کودتا علیه گورباچف

۲۱ سال پیش در چنین روزی( ۱۹ اوت ۱۹۹۱) میخائیل گورباچف در حالی که در جزایر کریمه در تعطیلات به سر می برد، هدف یک کودتا قرار گرفت. هدف کودتای ۱۹ اوت ۱۹۹۱عزل گورباچف از قدرت و توقف روند اصلاحات مورد نظر او با عنوان پروستاریکا و گلاسنوست بود. به گزارش خبرآنلاین به نقل از جام جم این کودتا پس از سه روز به شکست انجامید. گورباچف که از ۱۹ تا ۲۱ اوت را در ویلای شخصی‌اش در کریمه در حبس خانگی گذرانده بود به مسکو بازگشت اما هرگز اقتدار سابق را به دست نیاورد. سرانجام با استعفای او در دسامبر سال ۱۹۹۱ پرونده‌ اتحاد جماهیر شوری نیز برای همیشه بسته شد.
وقایع سال ۱۹۹۱ نتوانست معضلاتی که از دهه‌ها پیش در شوروی بر روی هم انباشته شده بود را حل کند. گورباچف که عضو حزب حاکم روسیه‌ متحد(حزب ولادیمیر پوتین) است، تاکید می‌کند، پایان گرفتن اتحاد جماهیر شوروی زیان‌های فراوانی به همراه آورد.
گورباچف از سال ۱۹۸۸ نیروهای نظامی شوروی را از افغانستان خارج و در همین سال اعلام کرد کشورهای بلوک شرق می‌توانند برخلاف گذشته در مورد سیاست خارجی خود بدون هماهنگی با مسکو تصمیم بگیرند. رهبر وقت حزب کمونیست شوروی هدف از اصلاحات خود را زنده کردن سوسیالیسم توصیف می‌کرد. اما باز شدن فضای سیاسی به رشد جنبش‌های ملی و قومی در جمهوری‌های اقمار این ابر قدرت و تضعیف مسکو انجامید. یکی دیگر از پیامدهای سیاست‌های جدید مسکو تغییر ساختار سیاسی کشورهای اروپای شرقی، از جمله فروریختن دیوار برلین و وحدت دو آلمان بود. رشد تمایلات ناسیونالیستی و جدایی‌طلبانه در مناطقی مانند اوکراین، گرجستان، آذربایجان و ارمنستان تعدادی از اعضای قدیمی حزب را نگران تجزیه‌ شوروی و از دست رفتن جایگاه جهانی این کشور کرد. این افراد که در سطوح بالای حزب کمونیست و در میان فرماندهان ارتش از نفوذ زیادی برخوردار بودند کودتایی را علیه گورباچف تدارک دیدند که حاصلش دقیقا نقطه‌ مقابل خواسته آنها بود.

۴۹۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.