کوره‌های فسیلی سلامت شهروندان را به خطر انداخته است

۲۶خردادماه،

صنعت ریخته‌گری و ذوب فلزات، مادر تمامی صنایع محسوب می‌شود که ذوب فلزات خود بستگی به بهره‌گیری از کوره‌های مناسب و مدرن دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در اصفهان، در قرن اخیر در کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن و امثال آنها کوره‌های برقی با اهدف بهره‌وری بهینه از انرژی، بالا بردن کیفیت فلزات در عملیات متالوژی و نیز حفظ محیط زیست از آلاینده‌هایی نظیر ذغال سنگ، مازوت و… اختراع شده و استفاده از آن گسترش یافت.

کارشناسان این فن معتقدند که دانش ساخت کوره‌های الکتریکی اختصاصی به ریخته گری‌هایی با تناژهای سنگین نداشته و امروزه کوره‌های القایی برای ریخته گران متفرقه ریز که با ظرفیت‌های پایین‌تر از ۳۵۰ کیلوگرم فعالند نیز اختراع شده است که با توجه به حجم بالای آلایندگی کوره‌های اطراف کلان شهر صنعتی اصفهان،کمک به نوسازی آنها از طرف دولت اجتناب ناپذیر است.

یک سازنده کوره‌های الکتریکی گفت: مدرن سازی کوره‌های ذوب توجیه اقتصادی دراز مدت داشته و از سوی دیگر متضمن حفاظت از محیط زیست است.

احمد علی ضیایی به ایسنا گفت: به طور قطع کوره‌های الکتریکی در راستای حفظ محیط زیست و نیز کاهش میزان انرژی باید جایگزین کوره‌های سنتی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، شود.

وی با بیان اینکه کوره‌های سوخت فسیل سال‌هاست که در کشوری مانند چین منسوخ شده است، افزود: ریخته گران سنتی مستقر در اطراف شهر اصفهان به سبب مشکلات مالی و نیز سطح علمی پایین در فعالیت خود توان و انگیزه لازم برای به روز رسانی کوره‌های خود را ندارند که دستگاه‌های اجرایی باید به روش‌های مختلف زمینه این تغییر دیدگاه را در آنان ایجاد کنند.

این کارشناس صنعت ریخته گری ادامه داد: با توجه به اینکه ریخته گران متفرقه ریز و به اصطلاح کارگاهی نیازمند کوره‌های با ظرفیت پایین‌تر از ۳۵۰ کیلو می باشند از سال ۲۰۰۶ تولید سیستم‌های نوین ساخت کوره‌های القایی به این سمت حرکت کرده است.

وی تصریح کرد: تا قبل از سال ۲۰۰۶ سیستم کوره‌های القایی به اسم SCRبود که از عیوبی مانند مصرف برق بالا،تناژ بسیار ذوب در حد بالای یک تن، تجهیزات مکانیکی و… برخوردار بود که اقبال به استفاده از آنان نیز پایین بود.

وی افزود: بعد از سال ذکر شده این نقایص در کوره‌های القایی که با نام IGBP به بازار جهانی آمد رفع شد چرا که این کوره‌ها از سیستم‌های مدرن ترانزیستوری در عملیات ذوب استفاده می‌کند که یکی از نتایج مهم آن کاهش میزان ۷۰ درصدی برق و پایین آوردن حجم مذاب به نسبت تکنولوژی سابق است.

ضیایی تاکید کرد: ظاهر امر آن است که قیمت کوره‌های القایی به نسبت کوره‌های سنتی متداول بسیار می‌باشد اما این کوره‌ها هزینه مصرف انرژی را به نسبت کوره‌های سوخت فسیلی تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند که با محاسبه میزان مصرف بالای کوره‌های فسیلی در دراز مدت می‌توان دریافت که جایگزینی کوره‌های برقی از صرفه مالی و توجیه اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: طی مراجعاتی که در سال‌های اخیر برای فروش کوره القایی به اطراف خیابان امام خمینی داشته‌ایم دریافته‌ایم که این قشر زحمتکش توان اضافه کردن آمپر برق خود برای نصب کوره‌های القایی ندارند و از سوی دیگر با مشکلاتی مانند کمبود مکان و … مواجه می باشند که به هر صورت به نحوی باید رفع شود چرا که سلامتی شهروندان نیز با توجه به سوخت‌های فسیلی در خطر است.

او با اشاره به دغدغه بخش صنعت از قطعات ناسالم، یادآور شد که کیفت و استقامت قطعات حاصل از ریخته‌گری با روش کوره القایی به مراتب از کوره‌های سوخت فسیل بهتر است چرا که عملیات ذوب فلزات دقیق تر و کنترل شده‌تر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.