کوثری:زائران ایرانی باتعدادی اززندانیان سوریه معاوضه شدند/گروگان‌گیرها با قطرارتباط داشتند

۲۱م دیماه ،

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تایید معاوضه ۴۸ زائر ایرانی با تعداد مشخصی از اشخاص در اختیار دولت سوریه، خاطرنشان کرد: طبیعی است در مذاکرات هر یک از طرفین خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که در نهایت به یک نتیجه مرضی‌الطرفین می‌رسند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار اسماعیل کوثری در حاشیه استقبال از ۴۸ زائر ایرانی آزاد شده در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود به خاطر نقش منفی ترکیه و قطر، آزاد کردن این گروگان‌ها تاکنون به تاخیر افتاده بود، گفت: همه این موارد در تاخیر در آزاد کردن این اشخاص دخالت داشته است اما در مراحل اولیه این کشورها نقش خود در این مساله را انکار می‌کردند اما وقتی ما کدهایی را به آنها ارائه کردیم و متوجه شدند که ما می‌دانیم آنها با گروگان‌گیرها در ارتباط می باشند،‌ بر روی مثبت دنبال کردن مذاکرات برای آزادسازی تمرکز کردند.

کوثری دربارهٔ مدارک و کدهایی که نشان دهنده ارتباط این کشورها با گروگان‌گیرها در سوریه بوده است، گفت: خبرهایی به دست ما رسیده بود که گروگان‌گیرها با بعضی از مسئولان قطر ارتباط دارند و وقتی اینها را ارائه کردیم پذیرفتند که مذاکرات به طور مثبت برای آزاد کردن این گروگان‌ها انجام شود.

وی دربارهٔ معاوضه ۴۸ زائر ایرانی با تعداد بسیاری از اشخاص دستگیر شده از سوی دولت سوریه که در زندان‌های این کشور به سر می‌برند، گفت: به هر حال وقتی مذاکره صورت می‌گیرد ‌اصل بده و بستان در آن وجود دارد و در نهایت این شد که در قبال ۴۸ ایرانی به گروگان گرفته شده چیزهایی داده شود از جمله بعضی اشخاصی که در اختیار سوریه بودند درخواست داشتند که آزاد شوند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: سوریه نسبت به ایرانی‌هایی که به قصد زیارت به این کشور سفر کرده بودند احساس مسئولیت می‌کرد، بنابراین سعی داشت به شکلی مناسب آنها آزاد شوند و دولت سوریه آنقدر امکانات و فرصت در اختیار داشت که بتواند این ۴۸ نفر را آزاد کند.

کوثری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بین اشخاصی که از سوی دولت سوریه با این ۴۸ نفر معاوضه شدند گفته می‌شود چهار خلبان ترک وجود داشته‌اند، گفت: اجازه دهید در آینده در این باره صحبت کنم. ما در آینده می‌توانیم نسبت به تعداد نفراتی که معاوضه شده‌اند صحبت کنیم. به هر حال نفراتی در سوریه بودند که در اختیار دولت این کشور بودند و با این ۴۸ نفر تبادل شدند. این اشخاص آزاد شده از سوی دولت سوریه مورد علاقه قطر و ترکیه بودند.

وی دربارهٔ آزادی دو مهندس ایرانی به گروگان گرفته شده در سوریه به ایسنا گفت: موضوع آنها هم در دست پیگیری است و به غیر از آنها، گروگان ایرانی دیگر در سوریه وجود ندارد.

کوثری تاکید کرد: مهندسین ایرانی برای کارهای عمرانی و ساخت و ساز به سوریه رفته بودند، همان‌طورکه ۴۸ ایرانی به قصد زیارت به این کشور سفر کرده بودند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.