کوتاه آمدن در امر به معروف قدرت حاکم، همه جامعه را متضرر کرده است/ جای امر به معروف و نهی از منکر، رسانه‌ها و مطبوعات است

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاری‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره طرح امر به معروف و نهی از منکر که برای تصویب در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و مواد آن یک به یک در حال بررسی است، اظهار کرد: من به طور کلی معتقدم که  این طرح ( امر به معروف و نهی از منکر) لزوم نداشته است. در عوض ما باید به مطبوعات‌ اجازه بدهیم آزاد باشند و بتوانند تمامی ابعاد اجتماعی را نقد کنند؛ زیرا جای امر به معروف و نهی از منکر، در رسانه‌ها و مطبوعات است.

وی افزود: من معتقدم اگر قدرت و مدیریت به وسیله مطبوعات نقد نشوند، در عرصه اجتماعی هم نقد منتج به نتیجه نخواهد شد.

انصاری‌راد ادامه داد: اگر امر به معروف و نهی از منکر منشأ لجاجت و مایه جدل شود، اینجا امر به معروف و نهی از منکر اصلا واجب نیست. در عوض اگر در عرصه جامعه در مسائل اصلی عدالت، اخلاق، قانون و مسائل ملی عمومی، امر به معروف و نهی از منکر انجام شود در مراحل بعدی نیز  می‌تواند مؤثر باشد.

وی تأکید کرد: این در حالی است که ما در مسئله عدالت، اخلاق عمومی مربوط به مرکز مدیریت و قدرت کوتاه می‌آییم  و جای آن به یک دختر و پسر در خیابان که لباس نامناسبی دارند یا خطایی انجام داده‌اند،  می‌پردازیم؛ یقه او را می‌گیریم که این قطعا نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. یعنی قطعا نه تنها کار لغوی است بلکه کار مضری محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری‌راد گفت: حجاب از واجبات است و جای تردیدی نیست که زن مسلمان باید رعایت کند؛ ولی اگر مسئله امر به معروف و نهی از منکر منحصر به حجاب باشد، قطعا به جایی نمی‌رسد و به جایی هم تا حالا نرسیده است.

وی تأکید کرد: معروف، اعم از واجبات است و هر امر نیکو و شایسته‌ای معروف محسوب می‌شود و منکر هم اعم است از حرام و هر امری که از نظر عرف و جامعه ناصحیح باشد را شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم گفت: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات کفایی است که بر هر مکلفی واجب است. بر هر مکلفی در هر درجه‌ای در هر جایی واجب است امر به معروف نهی از منکر کند. این هم نسبت به هر کسی است که در حوزه ارتباطی این فرد است؛ همه مقامات کشور می‌توانند موضوع امر به معروف و نهی از منکر باشند. این اصل مسئله است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ششم گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر در درجه نخست اهمیت بالایی دارد که اگر  نسبت به مدیریت و قدرت حاکم در رابطه با اجرای قانون و اجرای عدالت انجام بشود همه جامعه از آن متأثر می‌شود و اگر این امر به معروف نسبت به مدیریت کلان و خرد انجام نشود؛ همه جامعه متضرر خواهد شد.

حجت‌الاسلام انصاری‌راد تأکید کرد: شرط اولیه امر به معروف و نهی از منکر مؤثر بودن آن است. یعنی اینکه باید احتمال داد که آن طرف هم قبول می‌کند و متأثر می‌شود. اگر احتمال بدهیم که قبول نمی‌کند اینجا امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست و نکته دوم این است که  اگر امر به معروف و نهی از منکر موجب مفسده‌ای بشود مثلا طرف لجاجت کند و منزجر شده و باعث شود که همان معرو ف و منکر هم در نظرش لوث گردد؛ اینجا امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.

انصاری‌راد گفت: ما اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما جا بیفتد و مؤثر باشد، در درجه نخست این روزنامه‌ها و تحلیلگران هستند که در رسانه‌های عمومی مسائل را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهند و می‌توانند مؤثر هم باشند.

انتهای پیام/
 

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.