کوفی عنان: توافق بغداد و تهران برای پایان دادن به بحران در سوریه/ سخنگوی دولت عراق: حامی حکومت سوریه نیستیم

به گزارش خبرآنلاین، کوفی عنان روز گذشته بعد از سفر به تهران و دیدار با مسوولان ایرانی به بغداد سفر کرد تا با مسوولان این کشور در خصوص بحران سوریه و تاثیر آن بر منطقه گفت‌وگو کند. این اولین بار بود که عنان به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه به بغداد سفر کرد.

وی بعد از دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در مقر نخست‌وزیری در بغداد در جمع خبرنگاران گفت: همه در خصوص توقف خشونت‌ها در سوریه با یکدیگر توافق نظر دارند و این موضع تهران و بغداد است.

آنگونه که ایسنا به نقل از خبرگزاری سومریه نیوز، نوشته است؛ عنان در ادامه بر اعمال فشار هر چه بیشتر علیه طرف‌های درگیر در سوریه به منظور توقف خشونت‌ها تاکید کرد و افزود: سازمان ملل به دنبال پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه است و داشتن اراده به موفقیت این ماموریت کمک خواهد کرد.

اما در شرایطی کوفی عنان از توافق ایران و بغداد برای پایان دادن به بحران سوریه خبر داده است که  سخنگوی دولت عراق اضافه در اظهاراتی با بیان اینکه ما حامی حکومت دمشق نیستیم، گفت:  اما مخالف سرنگونی آن از راه های نظامی هستیم زیرا سوریه، همسایه عراق است و هر گونه تغییر بدون برنامه ریزی می تواند بر عراق تاثیر مستقیم داشته باشد.

سخنگوی دولت عراق ضمن اعلام تفاوت نظر بغداد با تهران درباره وضعیت سوریه گفت که عراق مخالفتی با تغییر حکومت دمشق ندارد.

به گزارش عصر ایران، علی الدباغ سخنگوی دولت عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در پاسخ به این سئوال که آیا میان سفر کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه به عراق پس از سفر وی به ایران ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ گفت: البته خیر، می خواهم به این موضوع با شفافیت اشاره کنم. نگاه ما در عراق برای حل مسئله سوریه با نگاه ایران متفاوت است. ما حامی حکومت سوریه نیستیم اما مخالف سرنگونی حکومت سوریه از راه های نظامی هستیم زیرا سوریه، همسایه عراق است و هر گونه تغییر بدون برنامه ریزی می تواند بر عراق تاثیر مستقیم داشته باشد.

الدباغ ادامه داد: در دیدار کوفی عنان با نوری مالکی نخست وزیر عراق، او سئوالات زیادی را مطرح کرد و به دنبال آشنایی با دیدگاه های بغداد بود.عراق در بیشتر نشست های اتحادیه عرب با تصمیمات علیه سوریه، مخالفت یا ابراز نارضایتی می کرد.

گفتنی است، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به زودی نتایج سفر عنان به سوریه، ایران و عراق را در نشست شورای امنیت در نیویورک دریافت خواهد کرد. پاتریک وینتریل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر حکومت سوریه آماده توقف فوری خشونت هاست از این موضع استقبال می کنیم اما تاکنون چنین چیزی ندیده ایم. منتظر می مانیم که از آقای عنان بشنویم چه چیزی از سفرهای خود به دست آورده است.

 وی همچنین با ابراز تردید دوباره درباره مسئله مشارکت دادن ایران در مذاکرات مربوط به سوریه مدعی شد: در برابر رفتارهای نابودگر ایران در سوریه ، نگرانی داریم. از آنها می خواهیم از حمایت مستقیم از سرکوب ها در سوریه خودداری کنند.

 /۲۹۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.