کوچ کارگران مهاجر، معضل جدید بازار مسکن!

بخش ساخت و ساز فقط همین را کم داشت که با کاهش نیروی انسانی مواجه شود تا معجون تلفیق شده از افت قدرت خرید متقاضیان، افزایش قیمت مصالح و رکود معاملاتی کامل شود؛ به هر ترتیب سازندگان می گویند که با رشد قیمت ارز، بسیاری از کارگران مهاجر که عموما افغان بودند، ایران را ترک کرده اند و به همین خاطر دستمزدها تا ۱۲۰ درصد بالا رفته است.

به گزارش ممتازنیوز، بازار مسکن به دلیل رشد بیش از ۳۰۰ درصدی قیمتها که طی سه سال گذشته اتفاق افتاده در رکود مطلق قرار دارد و این در حالی است که افزایش هزینه های تولید مسکن و نوسان قیمت مصالح ساختمانی به معضلی برای ساخت و ساز تبدیل شده است. در این زمینه بارها جلساتی بین نمایندگان مجلس و وزیر صمت برای چاره اندیشی برگزار شده اما ظاهرا نتیجه نداده است. قرار است رزم حسینی باز هم برای توضیح درباره رشد قیمت مصالح ساختمانی به کمیسیون عمران برود. این خبر را محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران ـ مجلس اعلام کرده است.

با اینکه قیمت سیمان درب کارخانه حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان فروخته می شود، در فرآیند عرضه ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان می شود. نمایندگان مجلس می گویند برخی مصالح ساختمانی تا به دست مصرف کننده برسد مشمول ۱۰۰ درصد افزایش قیمت می شود؛ سودی که همه اش به جیب واسطه ها می رود. مکانیزم عرضه مصالح در بورس هم چندان کارآمد نیست. در بورس باید قیمت تمام شده برای بخش مصرفی کاهش یابد و دست واسطه ها کوتاه شود اما در مقام عمل این اتفاق نیفتاده است.

بخش ساخت و ساز با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می کند؛ از کاهش شدید توان خرید متقاضیان گرفته تا کمبود نیروی انسانی. سازندگان بیان می کنند که بعد از رشد نرخ ارز، بسیاری از کارگران مهاجر افغان ایران را ترک کرده اند و بخش ساختمان با کمبود نیروی انسانی مواجه شده و در نتیجه دستمزدها بالا رفته است.

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ  می گوید: بعد از رشد نرخ ارز و کوچ اتباع خارجی، دستمزدها در بخش ساخت و ساز تا ۱۲۰ درصد رشد نشان می دهد. دستمزد کارگر در شهرستانها که تا یک سال قبل ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بود به ۱۵۰ هزار تومان رسیده و نرخ دستمزد اسکلت کارها که قبلا متری ۸۰ هزار تومان بود حالا متری ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شده است.

فروش نرفتن آپارتمانهای نوساز که از رکود بازار مسکن نشأت می گیرد نیز تزریق نقدینگی به حوزه ساخت و ساز را دچار مشکل کرده است. البته بررسی ها نشان می دهد که ساخت و ساز در شهرستانها هنوز از رمق نیفتاده اما در تهران کمتر پروژه مسکونی دیده می شود. افزایش شدید قیمت زمین در تهران از عوامل رکود ساختمانی است. مطابق اعلام مرکز آمار از تابستان ۱۳۹۹ قیمت هر متر زمین کلنگی در تهران ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان بوده که نسبت به بهار امسال ۳۶ درصد و در مقایسه با تابستان سال گذشته ۸۶ درصد رشد نشان می دهد.

روند رو به رشد قیمت مصالح ساختمانی در شرایطی گلوی بازار مسکن را می فشارد که این بازار در کما قرار دارد. آذرماه امسال فقط ۲۵۰۰ فقره خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسید که در مقایسه با تعداد واحدهای مسکونی تقریبا صفر شده و نسبت به میانگین ۱۰ تا ۱۵ هزار فقره خرید و فروش معمول به حدود یک پنجم رسیده است. بررسیهای غیررسمی حاکی از آن است که در دی ماه تعداد معاملات در پایتخت تقریبا به اندازه آذرماه بوده و خریداران واقعی کماکان در انتظار افت بیشتر قیمتها هستند. این در حالی است که از نیمه آبان ماه به بعد قیمتهای پیشنهادی تا ۲۲ درصد و نرخ قطعی ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.