کپی‌برداری چینی‌ها به سریال‌سازی هم رسید

به گزارش خبرآنلاین، برخی از تماشاگران سریال چینی «اپارتمان» (Ipartment) تاحدی از این شباهت‌ها شگفت‌زده شده‌اند و در صفحات شبکه‌های اجتماعی اعتراض کرده‌اند آیا این سریال فقط برای افرادی ساخته شده که پس از ۱۹۹۰ به دنیا آمده‌اند.

 

از طرفی بسیاری از تماشاگران این سریال پربیننده چینی آن را متهم به سرقت ادبی از سریال «دوستان» و دیگر سریال‌های موفق کمدی آمریکایی کرده‌اند.

 

درحال حاضر سومین فصل «اپارتمان» در حال پخش است، سریال داستان گروهی جوان بیست و چند ساله است که در مجتمعی مسکونی در شانگهای زندگی می‌کنند. یکی از شخصیت‌های سریال مثل شخصیت راث در «دوستان» استاد دانشگاه و دیگری مثل جوئی مجری برنامه رادیویی است.

 

پخش سریال از سال ۲۰۰۹ شروع شد، اما اخیرا آمار بینندگان آن به شدت رشد کرده است؛ چراکه چندین شبکه کابلی در چین نیز پخش آن را شروع کرده‌اند.

 

با زیاد شدن تعداد مخاطبان مجموعه، بسیاری به شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند و از شباهت‌های شوخی‌های «اپارتمان» و «دوستان» و همچنین شباهت‌های آن با «چطور با مادرت آشنا شدم» و «نظریه انفجار بزرگ» نوشتند. برخی عکس‌های سریال چینی و سریال‌های آمریکایی را با زیرنویس در صفحه خود قرار دادند و از شباهت‌های بسیار دو مجموعه نوشتند و برخی هم آدرس کلیپ‌هایی از سریال را روی صفحه خود گذاشتند.

 

کاربری در سایت «ویبو» که معادل چینی سایت «توئیتر» است، نوشته: «آیا «اپارتمان» برای آنهایی ساخته شده که پس از سال ۱۹۹۰ به دنیا آمده‌اند و «دوستان» را ندیده‌اند؟»

 

کاربر دیگری هم نوشته است: «بسیاری از جمله‌ها و حتی صحنه‌ها دقیقا از دل سریال‌های آمریکایی وام گرفته شده‌اند. به نظرم این کار شرم‌آور است. این کار هم توهینی به سازندگان سریال‌های آمریکایی است و هم توهینی به نویسندگان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های اصیل چینی.»

 

به گزارش تایمز، تهیه کنندگان مجموعه چینی در هفته‌ای که گذشت و با توجه به واکنش‌های کاربران اعلام کرده‌اند شوخی‌های سریال از «منابع مختلف» سرچشمه گرفته‌اند. آنها همچنین از نویسنده‌ای که نامش را نبردند عذرخواهی کردند و گفتند حاضر هستند برای هر ۱۰۰۰ حرف الفبای چینی که از ایده‌های او استفاده کرده‌اند ۱۵۰۰ دلار (۱۰ هزار یوان چین) غرامت بپردازند.

 

البته تهیه کنندگان «اپارتمان» اتهام کپی‌برداری را رد کردند، «ما از سریال‌های کمدی موقعیت آمریکایی کپی نکردیم. کمدی‌ها الگوهای ثابت دارند، مثلا مرد خوش‌چهره و زن زیبا و مرد فقیر و زن فقیر و الی آخر. این امر در بسیاری از کمدی‌ها مشترک است. ما سرقت ادبی نکرده‌ایم، بلکه به سریال‌های کمدی دیگر ادای احترام کرده‌ایم.»

 

چِن هی ستاره سریال «اپارتمان» و وانگ یوان نویسنده آن است که هر دو از سریال دفاع کرده و اتهام سرقت ادبی را رد کرده‌اند.

 

تهیه‌کنندگان آمریکایی اقدامی درمورد این سریال نکرده‌اند.

 

هالیوود ریپورتر / ۸ اوت / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۷۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.