کودکان در حماسه کربلا، بار دراماتیک واقعه را صدچندان می‌کنند

۳۰ آبان ،

نمایشنامه‌نویس ˝غریبه‌های همیشگی˝ نقش کودکان در حماسه کربلا را سبب افزایش بار دراماتیک واقعه عاشورا در روند تولید آثار نمایشی با این مضمون دانست.

شهرام کرمی درباره میزان پرداخت موضوعی به حماسه عاشورا در میان تولیدات تئاتری ویژه کودکان و نوجوانان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: درخصوص منابع تاریخی کمبودی در زمینه تولید تئاتر با موضوع حماسه عاشورا و ویژه کودکان و نوجوانان وجود ندارد اما باید هنرمندان در پرداخت به شخصیت امام حسین(ع) و یارانش نگاه خلاقانه و زاویه نو را وارد اثر کنند.

این هنرمند که این روزها مشغول تولید نمایش “پوتین‌های عموبابا” برای شرکت در بخش مسابقه ایران سی و یکمین جشنواره فجر است، تصریح کرد: نسل تازه اگر بخواهد با زبان هنر به وقایع تاریخی و دینی آشنایی پیدا کند بیشتر از آثاری استقبال می کند که حاوی جنبه های خلاقانه می باشند و انتقال مفاهیم ارزشی به شکلی هنری انجام شده است.

کرمی با اشاره به برقرای ارتباط مؤثر از سوی کودکان و نوجوانان با بیان شعرگونه در آثار هنری گفت: باید جریان ورود اشعار فاخر کودکانه در روند تولید تئاتر دینی به شکلی مستمر دنبال شده و تداوم یابد.

نمایشنامه‌نویس “غریبه‌های همیشگی” ویژه قیام امام حسین (ع) و یارانش، نقش کودکان در حماسه کربلا را سبب افزایش بار دراماتیک واقعه عاشورا در روند تولید آثار نمایشی با این مضمون برشمرد و گفت: نقش کودکان در حماسه کربلا، بار دراماتیک واقعه را صدچندان می‌کند ولی متأسفانه امکاناتی که در اختیار تئاتر کشور است در قیاس با صدا وسیما برای تولید انیمیشن آموزشی و دینی ویژه کودکان و نوجوانان بسیار محدود است در حالی که با تکیه بر بار دراماتیک موضوع در صورت وجود امکانات کافی می تواند بیش از پیش در قالب تئاتر به حماسه کربلا پرداخت.

باید از نگاه فصلی به موضوعات دینی نیز پرهیز کرد

وی ادامه داد: البته باید از نگاه فصلی به موضوعات دینی نیز پرهیز کرد و در تمام طول سال و برای آحاد جامعه به ویژه کودکانِ نیازمند شناخت، آثار مرتبط و درخوری تولید کرد. رشد نمایشنامه نویسی در این حوزه هم هنرمندان را یاری خواهد رساند.

کرمی در پایان تولید نمایش دینی را بسیار دشوار دانست و گفت: در تعریف شخصیت ها نباید دچار انحراف شویم و باید تمرکز خود را در معرفی صحیح شخصیت ها معطوف کنیم. تئاتر می تواند بار دیگر نقش آموزشی مؤثر خود را در معرفی حماسه کربلا به کودکان و نوجوانان ایفا کند و این امر نیازمند حمایت مدیران فرهنگی و هنری کشور است.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.