کودکان را درست تربیت کنیم

کودکان را درست تربیت کنیم

هر چند ما برای انجام هر کاری در زندگی به مجوز نیاز داریم از رانندگی گرفته تا ماهیگیری وقتی پای پدر و مادر بودن به میان می آید اوضاع فرق می کند! پدر و مادر بودن امروزه نسبت به گذشته بسیار دشوارتر شده است.

بسیاری از مادران هنوز از روش هایی استفاده می کنند که همیشه هم ثمربخش نیست و در نتیجه دچار ناامیدی و اضطراب می شوند.

خوشبختانه والدین با به کار بستن یک روش مناسب می توانند رویای تربیت فرزندان شایسته را به واقعیت تبدیل کنند.

استفاده از این روش باعث می شود آن ها از تمام توان خود مایه بگذارند و در نتیجه فرزندشان نیز به بهترین نوع تربیت دست یابد.

این روش قابل استفاده است هر چند متأسفانه کمی غیرعادی می باشد!

معمولا والدین با ناهنجاری های رفتاری فرزندان خود دست به گریبان هستند و سعی می کنند با استفاده از روش های انضباطی به نتیجه برسند.

این روش پیشنهادی کمک می کند تا کودک مهارت درس گرفتن از اشتباهات خود را یاد بگیرد.

بسیاری از روش های معمولی باعث تکرار رفتارهای ناهنجار کودکان می شود و آنها یاد می گیرند کاری کنند که در آینده مچ شان باز نشود!

از نظر کارشناسان روش درست تربیت فرزندان شامل استفاده از روش هایی است که احترام، مسئولیت پذیری و مهربانی را به کودکان می آموزد و بهترین نتایج را درپی دارد.

● ده توصیه مهم برای تربیت درست فرزندان

توصیه های مهم برای موفقیت در تربیت صحیح فرزندان کدامند؟

با انجام ده توصیه زیر، کودکان برای در پیش گرفتن رفتاری درست انگیزه بیشتری پیدا می کنند.

۱ اگر فرزند خود را دوست دارید خودتان را در اولویت قرار دهید!

بسیاری از کودکان در کنار مادرانی زندگی می کنند که روحیه شادی ندارند در حالی که آنها زمانی به موفقیت می رسند که در محیطی شاد و متعادل بزرگ شوند.

بهترین راه برای کمک به فرزندان مان این است که به فکر خودمان باشیم و الگوی خوبی از والدینی شاد و سالم را به آنها نشان دهیم. اگر شما والدین به فکر خود باشید این کار به نفع خانواده خواهد بود. برخی از والدین از کمبود وقت شکایت می کنند. یادتان باشد ما در هر روز ۲۴ ساعت داریم و باید با توجه به اولویت های اساسی زندگی خود دست به انتخاب های عاقلانه ای بزنیم. فراموش نکنید تحلیل رفتن نیروی شما به ضرر خانواده تمام می شود.

۲ ازدواج خود را نسبت به فرزندتان در اولویت قرار دهید!

بسیاری از کودکان همیشه حق را به خودشان می دهند زیرا والدین، آنها را در کانون جهان قرار داده اند! با توجه با آمار بالای طلاق، کودکان همچنان قربانی ازدواج های ناکام هستند.

کودکان از یک ازدواج شاد برای زندگی آینده خود الگو می گیرند. به خاطر خانواده تان هم که شده برای ازدواج خود وقت بگذارید!

۳ به فرزندان خود محبت کنید.

مهم نیست که کودکان گاهی شما را به ستوه می آورند. یادتان باشد هزاران زن در جهان هستند که دوست دارند جای خود را با شما عوض کنند و حاضرند برای داشتن فرزند هر کاری انجام دهند.

از یاد نبرید که شما بسیار خوشبخت هستید. روزی حداقل سه بار فرزندان خود را در آغوش بگیرید و به آنها بگویید از اینکه والدین شان هستید به خود می بالید.

۴ به جای دادن ماهی به فرزندتان، به او ماهیگیری بیاموزید!

بسیاری از والدین برای فرزند خود از هیچ تلاشی مضایقه نمی کند ولی با این کار کودکان اتکا به خود را از یاد می برند و فاقد اعتماد به نفس بار می آیند یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای فرزندتان انجام دهید این است که به او یاد دهید بر روی پای خود بایستد.

شما می توانید کاری کنید که فرزندتان با رغبت کارهای خانه را انجام دهد.

تعجب نکنید! این کار امکان پذیر است.

انجام کارهای خانه (شستن ظروف و لباس ها، اتو کردن، نظافت و…) مهارت های اساسی زندگی را به کودکان می آموزد و به آنها یاد می دهد که در وظایف خانه سهم مثبتی داشته باشند.

در ضمن با این کار استعدادهای کودک شما شکوفا می شود.

۵ بر روی مسائلی که دوست دارید تمرکز کنید (نه بر روی مسائلی که دوست ندارید!)

اگر کارهای خوب کودکان خود را نادیده بگیرید به آنها یاد می دهید که برای اقدامات مثبت دیگران ارزشی قائل نشوند!

هر چه بیشتر قدر کارهای درست کودک خود را بدانید احتمال اینکه او این کارها را تکرار کند بیشتر خواهد بود.

۶ به کودک خود احترام بگذارید، تا از او احترام ببینید.

هرگز با فرزند خود رفتاری را در پیش نگیرید که نمی خواهید در قبال شما انجام دهد، از جمله فریاد کشیدن، زدن، آب دهان انداختن، مسخره کردن مردم و…

راه های بسیار بهتری برای مشاجرات، اضطراب و رفتارهای ناهنجار کودکان وجود دارد. احترام متقابل را در سرلوحه زندگی خود قرار دهید.

۷ خانواده ای که اعضای آن با هم بازی می کنند انسجام بیشتری دارد!

با فرزندان خود بازی کنید. خندیدن، قلقلک دادن و بازی کردن محیط شادی را در خانه حاکم می کند و مانع از مشاجرات غیرضروری و رفتارهای نادرست فرزندان می شود.

کودکانی که با والدین خود وقت می گذرانند برای جلب توجه آنها نیاز به انجام رفتارهای نادرست ندارند!

۸ در مشاجرات خود دقت کنید.

کودکان در برخی از مواقع باید احساس کنند که تحت کنترل هستند. در واقع آنها به مرزبندی نیاز دارند. قوانین خانوادگی وضع کنید ولی انعطاف پذیری را از یاد نبرید.

باید وظیفه نظافت اتاق کودکان به خود آنها واگذار شود.

سعی کنید با فرزند خود به توافق برسید. به شیوه ای قاطعانه ولی با ملایمت درخواست خود را مطرح کنید. یادتان باشد به جای اینکه همواره خود را محق بدانید بر روی حل مسائل تمرکز کنید.

۹ تنها چیزی را که می خواهید انجام دهید بر زبان آورید.

بیشتر والدین ناخودآگاه به کودکان خود یاد می دهند که به حرف دیگران توجه نکنند، اگر به حرف های خود عمل نکنید کودکتان یاد می گیرد که به سخنان شما اهمیتی ندهد. بدین ترتیب او می آموزد که به شما اعتماد نکند. در عوض اگر به وعده های خود عمل کنید فرزندتان از همان ابتدا حرف های شما را جدی می گیرد.

۱۰ هرگز خدا را فراموش نکنید و یادتان باشد یک قدرت برتر همواره مراقب شماست

همه ما گاهی دچار مشکلاتی می شویم و دلمان می خواهد زیر گریه بزنیم! از سرنوشت خود گله نکنید و در مقابل مسائل غیرقابل پیش بینی خود را نبازید یادتان باشد همیشه از خداوند مهربان کمک بخواهید.

انجام توصیه های فوق کار آسانی نیست ولی هر چقدر بیشتر بیاموزید زندگی خانوادگی لذتبخش تری خواهید داشت. به امید آینده ای روشن تر برای همه شما.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.