کوفی عنان به شکست استراتژی غرب در سوریه اعتراف کرد

هیلاری کلینتون با وارد کردن اتهام جنگ افروزی در سوریه به چین، روسیه و ایران، برای به راه انداختن جنگ جهانی سوم در سوریه برنامه ریزی می کند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه به شکست خود در ماموریتش در این کشور اقرار کرد و خواستار دعوت ایران برای شرکت در نشست‌هایی شد که به منظور حل و فصل بحران سوریه برگزار می‌شود.

کوفی عنان در مصاحبه با روزنامه لوموند فرانسه گفت: “این بحران از ۱۶ ماه پیش همچنان ادامه دارد، اما فعالیت من سه ماه پیش آغاز شد. تلاش‌های بسیاری برای یافتن راه حلی سیاسی و مسالمت آمیز برای این بحران صورت گرفت. پر واضح است که ما موفق نشدیم و شاید هیچ ضمانتی برای موفقیت ما وجود نداشته باشد.”

در این بین یک کارشناس سیاسی در امور خاورمیانه اعلام کرده است: امریکا و انگلیس هم به بهانه شکست طرح کوفی عنان در سوریه و با سوء استفاده از بحران این کشور، برای آغاز تهاجم نظامی علیه سوریه، به دنبال برافروختن جنگ جهانی سوم هستند.

ادوارد اسپانوس، سردبیر نشریه خبری هفتگی the Executive Intelligence Review در گفت‌وگو اشاره کرده است: “آن‌ها (امریکا و انگلیس) مصمم هستند تا جنگی برافروزند که نه تنها به جنگی داخلی در سوریه، بلکه به جنگی منطقه‌ای تبدیل شده و به سرعت به جنگ جهانی سوم تبدیل شود، زیرا این جنگ به تقابل با روسیه و چین منتهی خواهد شد.”

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا، روز جمعه (۱۶ تیر) به روسیه و چین درباره حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هشدار داد و گفت آن‌ها هزینه آن را می‌پردازند.
چین نیز در انتقاد از هیلاری کلینتون، سیاست این کشور در قبال سوریه را کاملا ناموجه خواند. به گفته‌ی لیو وایمین، سخنگوی وزارت خارجه چین، چین در بحران سوریه سیاستی منصفانه و سازنده را دنبال می‌کند.
اسپانوس از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم به خاطر مخالفت با مداخله نظامی در سوریه تقدیر کرد و گفت، این جنگ عواقب ناگواری برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

اسپانوس گفت: “فکر می کنم باید از روسیه و پوتین به خاطر ایستادگی در موضع‌شان قدردان بود که به هر گونه مداخله و تغییر رژیم نه گفته اند، آن‌ها در اقدام برای سرنگونی بشار اسد و یا هر تلاشی در این زمینه شرکت نخواهند کرد.”

وی همچنین هشدار داد، از آنجایی که کشورهای غربی به دنبال برافروختن جنگ در سوریه هستند، شرایط کنونی در این کشور “به شدت خطرناک” است.

اما هیلاری کلینتون درپی اهداف جنگ افروزانه اش در روز شنبه -۷ ژوئیه- در سایت اینترنتی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که سیاست چین در قبال سوریه در سطح جهانی با تایید کشورها مواجه شده است.
هیلاری کلینتون در کنفرانس باصطلاح “دوستان سوریه” در پاریس از چین و روسیه خواست سیاستی فعال و سازنده در قبال سوریه در پیش بگیرند. روسیه و چین که پیش از این قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه سوریه را وتو کرده بودند، در کنفرانس پاریس شرکت نکردند. هر دو این کشورها نشست را تحریم کرده و مخالفت خود را با هر گونه مداخله نظامی در امور داخلی سوریه ابراز داشته‌اند. در این کنفرانس فرانسیس اولاند رئیس جمهور فرانسه، بار دیگر خواستار برکناری اسد شد.

در رابطه با ایران هم، کلینتون ایران را متهم به پشتیبانی از “عملیات وحشیانه” نظام بشار اسد علیه معترضان کرده بود. او در این زمینه گفته بود: “ایران از عملیات وحشیانه نظام بشار اسد علیه تظاهرات مسالمت آمیز پشتیبانی می‌کند. همچنین از حملات نظامی به شهرهای سوریه حمایت می‌کند.”
این درحالی است که دبیرکل سازمان ملل متحد ایران را یک بازیگر مهم دانسته و اعلام کرده است که بخشی از راه حل معضل سوریه وجود ایران می باشد زیرا ایران در سوریه دارای نفوذ است و نباید نادیده‌اش گرفت.
در مقابل برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و قطر، بر لزوم مسلح سازی معترضان سوریه تاکید کرده‌اند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.