کیت‌هایی برای تشخیص ویروس کرونا و آنتی‌بادی آن در ۳۰ دقیقه

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید تست‌هایی با قیمت مناسب خبر داد که از زمان ابتلا تا دو ماه بعد از آلودگی وجود ویروس کرونا را در بدن تشخیص می‌دهند. این تست‌ها در انتظار تایید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است.

کیهان کروندیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که حوزه کاری شرکت دانش‌بنیانی که وی مدیر آن است،  تهیه کیت های آزمایشگاهی تشخیص طبی است، گفت: ما تولید قرص‌های آنتی‌بیوگرامی را در دستور کار داشتیم که در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای عفونت‌های میکروبی و باکتریال استفاده می‌شوند. این قرص‌ها برای عفونت بعد از ابتلا به کرونا کاربرد دارند، زیرا عفونت کرونا یک عفونت ویروسی است؛ اما در ادامه این بیماری، فرد به عفونت باکتریایی نیز مبتلا می‌شود. این محصول برای پیدا کردن آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت‌های میکروبی بعد از کرونا استفاده می‌شود.

وی افزود: ایزوی این محصول را اخذ کردیم و در شرف اخذ مجوز تولید آن از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت هستیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره اقداماتی که در راستای مقابله با کرونا داشته‌اند بیان کرد: اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد ماه، پس از این که ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراخوان تولید رپید تست را به شرکت‌های دانش‌بنیان داد، تولید این رپید تست‌ها را در دو شاخه‌ آنتی‌بادی‌ها و آنتی‌ژن‌ها آغاز کردیم. این رپید تست‌ها در شاخه‌ آنتی‌بادی، تولید و به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری اطلاع داده شد. ایزوی این رپیدتست‌ها هم اخذ شد.

کروندیان ادامه داد: تولید رپید تست‌های آنتی‌ژن که ویروس را در ناحیه حلقی و گلویی از روزهای ابتدایی ابتلا بررسی می‌کند نیز در انتظار مشخص شدن پروتکل استفاده از رپیدتست‌ها است.

وی درباره سازوکار تست‌های آنتی‌ژن گفت: زمانی که ویروس وارد بدن ما می‌شود، در ناحیه حلقی و گلویی تکثیر پیدا می‌کند و به وسیله سواپ‌های حلقی و دهانی قابلیت برداشت دارد. در تست pcr نیز از همین روش استفاده می‌شود. در کیت تشخیصی که ما تولید کردیم بعد از این که این ویروس با سواپ از دهان برداشته می‌شود وارد محلول استخراج آنتی‌ژن می‌شود و ظرف مدت سی دقیقه آلوده بودن فرد به ویروس مشخص می‌شود. از همان روز اول ابتلا تا حدودا چهارده روز بعد امکان تشخیص ویروس در این تست وجود دارد. علت این است که بعد از این زمان، ویروس به تدریج ناحیه حلقی دهانی را ترک می‌کند و به قسمت‌های پایین‌تر دستگاه تنفسی می‌رود.

کروندیان با بیان این که «بعد از روز دهم، تست‌های آنتی‌بادی مورد مصرف قرار می‌گیرند»، افزود: به کمک تست‌های آنتی‌بادی، با یک قطره خون از نوک انگشت، می‌توان وجود آنتی‌بادی را  در نمونه خون یا سرم فرد شناسایی کرد. بنابراین اگر مجموعه‌ آنتی‌بادی و آنتی‌ژن را کنار هم قرار دهیم، مجموعه کیتی در دست داریم که به کمک آن، از روز اول ابتلا تا دو ماه پس از آلودگی می‌توانیم بیمار را تحت نظر داشته باشیم. زمان پاسخ به آزمایش هم بسیار کوتاه و حدودا سی دقیقه است. این تست‌ها، تست‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها به تجهیزات آزمایشگاهی نیازی ندارد. قیمت این تست‌ها بسیار مناسب است. منتظر مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی هستیم تا تولید انبوه آن را آغاز کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت در پایان درباره تست‌های بیوگرام گفت: زمانی که عفونتی با منشا باکتری در بدن ایجاد شود باید آنتی بیوتیک مصرف کنیم. تستی در آزمایشگاه‌ها با عنوان بیوگرام یا تست حساسیت به آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود. این تست احتیاج به یک سری آنتی‌بیوتیک دارد. ما برای اولین بار این آنتی‌بیوتیک‌ها را در کشور به صورت قرص تولید کردیم و دومین تولیدکننده این قرص‌ها در جهان هستیم. این آنتی‌بیوتیک‌ها تاییدیه کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی را دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.