کوزوو و صربستان بطور مشترک نواحی مرزی را کنترل می‌کنند

۲۰م آذر ،

getty1-7.jpg

کوزوو و صربستان به صورت مشترک به کنترل نواحی مرزی پرداخته‌اند؛ گامی که در راستای عادی سازی روابط میان دو طرف و عضویت در اتحادیه اروپا تعبیر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، این کنترل مشترک در نواحی مرزی “یارینیه” و “مداریه” میان شمال کوزوو و صربستان بدون هیچ اشکالی از روز دوشنبه آغاز شده است.

تحت توافقی با میانجی‌گری مقام‌های اتحادیه اروپا در مذاکرات صورت گرفته در بروکسل، پلیس و مقام‌های گمرک دو کشور به صورت مشترک مردم و کالاهایی را که از این دو ناحیه مرزی عبور می‌کنند مورد بازرسی و کنترل قرار می‌دهند. “یارینیه” و “مداریه” دو منطقه مرزی از شش منطقه مرزی میان صربستان و کوزوو می باشند که نظات مشترک بر آن‌ها تا پایان سال جاری میلادی به صورت کامل تحقق می‌یابد.

همچنین گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز پس از گشایش موفقیت آمیز این دو ناحیه مرزی و کنترل آن‌ها توسط دو کشور از آن استقبال کرد و گفت: معتقدم آنچه را که ما امروز شاهد آن هستیم یک اقدم عجیب از سوی دو کشور است. تنها کاری که می‌توانم انجام دهم ترغیب صربستان و کوزوو برای تداوم این روند است.

مساله کنترل و اینکه چه کسی باید مسئول این منطقه مرزی باشد از زمان استقلال یک جانبه کوزوو از صربستان در سال ۲۰۰۸ میلادی میان دو کشور همواره یکی از عوامل درگیری و کشمکش بوده است. به طوری که در اقدام کوزوو در سال قبل میلادی برای کنترل منطقه مرزی، تنش‌های خشونت آمیزی با صرب‌ها صورت گرفت.

صربستان که خواستار عضویت در اتحادیه اروپا است، درخواست خود را ماه مارس سال ۲۰۱۱ به این اتحادیه ارائه کرده، در حال انجام اقداماتی برای عادی سازی روابط با کوزوو است.

برای کوزوو نیز عضویت در سازمان ملل یک هدف بلند مدت محسوب می‌شود. کمیسیون اروپایی اعلام کرد که این امر تنها با عادی سازی روابط میان دو کشور صورت می‌گیرد اما حقیقت امر این است که پنج کشور اروپایی کوزوو را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته‌اند و از زمان استقلال تنها ۹۶ کشور از جمله ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و آمریکا آن را به رسمیت شناخته‌اند. صربستان نیز می‌گوید که هیچ گاه استان سابق خود را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نخواهد شناخت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.