کودکان ایرانی با ۶ دندان پوسیده وارد مدرسه می شوند

رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با بیان اینکه آمار پوسیدگی دندان در کشور بالاست گفت: وقتی یک کودک وارد مدرسه می‌شود، دارای ۶ دندان پوسیده است، که این مساله می‌تواند در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان فاجعه‌بار و یا در مناطق بالای شهر کمتر مشاهده شود.

دندان

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، باقر شهنی‌زاده رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: علی‌رغم ایجاد مراکز دانشگاهی در رشته دندانپزشکی، ما شاهد شاخص‌های پوسیدگی بالا در سراسر کشور هستیم، به طوری که وقتی یک کودک وارد مدرسه می‌شود، دارای ۶ دندان پوسیده است، که این مساله می‌تواند در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان فاجعه‌بار و یا در مناطق بالای شهر کمتر مشاهده شود.

آمار پوسیدگی دندان در کشور بالاست

بر اساس گزارش تسنیم، وی با اشاره به ایجاد حدود ۶۰ دانشکده دندانپزشکی و تربیت بالغ بر ۳۰ هزار دندانپزشک در کشور عنوان کرد: متاسفانه هنوز با وجود این تعداد دانشکده‌ و دندانپزشکان، آمار پوسیدگی دندانی کشور بالاست. زیرا ایامی که دانشکده دندانپزشکی تاسیس می‌کردیم، باید برنامه‌هایمان نیز سلامت‌محور تعریف می‌شد، ولی این در حالی است که برخی پروژه‌ها اجرا شد ولی هیچ پیگیری در ادامه اجرای آن صورت نپذیرفت.

شهنی‌زاده در برنامه تلویزیونی پزشکی نبض که به چالش‌های حوزه بهداشت و دندان می‌پرداخت، با به نقد کشیدن طرح فلورایدتراپی دانش‌آموزان عنوان کرد: این سوال پیش می‌آید که چطور اعتبارات اداره دانشکده‌های دندانپزشکی داده می‌شود، ولی بیمه‌ها فقط ۲ درصد از اعتباراتشان مختص به مباحث بهداشت دهان و دندان علی‌الخصوص پیشگیری می‌شود. بنابر این وزیر بهداشت در این حوزه وظیفه سنگینی برعهده دارد.

رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: مشاهده می‌شود که به دلیل احداث دانشکده‌های دندانپزشکی بحث می‌شود در حالی که این دانشکده‌ها براساس طرح آمایش سرزمینی صورت پذیرفت. بنابراین چرا اعلام نمی‌کنند که این طرح از کجا نشات گرفت که امروز ما شاهد بیکاری دندانپزشکان هستیم و پوسیدگی دندان‌های ایرانیان نیز بالا رفته است.

بیکاری ۳۰ درصد دندانپزشکان کشور

شهنی‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از ۳۰ هزار دندانپزشک تربیت شده کشور بیکار هستند. بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها در حوزه سلامت بهداشت دهان و دندان سلامت‌محور باشد نه درمان‌محور؛ واین در حالی است که وقتی بنده لیست اعضای شورای عالی دهان که توسط وزیر بهداشت منصوب شدند را مشاهده کردند دیدم که به جز دکتر خوشنویسان دیگر افراد این شورا تماما افراد درمان‌محور هستند.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.