کیبه غذای ملی لبنان

کیبه نوعی کوفته لبنانی، و غذای ملی  این کشور است. کسی نیست که به لبنان سفر کند و از این غذای لذیذ نچشیده باشد . کیبه به اشکال و طرق مختلف تهیه و سرو می شود که در اینجا ، نوع ساده آن را شرح می دهیم.

گوشت کیبه، باید خوب نرم شود. در قدیم گوشت این غذا را می کوبیدند. اما امروزه در قصابی ها گوشت کوبیده و مخصوص کیبه پیدا می شود، ولی درمنزل هم می توان این گوشت را تهیه نمود .

مواد لازم

۵۰۰ گرم ( دو بار چرخ شود) گوشت گوسفند بی چربی
۲ لیوان بلغور گندم پخته و آبکش شده
یک عدد پیاز متوسط
به میزان لازم فلفل و نمک
یک قاشق مرباخوری ادویه مخلوط لبنان
مقداری آب یخ یا یخ خرد شده

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را رنده کنید، فلفل را نیز ریز خرد کرده و با گوشت مخلوط کنید ؛  سپس بلغور، نمک، فلفل و ادویه را بیفزایید و با کمی آب یخ  یا  یخ خرد شده به طور کامل ورز دهید. اضافه کردن یخ باعث می شود، گوشت نرم شود و خنک باقی بماند، هم چنین زیاد چربی پس ندهد.از آن جا که برای درست کردن این غذا باید گوشت را زیاد ورز دهیم ، می توانیم گوشت را ۲ بار دیگر از چرخ رد کرده ، یا از خرد کن های برقی استفاده کنیم تا نرم شود. سپس بهتر است مواد کوفته را چند ساعت در یخچال بگذاریم تا سرد شود. بعد، از یخچال درآورده و دوباره چند دقیقه ورز می دهیم .

آن گاه دستمان را مرطوب می کنیم و از مایه به اندازه نارنگی کوچک برمی داریم و کف دستمان پهن می کنیم . از مایه وسط کیبه یک قاشق غذاخوری می گذاریم ، اطراف را به هم می رسانیم؛ سپس به شکل دوک به آن فرم می دهیم و در روغن سرخ می کنیم. هم چنین می توانیم یک ظرف فر را چرب کرده و نیمی از مواد را بریزیم و با دست پهن کنیم. آن گاه از مایه وسط کیبه بر روی آن پخش کرده و بقیه مواد کیبه را می ریزیم و پهن می کنیم . بعد با چاقو به شکل لوزی برش می دهیم و کمی روغن روی آن می ریزیم( تا روغن درون آن نفوذ کند).

سپس در فر پنجره وسط  با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد می گذاریم تا بپزد و روی آن  طلایی شود( می توانیم ابتدا فویل بکشیم و در آخر برداریم.)

ادویه مخلوط لبنان: فلفل بهار، دارچین و جوز هندی را به صورت پودر در آورده  و به طور کامل با هم مخلوط می کنیم.

مواد لازم برای تهیه مایه وسط کیبه: به روش سنتی

۳ قاشق غذاخوری روغن
یک دوم فنجان خلال بادام
۲ عدد ( ریز خرد شود) پیاز متوسط
۵۰۰ گرم گوشت چرخ شده
به اندازه کافی نمک و فلفل
یک دوم قاشق مرباخوری ادویه مخلوط لبنان
یک چهارم قاشق مرباخوری دارچین

روغن را در ماهی تابه گرم می کنیم و بادام را در آن طلایی کرده و کنار می گذاریم.

سپس پیازوادویه ها را ریخته ، گوشت را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت بپزد، آن گاه در انتها ، بادام  را اضافه و مخلوط می کنیم.

مواد لازم برای تهیه مایه وسط کیبه نوع دوم:

یک دوم فنجان یا حدود ۸۰ گرم بادام
۴۰۰ گرم گوجه فرنگی ( ریز خرد شده)
یک قاشق مرباخوری دارچین
یک فنجان جعفری خرد شده

بادام را در روغن تفت داده و با بقیه مواد مخلوط می کنیم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.