کودتای اخیر نشان از ضعف سیستم امنیت اطلاعات ترکیه دارد

ناتوانی دستگاه اطلاعاتی ترکیه در کشف کودتا

«هآرتص» چاپ رژیم صهیونیستی در گزارشی به بررسی کودتای ترکیه و نقش ارتش در شکل گیری این کودتا و اقدامات احتمالی «اردوغان» رئیس جمهور این کشور برای بهره برداری از این اقدام پرداخته است.

اختلافات در بدنه ارتش

پایگاه صهیونیستی «هاآرتص» در تحلیلی به بررسی عوامل کودتای جمعه شب در ترکیه و تشدید اختلافات در داخل بدنه ارتش پرداخت و آن را عامل کودتای نافرجام دانست.این رسانه در ادامه به ناتوانی دستگاه اطلاعاتی ترکیه اشاره کرده و نوشته است: چگونه ممکن است که دستگاه اطلاعاتی ترکیه با همه بازوهایش از رصد زمینه چینی برای کودتا ناتوان بوده است؟

بر اساس این گزارش در این تحلیل آمده است: در صورتی که سخنان «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه کودتاگران از حامیان «فتح الله گولن» مخالف تُرکی هستند را بپذیریم، به نظر می رسد در صورت اراده ارتش ترکیه برای کودتا، ارتش قادر به این کار و همچنین برنامه ریزی برای اجرای آن است؛ به علاوه ارتش ترکیه می تواند نیروهای زمینی و هوایی را برای این هدف به کار بیندازد و نارضایتی خود را از اقدامات اردوغان رئیس جمهور ترکیه ابراز کند. این در حالی است که اردوغان در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز با اجرای اصلاحاتی عمیق، ارتش را پاکسازی کرد و صدها نفر از افسران، روزنامه نگاران، نویسندگان و ادیبان را به اتهام برنامه ریزی برای توطئه محاکمه کرد اما حوادث اخیر رخ داده است.

در ادامه این تحلیل افزوده شده است: اردوغان نگران است و هراس دارد. زیرا هر چند که ارتش ترکیه به رئیس جمهور این کشور وفادار است اما در میان فرماندهان عالی ارتش ترکیه، مخالفان و موافقان اردوغان در خصوص ۲ مسأله بسیار چالش دارند: نخست جنگ علیه کُردها و دوم نیز سیاست ترکیه در قبال سوریه؛ در مسأله نخست یعنی جنگ علیه کُردها، یک گروه از فرماندهان به صلح با آنها و عدم وجود راهکار نظامی برای حل مشکل کُردها معتقدند اما گروه دیگر به تشدید مشت آهنین علیه کُردها به آنها اعتقاد دارند.

هآرتص در همین راستا می افزاید: اما در رابطه با مسأله دوم یعنی سیاست ترکیه در قبال سوریه نیز ۲ دیدگاه وجود دارد؛ گروه نخست در ارتش ترکیه به ویژه بخش اطلاعات ارتش مدت زمانی طولانی به داعش کمک کرده اند. این در حالی است که گروه دیگری از ارتشیان ترکیه معتقدند که حمایت از داعش و سیاست سخت اردوغان علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه موجب شده است که تروریسم به اراضی ترکیه انتقال یابد و این سیاست منجر به کشته شدن ۲۵۰ شهروند تُرک شده است. در رابطه با کودتا نیز فرضیه کودتاچیان این بوده است که بیشتر مردم ترکیه از آنها حمایت می کنند. این در حالی است که در انتخابات اخیر ترکیه حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست اردوغان حائز بیش از ۴۰ درصد آراء شد.

این رسانه صهیونیست در پایان آورده است: پس از پایان توطئه و بازگشت آرامش به ترکیه، بعید نیست که اردوغان برگزاری انتخابات جدیدی را اعلام کند تا از طریق آن بتواند به اکثریت مورد نیاز برای انجام اختیارات بیشتر به ویژه در مقابل ارتش ترکیه دست یابد.

 

 

منبع : مهر

 

 

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.