کولیک نوزادان عارضه ای گذرا است.

یک فوق تخصص گوارش کودکان: کولیک ناشی از آلرژی، در کودکان که با شیر مادر تغذیه می کنند بروز می کند.

دکتر ابوالفضل ایرانی خواه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه بسیاری از نوزادان در ماه های اول تولد، دچار حالت تهوع و برگرداندن شیر می شوند گفت: این حالت بیماری نیست و به مرور زمان با تکامل بیشتر دستگاه گوارش بهبودی حاصل می شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان در ادامه با تاکید بر اینکه کولیک شیرخوارگی پدیده یا بسیار شایع است گفت: کولیک معمولا با دل درد کودک، نمایان می‌شود که موجب نگرانی وسردرگمی والدین می شود.

وی یادآور شد: کولیک نوزادی پدیده ای فیزیولوژیک است که معمولا از نیمه دوم ماه تولد شروع شده و تا چند ماه اول زندگی ادامه دارد.

دکتر ایرانی خواه با بیان اینکه پذیرفتن این حالت برای والدین به عنوان پدیده طبیعی بسیار دشوار است گفت: والدین باید از مراجعه به پزشکان مختلف و یا استفاده از درمان های تجربی که توسط اطرافیان توصیه می شود بپرهیزند.

وی تصریح کرد: بکارگیری درمان هایی که توسط پزشک فوق تخصص گوارشی کودکان به والدین توصیه میشود موجب شده این مشکل برای کودک و والدین قابل تحمل تر شود.

کولیک ناشی از آلرژی

این فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه کولیک ناشی از آلرژی از عوارض شایع دوران نوزادی است گفت: این کولیک ناشی از آلرژی به پروتئین شیر گاو است.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل با اسهال خونی در اوایل تولد در کودکانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می ‌شوند تظاهر می‌کنند.

دکتر ایرانی خواه گفت: برخی والدین با مشاهده این حالت بسیار نگران می شوند و تصور می کنند فرزندشان به بیماری شدید وسختی مبتلا است، در حالی که این حالت گذرا است و فقط لازم است برخی مواد در تغذیه مادر برای درستی محسوب می شود این عارضه به مرور زمان برطرف شده و هیچ عارضه پایداری در دستگاه گوارش کودک بر جای نمی‌گذارد.

وی در پایان گفت: مادر باید بر حسب تجربه مصرف موادی را که موجب بروز این حالت پس از خوردن شیر مادر میشود شناسایی کند.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.