کوهنوردی بیشترین آمار حوادث در طبیعت را داراست

۲۹ آبان ،
ممتاز نیوز :رئیس انجمن پزشکی کوهنوردی با اعلام اینکه بیشترین حوادث در طبیعت مربوط به کوهنوردی است گفت: سقوط از دیواره و ارتفاع، یخ زدگی، صاعقه زدگی، گم کردن مسیر و گرفتار شدن در طوفان از جمله مواردی است که کوهنوردان را دچار اتفاق می کند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ حمید مساعدیان، در همایش راهنمایان کوهستان که با حضور جمعی از فعالان حوزه‌ طبیعت‌گردی و کوهنوردی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: در کوهستا‌ن‌های و محیطهای طبیعت گردی ۵۰ درصد حوادث مربوط به عوامل محیطی است و ۵۰ درصد دیگر عوامل انسانی دخیل می باشند که بیشتر در اثر بی توجهی به امر آموزش اتفاق می‌افتد.

مساعدیان گفت: در نظر داریم با برگزاری دوره های آموزشی و حرفه‌ای تر شدن طبیعت گردان این درصد از عوامل انسانی را که سبب خطر و مرگ و میر می‌شود کاهش دهیم حتی اگر بعضی اشخاص تمام آموزش‌های لازم را ببینند ممکن است عوامل محیطی سبب مرگ آنها شود بنابراین نقش ما تنها پیشگیری از عوامل انسانی است.

وی گفت: در کوهستان اشخاص آماتور بیشتر دچار اتفاق می‌شوند حرفه‌ای ها نیز دنبال هیجان بیشتر می باشند. اما بعضی نه حرفه‌ای می باشند و نه آماتور به همین سبب اتفاق بیشتری می بینند.مساعدیان بیان کرد: کوهنوردی، اشخاص را نمی‌شناسد و آموزش برای هر کسی بسیار مهم است چرا که در حوادث اولین فردی که می تواند به انسان کمک کند خودش است.

وی ادامه داد: هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کوهنوردان، اشخاص مستقل، داوطلب و آزاد و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، متولیان امداد و نجات می باشند با این حال چند روز پیش محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفته است امداد کوهستان اعتبار و متولی ندارد پس چه کسی به داد ما می رسد. پس باید گفت تنها آموزش‌هایی که دیده‌ایم و تجربه‌ای که اندوخته‌ایم به کمک ما می‌آید.

وی گفت:‌ دوره‌های مقدماتی پزشکی کوهستان جمعاً ۱۵ ساعت است که بیشتر آنها آموزش‌های تئوریک می باشند.در این همایش مساعدیان یادی از کوهنوردان جان باخته کرد و اظهار داشت که ایمن بودن اشخاص و آگاهی یافتن از اینکه در ساعات اولیه اتفاق چطور به خودمان کمک کنیم سبب می گردد تا میزان خطر در کوهستان و آسیبهای وارده کمتر شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.