کوچ انتظارات تورمی و برقراری ثبات در بازارها

با وجود این‌که بازار سکه و ارز طی چند وقت اخیر با نوساناتی همراه شده بود، اما مدتی است این بازارها با ثبات نسبی همراه شده‌اند و جهش قیمتی در نرخ سکه و انواع ارز به چشم نمی‌خورد.

به گزارش «ممتاز» به نقل از بازار، نرخ دلار در ماه گذشته با ثبات قیمتی همراه شد و در بسیاری از روزها در محدوده ۲۵ تا ۲۶هزار تومان قرار گرفت. با فرا رسیدن فصل زمستان، نرخ دلار با کاهش اندکی خود را در بازار نشان داد، اما اکنون نرخ آن درحال ورود به کانال ۲۶هزار تومان است.

خیلی‌ها نوسان اندک یا ثبات قیمت ارز در بازار را طی یکی-دو ماه اخیر ناشی از کاهش میزان تقاضا عنوان می‌کنند و برخی دیگر، اجرای سیاست‌های درست بانک مرکزی در ساماندهی بازار را علت اصلی ثبات نرخ دلار می‌دانند و معتقدند متقاضیان واقعی ارز برای تهیه آن دیگر همچون گذشته به بازار آزاد رجوع نمی‌کنند، چراکه سامانه نیما نیاز آن‌ها را در چارچوب‌های خاص تأمین می‌کند. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری روی ارز با توجه به ریسک بالایی که دارد، دیگر همچون گذشته برای سرمایه‌گذاران جذابیت ندارد. این عوامل باعث شده است رشد قیمت‌ها در بازار ارز و حتی سکه صعودی نشود.

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

یک کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار سرمایه درباره دورنمای وضعیت قیمت ارز در کشور با توجه به ثباتی که مدتی است در این بازار حکمفرما شده، گفت: کاهش انتظارات تورمی نسبت به ماه‌های گذشته درپی رشد تراز تجاری کشور، احتمال گشایش‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری جهت حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم، باعث شده است ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شود.

همایون دارابی با بیان این‌که بعد از انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، آرامش خاصی همه بازارهای دنیا را فرا گرفته است، اظهار کرد: پایان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اکنون با پایان جنگ ارز در جهان یکی شده است و از آن‌جایی که وی همیشه سعی داشت با برهم زدن قراردادهای بین‌المللی، حرف خود را بر کرسی بنشاند، اما اکنون خبری از آن نیست و بازارهای دنیا متأثر از انتخاب جو بایدن در‌حال متحول شدن هستند که تأثیر آن بر بازار داخلی نیز نمایان است.

وی نرخ ارز را تابع عواملی چون میزان رشد نقدینگی، تغییر تراز تجاری کشور درپی فروش نفت و کالاهای غیرنفتی و همچنین انتظارات تورمی عنوان کرد و افزود: امیدها در اقتصاد کشور درپی رشد میزان صادرات بالا رفته و دورنمای تراز تجاری کشور به‌دلیل احتمال افزایش رشد صادرات نفتی و کاهش هزینه‌های کشور بهتر شده، اما متأسفانه نقدینگی در کشور همچنان درحال رشد است که باید فکری به حال آن شود.

کاهش قیمت مسکن و خودرو درپی ثبات نرخ ارز

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: انتظارت تورمی در کشور اکنون به‌شدت کاهش یافته و دیگر چون ماه‌های گذشته نیست. در چنین شرایطی قیمت ارز وارد ثبات نسبی شده و در محدوده ۲۴ تا ۲۵هزار تومان قرار گرفته است. این درحالی است که تأثیر ثبات قیمت ارز در بازار موجب شده قیمت‌ها در بازار خودرو و مسکن نیز کاهشی شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد ثبات نسبی در قیمت ارز حتی از کاهش قیمت آن نیز بهتر است، چراکه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، تجار و… زمانی که ثبات قیمت‌ها را در بازار ارز می‌بینند، تصمیمات درستی برای ادامه فعالیت خود می‌گیرند و بازار دچار آشفتگی نمی‌شود.

قیمت واقعی دلار ۲۰ تا ۲۲هزار تومان است

یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز درباره علت ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار ارز گفت: خروج سرمایه‌گذاران ارز و دلالان سودجو از این بازار، رویه درست بانک مرکزی در تأمین ارز واردکنندگان در سامانه نیما و این‌که مردم اکنون می‌دانند که قیمت واقعی دلار حدود ۲۰ تا ۲۲هزار تومان است، موجب شده قیمت آن بی‌اساس در بازار افزایش نیابد.

ایمان اسلامیان بیان کرد: چنانچه دولت و به‌خصوص بانک مرکزی سیاست‌های کاهش نرخ تورم را با فرمول‌های خاص اقتصادی در پیش گرفته و از طرف دیگر، اقدامات لازم در مسیر مهار رشد نقدینگی و هدایت آن به مراکز تولید را از سر گیرند، شاهد کاهش قیمت دلار تا ۲۰هزار تومان و حتی کم‌تر از آن خواهیم بود. نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۲هزار تومان است، اما انتظارات تورمی و کم ارزش شدن پول از یک طرف و نبود سیاست‌گذاری درست در ساماندهی بازار و اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی از طرف دیگر باعث شده قیمت این ارز در برخی مواقع در بازار بی‌منطق افزایش یابد؛ تا جایی که شاهد دلار ۳۲هزار تومانی هم در اواخر مهرماه بودیم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.