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تمام ذرات موجود در هوای شهر درحد بسیار عالی قرار دارد.

شهر یاسوج با وجود اینکه سه شهرک صنعتی در حاشیه‌های آن قرار دارند اما به دلیل نوپا بودن صنعت استان و استفاده کردن از انرژی برق و گاز به جای انرژی‌های آلاینده دارای هوای بسیار صاف و آرام است که ساکنان شهرهایی همچون تهران، اصفهان و تبریز کمتر روزی را در سال به آن صورت ملاحظه می‌کنند.


رودخانه‌ها و تنگ‌ها و آبشارهای

البته تنها ویژگی این شهر داشتن هوای خنک و نسیم خنک صبح گاهی و جوی‌های روان در شهر و چشمه‌ها و گردوها و چنارهای حاشیه خیابان‌های آن نیست بلکه رودخانه‌ها و تنگ‌ها و آبشارهای حاشیه این شهر مستطیلی نیز حکایتی دیگر دارد.چشمه آب بزرگی در شهر وجود دارد که به ‘چشمه نباتی’ معروف است و آبی گوارا و زلال دارد که بدلیل زیبا سازی فضای اطراف آن نوروز ۹۲ شاید چندان زیبا نرسد اما تردیدی نیست که پس از پایان پروژه که به ابتکارشهرداری یاسوج صورت می‌گیرد یکی از زیباترین نقطه‌های شهر خواهد شد.

کهگیلویه و بویراحمد پیشنهادی برای سفرهای نوروزی

اما بدون ‘چشمه نباتی’ هم یاسوج جاهای دیدنی بسیاری دارد که یکی از آنها به ‘آبشار یاسوج’ معروف است.این ابشار در یک تنگه نسبتا بلند و کم عرض قرار دارد که به دلیل خیل عظیم مسافران در روزهای تعطیل و نوروز حتی برای خودروی مسافران جا پیدا نمی‌شود و دلیلی ان هم فرح انگیز بودن این فضای طبیعی در ارتفاعات دنا است که همگان را به سوی خود جذب می‌کند.

آبشار یاسوج چسبیده به شهر است و با عبور از یک تنگه زیبا، خنک و سرسبز به سوی شهر سرازیر می‌شود. اما کسانی که در این منطقه ییلاقی نتوانسته اند جایی برای نشستن پیدا کنند نباید نگران باشند چون هنوز مکان‌های تفریحی بسیاری از جمله ‘پارک ساحلی’ که فقط ۱۰ دقیقه با این مکان فاصله دارد وجود دارد.ساختن ‘پارک ساحلی’ سالهای پیش در اطراف رودخانه بشار که شهر یاسوج را در بر گرفته آغاز شده است و هر سال بزرگتر می‌شود.رودخانه بشار از آب شدن برفهای کوههای اطراف تشکیل می‌شود که در فصل بهار بسیار توفنده و پر آب است و در نهایت به رودخانه زهره می‌ریزد.

پارک ساحلی برخلاف آبشار یاسوج جای نسبتا وسیعی است که همچون آبشار به این شهر چسبیده است و در دوسوی حاشیه این رودخانه که شهر را به دو بخش تقسیم کرده احداث شده است.برای آن‌هایی که قصد دارند از شهر فاصله بیشتری بگیرند مکان تفریحی بسیار زیبای دیگری نیز وجود دارد که به تنگ گنجه ای شهرت دارد و ۲۰ دقیقه ای با شهر فاصله دارد.تقریبا موقعیتی همچون آبشار یاسوج دارد به غیر از اینکه بزرگتر و آرام تر است.اما تنگ مهریان و رودخانه مهریان نیز در فاصله هفت دقیقه ای شهر قرار دارد که هرساله تعداد زیادی از مسافران رفتن به سمت آن تشویق می‌شوند.

کهگیلویه و بویراحمد پیشنهادی برای سفرهای نوروزی

البته چند روستای ییلاقی و خوش آب و هوا در اطراف این شهر وجود دارد از جمله روستای ‘مختار’ و ‘قلات’ و ‘وزگ’ که زمین‌های اطراف و همچنین مسیرهای ورودی به سمت این روستاها بسیار زیبا ست.آبشار تنگ تامرادی از دیگر مکانهای زیبای گردشگری حومه شهر یاسوج است. این ابشار در ۴۵کیلومتری جنوب یاسوج و در میان کوههای سربفلک کشیده و منطقه بکر تنگ تامرادی قرار دارد.

آبشار تنگ تامرادی در صورت توجه مسئولان و احداث زیرساختهای لازم قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطبهای گردشگری یاسوج را داراست .کسانی هم که به آثار باستانی و موزه‌ها علاقه مند باشند هم می‌توانند از موزه این شهر که در گلستان چهارم است دیدن کنند. موزه یاسوج با برخورداری از آثار و شواهد به جای مانده از گذشتگان با فرهنگ این بخش از مرز و بوم ایران چون نگینی در دل ارتقاعات دنا می‌درخشد.

کهگیلویه و بویراحمد پیشنهادی برای سفرهای نوروزی

تمام مردم به زبان لری صحبت می‌کنند

تمام مردم شهر شیعه و از قوم لرهستند که همه به زبان لری صحبت می‌کنند و معمولا با روی باز از میهمانان و مسافران استقبال و آنان را راهنمایی می‌کنند.البته هموطنان در نوروز امسال بدون لباس گرم به این شهر مسافرت نکنند اگرچه مکانهای مناسبی برای اسکان مسافران ایجاد شده است اما همراه داشتن حداقل امکانات گرمایشی نیکوتر است.یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در مسیر استانهای اصفهان،فارس، بوشهر و خوزستان قرار دارد.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.