کودکانی با دیواری بر روی چشم

جام جم آنلاین: فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم گفت: در بیماری چشم پنهان یک غشای پوستی روی محل چشم را می‌پوشاند و در بسیاری از این موارد پشت لایه پوستی چشم وجود دارد و تنها تعداد کمی از نوازادن فاقد هرگونه آثاری از چشم هستند.

دکتر فرزاد پاکزاد در خصوص تکامل چشم و نقش آن در بروز اختلال چشم پنهان، گفت: پلک در جنین از شش ماهگی به آرامی آغاز می‌شود و در پایان دوران بارداری پلک، غده اشک، عضلات اشکی و سایر قسمت‌ها تکامل می‌یابند که در برخی از این کودکان تکامل به درستی صورت نگرفته و لایه‌ای از غشا آن را می‌پوشاند که در اصطلاح به آن چشم پنهان گفته می‌شود که در سونوگرافی قبل از تولد علائمی از آن رویت نمی‌شود.

وی در خصوص علت بروز این بیماری افزود: ژنتیک عامل اصلی ابتلا به این بیماری نادراست با این حال، بیماری چشم پنهان ارتباط چندانی با بارداری در ازدواج فامیلی ندارد.

پاکزاد با اشاره به چگونگی بررسی تکامل چشم در این کودکان و تشخیص مناسب برای جراحی، اظهارداشت: به وسیله سونوگرافی می‌توان از تکامل و یا عدم تکامل چشم آگاه شد. که در صورت وجود چشم در پشت لایه غشای پوست، کودک برای جراحی آماده می‌شود در غیر این صورت نمی‌توان لایه غشایی را از میان برداشت.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم افزود: در کودکانی که پلک به صورت کامل باز نشده و ارگان ‌های چشم از قبیل غدد اشک، عضلات پلک و غیره دچار اشکال هستند، درمان این کودکان با مشکلات بسیاری مواجه و جراحی پیچیده‌ای رانیز به همراه دارد.

کودکان مبتلا به چشم پنهان، محروم همیشگی از بینایی کامل

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پس از جراحی کودکان مبتلا، دارای یک چشم طبیعی خواهند شد، پاسخ داد: به علت بسته بودن پلک و چشم به مدت طولانی این کودکان پس از جراحی دچار تنبلی چشم حاد و برخی ناهنجاری‌های چشمی و اختلال در عملکرد بینایی و متاسفانه هیچگاه این کودکان یک چشم طبیعی نخواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به خطرات احتمالی این عمل جراحی و اهمیت مراجعه به پزشک متخصص اظهارداشت: باز کردن پلک یک جراحی آسان و ساده نیست و تشکیل پلک مجوز اصلی جراحی است با این حال در برخی موارد غشای پوستی به قرنیه متصل شده که خطر احتمال پارگی در حین جراحی در کمین بیمارانی است که دیر هنگام مراجعه می‌کنند.

پاکزاد افزود: در صورت تکامل چشم و انجام جراحی کودک دارای دید بسیار کم می‌شود تا جایی که تنها می‌تواند کارهای اولیه خود را انجام دهد و پس از جراحی نقش والدین به علت مراقبت‌های شدید پس از عمل بسیار حائز اهمیت است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم در خصوص کودکانی که چشم در آن‌ها تکامل نیافته تصریح کرد: در این کودکان نیازی به جراحی نیست، اما گاهی ظاهر برای والدین دارای اهمیت می‌شود که در این هنگام از پرتز‌ چشم استفاده می‌شود با این حال در کودکانی که سایر عناصر چشم آن‌ها تشکیل نشده است، جراحی بسیار پیچیده و والدین باید در دو سال اول ابتلا مراجعه کنند.

چشم پنهان، بیماری نادر ژنتیکی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیرامون میزان شیوع این بیماری در کشور گفت: بیماری چشم پنهان بسیار نادر است و از هر یک میلیون کودک متولد شده تنها چهار الی ۱۸ نفر در درجات مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی در خصوص نقش والدین درحفظ روحیه کودک مبتلا، اظهارداشت: بازگرداندن بینایی کودک مبتلا، هدف اصلی از انجام جراحی است و با توجه به ماهیت بیماری، ممکن است عمل جراحی بار‌ها تکرار شود که والدین محرک اصلی در رسیدن به این هدف هستند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم خظاب به والدین کودکان مبتلا خاطرنشان کرد: والدین این کودکان از لحاظ آرامش روحی و روانی نیاز به کمک اطرافیان دارند و توصیه می‌شود که والدین در صورت مشاهده کوچک‌ترین ناهنجاری بینایی در فرزندانشان به پزشک متخصص مراجعه نمایند.(سینانیوز)

 سارا امیری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.