کودکان بزرگ‌ترین قربانیان تبعات حاشیه‌نشینی هستند

معاون استاندار هرمزگان گفت: کودکان در سکونتگاه‌های غیر رسمی بزرگ‌ترین قربانیان تبعات زندگی حاشیه‌نشینی هستند.

گل‌محمد بامری در جمع مدیران دستگاه‌های فرهنگی پیرامون تبعات حاشیه‌نشینی و گسترش سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهرها و به ویژه کلان‌شهرها اظهار داشت: ساکنان این‌گونه محله‌ها معمولاً افرادی هستند که دارای مشکلات اقتصادی بوده و بعضاً متاثر از تبعات خشک‌سالی از روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: حاشیه‌نشین‌ها که به امید زندگی بهتر در شهرها ساکن شده‌اند به امید دست‌یابی به زندگی ایده‌آل با سطح رفاهی مناسب‌تر از روستا و یا محل سابق زندگی خود به شهرها مهاجرت می‌کنند.

معاون استاندار هرمزگان افزود: این در حالی است که بعضاً نه تنها به سطح مورد نیاز از رفاه خود در شهرها نمی‌رسند بلکه مشکلاتی را نیز برای شهر در بعد اجتماعی فرهنگی فراهم می‌کنند که باید در راستای برطرف کردن این مشکلات و تبعات آن نهایت تلاش خود را به کار گیریم.

به گفته بامری، بروز مسائلی همانند فوت سرپرست خانوار، عدم توانایی در تامین مایحتاج اولیه زندگی و از بین رفتن مزارع و باغ‌های کشاورزی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که مردم را در مناطق برای مهاجرت به شهرها و بعضاً حاشیه‌نشینی ترغیب می‌کند.

این مسئول یادآور شد: نبود کسب و کار مناسب، بروز تبعات متاثر از پدیده خشک‌سالی و به ویژه عدم امکانات اولیه همانند آب و انرژی برای پرداختن به کشاورزی و دامداری از دیگر مباحث مهم در توسعه پدیده مهاجرت به شهرهاست.

بامری ساماندهی و پاک‌سازی مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیر مجاز را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های حوزه اجتماعی، فرهنگی و امنیتی استان عنوان کرد.

وی گفت: در جریان سفر اخیر معاون وزیر کشور بر ساماندهی و پاک‌سازی ۱۳ محله آسیب‌پذیر در شهر بندرعباس تاکید شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان با اشاره به وضعیت خاص زندگی برخی از رده‌های سنی در این‌گونه محلات و سکونتگاه‌ها گفت: در این بین سالمندان و کودکان از زندگی نامناسبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه کودکان بی‌گناه و معصوم در مناطق حاشیه‌نشین ناخواسته در این محلات در کنار خانواده‌های خود زندگی می‌کنند، گفت: نخستین و بیشترین قربانیان این نوع زندگی کودکان حاشیه‌نشین هستند که از سوءتغذیه رنج می‌برند و لذتی از زندگی و دنیای کودکانه خود نمی‌برند.

به گفته این مسئول، کودکان ساکن این‌گونه محلات به دلیل ورود زودهنگام به بازار کار، عدم دسترسی به مدارس و نداشتن توانایی مالی خانواده‌ها از تحصیل محروم می‌شوند.

بامری افزود: اگر هم تصور را بر ورود به مقطع ابتدایی برای این‌گونه کودکان بگذاریم، تنها درصد ناچیزی از آنان به راهنمایی و یا دبیرستان راه می‌یابند.

معاون استاندار در پایان با بیان اینکه برنامه‌های متعددی از طرف دستگاه‌های مربوطه برای برطرف کردن مشکلات این محلات در نظر گرفته شده و یا در دست اجراست،‌ اظهار امیدواری کرد، برنامه‌ها و تلاش‌های موجود بتواند از تبعات حاشیه‌نشینی در بندرعباس بکاهد.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.