کودکان در معرض آلودگی هوا، بیش‌فعال می‌شوند

به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا، تحقیقی که پژوهشگران آمریکایی بر زنان باردار انجام داده‌اند نشان می دهد که احتمال ابتلای کودکانی که در معرض آلودگی هوای بیشتری بودند ۵ برابر بیش از سایرین است.

به گزارش واشنگتن پست، بیش از ۱۱ درصد از کودکان دبستانی در آمریکا به اختلال بیش‌فعالی و کمبود توجه (ADHA) مبتلا هستند، که بالاترین آمار از یک دهه پیش است. پرسشی که پژوهشگران آمریکایی مطرح کرده‌اند، این است که آیا آلودگی هوا دلیل این مسئله است یا نه.

تحقیقی که این هفته در ژورنال PLoS One منتشر شده است را  پژوهشگران مرکز بهداشت کودکان دانشگاه کلمبیا انجام داده‌اند. این تحقیق بر روی ۲۳۳ زن باردار غیر سیگاری در نیویورک نشان داده است که مادرانی که در طول بارداری در معرض سطوح بالای آلودگی قرار می‌گیرند، احتمال ابتلای کودکانشان به بیش‌فعالی در سن ۹ سالگی تا ۵ برابر بیشتر  می‌شود.

این پژوهشگران همچنین سطح آلاینده‌های معمول در خون مادر و بند ناف را در مدت زمان کوتاهی بعد از زایمان و همچنین در ادرار کودکان تا سن ۳ یا ۵ سالگی که با نام polycyclic aromatic hydrocarbons یا PAH شناخته می شود، اندازه گیری کردند.

تیم تحقیقاتی، این کودکان را تا سن ۹ سالگی پیگیری کرده و دو آزمایش استاندارد که برای تشخیص بیش‌فعالی است را در مورد آنها انجام داده‌اند. از ۳۳ نفری که دارای سطح بالایی در اندازه گیری‌های خون مادر بودند، ۱۳ نفر دارای اختلال بیش‌فعالی، ۷ نفر اختلال بی‌توجهی و ۱۳ نفر دیگر دارای هر دو نوع اختلال تشخیص داده شده‌اند.

PAH ها نوعی ماده شیمیایی هستند که در ساخت رنگ‌ها، پلاستیک و حتی در داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد آنها در زندگی امروز اجتناب ناپذیر است. عملا همه کسانی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند هر روز از طریق هوایی که تنفس می کنند و غذایی که می‌خورند در معرض این ماده هستند. با این حال پژوهشگران اشاره کرده‌اند که شهرنشین ها که جمعیت اقلیت آمریکا را تشکیل می‌دهند همواره در معرض آلودگی هوا هستند و با توجه به قرارگیری بیشتر در عوارض و پیامدهای توسعه، بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

پژوهشگران در گذشته قرار گرفتن جنین در معرض سطوح بالای PAH در رحم مادر را با مشکلات دیگر در کودکی شامل تاخیر رشد، کاهش ضریب هوشی، علائم اضطراب و افسردگی و همچنین به سرطان مرتبط می‌دانستند.

پژوهشگران در این تحقیق نوشته اند: «در دوره جنینی  و سال های اولیه خردسالی، مغز به سرعت در حال رشد و نمو است و هرگونه آسیب به نوروتوکسیک (neurotoxic) آسیب‌پذیر ممکن است به صورت نتایج نامطلوب در  دوران کودکی و یا سنین بزرگسالی ظاهر شود.

این افزایش در تشخیص بیش‎فعالی یکی از بحث برانگیزترین مسائل در طب اطفال بوده است. برخی می‌گویند نگران این هستند که تأکید بیش از حد بر این مسئله ممکن است منجر به مراجعه بیش از حد والدین به پزشکان برای درمان کودکان ۴ ساله‌شان شود.

اگر تحقیقات دانشگاه کلمبیا تایید شود، می تواند به تشخیص عوامل و دلایل بیش‌فعالی و این مسئله که این بیماری بیشتر ذاتی است یا اکتسابی ( ژنتیکی و یا محیطی) منجر شود و در نهایت به راه‌هایی برای جلوگیری از‌ آن بینجامد.

پژوهشگران می‌گویند امیدوارند که این تحقیق به کاهش غلظت PAH هوابرد با استفاده از کنترل آلودگی هوا، بهره‌وری بیشتر از انرژی، استفاده از منابع انرژی جایگزین و مداخله‌های نظارتی برای کنترل منابع آلاینده که در حال حاضر در دسترس هستند، کمک کند.

منبع: واشنگتن پست
ترجمه هانا حیدری

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.