کیمیا یک روز عاشق پیمان، یک روز عاشق آرش! مگه داریم؟



تاریخ انتشار: ۲۰ December 2015 | 11:59 pm

کیمیا یک روز عاشق پیمان است و یک روز عاشق آرش! مگه میشه؟مگه داریم؟

کیمیا، در ابتدا دلبسته پسر همسایه است و بعد به آرش دل می بندد، به عقد او در می آید. هر وقت می خواهد هر کار که دوست دارد می کند

شخصیت های سریال کیمیا بی سر و ته اند!

«کیمیا» با عنوان پر طمطراق طولانی ترین سریال  تلویزیون ایران، سرشار از ضعف است. گویی این کیمیا جان ندارد و مریض است، مریضی اش هم به طور عمده مربوط به شخصیت پردازی است. کیمیا پر از کاراکترهای پا در هواست که هیچکدام به بلوغ شخصیتی نرسیده اند، بیننده هنگامی با شخصیت های یک داستان ارتباط برقرار می کند که انگیزه های شخصیت ها را درک کند و یک ما به ازای واقعی برای آن ها در ذهنش پیدا کند، حال با این پیش فرض سراغ تک تک شخصیت های تاثیر گذار «کیمیا» می رویم، چرا به دل نمی شینند؟ چرا واقعی نیستند؟ و شمایل کاریکاتور وار دارند و به شدت کلیشه اند.

کیمیا: دخترک نوجوان و دبیرستانی پر شور و انقلابی که ظاهرا با غرور و البته با اعتماد به نفس است. او در ابتدا دلبسته پسر همسایه است و بعد به آرش دل می بندد، به عقد او در می آید. هر وقت می خواهد هر کار که دوست دارد می کند، طغیان می کند،اعلامیه می نویسد، عاشق پیمان می شود، روز دیگر عاشق آرش! جلوی تمام بزرگ تر ها سرکشی می کند؛ سرکشی هایش مقابل پدر و مدیر مدرسه، بیشتر نشانگر یک کاراکتر نا متعادل است تا یک دختر انقلابی با تدبیر و فهیم .

پیمان: او که کلا کار و زندگی اش را رها کرده و در میانه ی فعالیت های انقلابی عاشق هم می شود، جوانک سر به راه اصلا مشخص نیست چه کاری دارد؟!  از کجا امرار معاش می کند؟ فقط بر ترک موتور می نشیند و راهی شهرهای دور و نزدیک می شود، نه قابل درک است و نه سمپات، به شدت کلیشه ای؛ یک طرفه، تمام خوبی ها در او جمع شده، ۲۵ ساله ای که از لحاظ صفات نیک و تجربه اخلاقی به پدر بزرگ ها شبیه است!

آرش: نمونه ی کامل یک بازی بد، پور سرخ هر کاری که میشد برای بد بودن نقشش انجام داده، او کل زندگی اش را به دنبال انتقام از پدر گذارنده، مشخص نیست چگونه پسری که دلبسته «کیمیا» بوده اینگونه دچار چرخش می شود و کتک کاری می کند، این آرش با آن آرشی که تمام کارهای کیمیا را رفع و رجوع می کند چه نسبتی دارد؟ آرش سیاه است، کلیشه ای و تکراری چون فرزند مشفق است، باید سیاه باشد. باید زندگی اش بی دوام باشد، او نمی تواند عاشق باشد، باید پر از نیرنگ باشد چون فرزند یک سرمایه دار به اسم مشفق است، تا چند سال و تا کی ؟ آنقدر قابل پیش بینی است که می شود قسمت ۱۱۰ کیمیا و فرجام شخصیت آرش را از همین الان مشاهده کرد.

خانواده مهدوی: خانواده ای به شدت کنجکاو، بدون فعالیت خاصی در اجتماع؛ به جز سرک کشیدن در منزل همسایه، کار دیگری ندارند آنها خیلی خوبند! آنقدر که در همسایه را بدون اجازه باز می کنند و از کیمیای شکست خورده دلجویی می کنند، مهدوی ها خیلی خوبند! اما نمی شود دوستشان داشت، چون در تک تک اکت هایشان نسبت به کیمیا و خانواده اش رد یک منفعت مشاهده می شود، به نظر در پرداخت شخصیت های خانواده مهدوی یک اشتباه استراتژیک رخ داده است، آن ها منتقد رفتار های آرش و مشفقند، اما خود دستگاه شنود می گذارند و مدرک جمع می کنند.

منوچهر: بازی بد، شخصیت بد، حضور بی تاثیر، مستاصل در اداره کارخانه، مستاصل و کلافه در خانه، اصلا چرا کلافه است؟ آیا ما نباید عقبه ای از او داشته باشیم؟  تا بتوانیم کلافه گی اش را درک کنیم، او همین جور بی دلیل کلافه است!  ما هم بی دلیل باید قبولش کنیم، او بی دلیل آرش را نمی پذیرد، بعدش بی دلیل آرش را می پذیرد، او کلا یک کاراکتر بی دلیل است!

 

مشفق: مافیا، مرتکب قتل می شود چون پسرش را مال خودش می خواهد ، تمامیت خواهی پدر و مادر قابل درک است، اما برای تمامیت خواهی مرتکب قتل شدن کمی اغراق آمیز نیست؟ چرا باید او را باور کنیم ؟ سراسر سیاهی و دیگر هیچ! هیچ انگیزه قابل دریافت پشت اقداماتش نیست، رابطه ی او و آرش یکی از غیر قابل باورترین  پدران و پسران تصویر شده است، آرش که از ابتدا با پدر بوده چگونه این همه دور است؟ مگه میشه ؟ مگه داریم؟

پی نوشت: کاری به ایرادات صحنه و کمبودهای آکسسوار نداریم، کما اینکه ایران دهه  پنجاه و شصت را بازسازی کردن، دشوار است. زیرا شهرکی مانند غزالی از آن دهه ها نداریم که بشود راحت فیلم گرفت و نباید خیلی در این زمینه مته به خشخاش سازندگان کیمیا گذاشت، در ضمن شخصیت های دیگری هم بودند، نظیر : شهرام، اما همین ها مشتی بودند نمونه خروار تا کاستی های شخصیت پردازی سریال تا اندازه ای درک شود و اما نکته ی آخر اینکه «کیمیا» با همه ی ضعف هایش یک سر و گردن از سریال های جفنگ و خزعبل ماهواره ای سرتر است بدون شک.

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر ممتاز نیوز
momtaznews.com/culture
منبع : bartarinha.ir

تا این لحظه ۴۰نظر ثبت شده
  1. Shima:

    من هم در طول پخش این سریال خیلى تحقیق کردم که ببینم من اینطورى فکر میکنم که قدیما واسه طلاق گرفتن ننگ و بد میدونستن یا ن،دیدم که حداقل تا اونجایی که من تحقیق کردم همه با این مسئله مشکل داشتن و اینکه تو هر مسئله اى دخالت میکرد. بعد تو فیلم فقط به عنوان ى جاسوس با آرش زندگى میکرد و خیلى خودسر بود والا اگ آرش ى سگ آورده بود بیشتر واسش خدمت میکرد و دم تکون میداد و وفادار بود،آخه کى میتونه اگ باباش هم حتى بدترین جنایتکار باشه تحویل پلیس بده ،گناه پدر هم پاى پسر نمینویسن فقط واسه اینکه اون بزرگش کرده،ن،به نظر من آرش محبوب شد و اولین فیلمه که از شخصیت اول فیلم متنفر و با کاراش مخالف بودم.

    • بهرام:

      فیلم قشنگ و واقعیتیست .

  2. آزاده:

    من این سریال روخیلی پیگیری میکنم اما جدای اون کاستی ها که در این دوره به تصویر کشیدنش سخته موضوع خیلی اقرار آمیز بود مخصوصا شخصیت کیمیا که کلا ثبات عقلی نداشت وجالب اینکه در این فیلم حکم اچار فرانسه رو داشت همه کارهاش درست بود وهمه از جمله پدر ومادرش در تمام تصمیم ها از او حمایت میکردن مخصوصا تصمیم طلاق که واقعا مسخره واحمقانه بود چون اونقدر دلیل کافی وجود نداشت که راه به راه بخواد بخاطرش قهر کنه و بره خونه مادر مخصوصا دخترهای اون زمان که با همه ی بدبختیها میسوختن ولی حرفی از طلاق به میون نمیاوردن چون واقعا براشون ننگ بود وهم اینکه خانوادش بجای اینکه راه ورسم درست زندگی کردن رو به دوخترشون یاد بدن فقط اونو با تصمیم های غلطش حمایت کردن که این خودش بد آموزی داره. نکته بعد اینکه خیلی جالب شخصیت پیمان رو نشون دادن یه پسر بسیجی که چشمش دنبال ناموس مردمه وانقدر حواسش به زندگی کیمیا که یک زن شوهر دار بود گرم بود که زن نگرفت وبلا فاصله وقتی کیمیا جدا شد رفت گرفتتش وکیمیا خیلی زود از پیمان باردار شد…در کل موضوع فیلم خیلی کلیشه ای ومزخرفه وفقط داره با اعصاب مردم بازی میکنه دیگه مردم اون آدمهای سابق نیستن که هر چرندی رو با هر تصویری قبول کنند مخلص کلام اگر نمیتونید فیلم های اینجوری نسازید که راه وروش درست زندگی کردن رو بهشون یاد بدید اگر وقعا بهر شخصیتها برین تازه میبینید با سریال های ماهواره از نظر نفس عمل هیچ فرقی نمیکنند

    • Shima:

      من هم کاملا با نظرتون موافقم

  3. یاسر313:

    سطحی ترین نقدی که در مورد یک فیلم دیده بودم همین نوشته بود. فیلم کیمیا رو با عینک۴۰سال پیش ببینید نه دهه هفتادی!!!

  4. مهدیار:

    مهم ترین دلیل پر مخاطب بودن این سریال هزینه گزافیه که واسه این جور فیلما میشه.بدون شک فیلما یا سریال هایی که با این جور محتوا و مضمون ساخته میشن حمایت دولت برخوردار هستند نظیرشو در فیلم اخراجی ها و افراطی ها میبینیم.جذب بهترین هنروران سینما تلویزیون و تبلیغات وسیع واسه فبلم سینمایی که باعث میشه این جور فیلما مخاطب میلیونی داشته باشن.واقعا متاسفم واسه اون دسته از افرادی که فقط چون همه میگن فلان چیز خوبه پس نطرشون رو بر مبنای نظر جمع قرار میدن.اگه تو ساخت این جور فیلما نظیر کیمیا و اخراجی ها عوامل پشت صحنه رو هم از افراد کارامد و حرفه ای(نه افراد دست نشانده خودشون)استفاده کنن اونوقته که ادم میتونه وقت بزاره و این جور فیلمایی که واسه دفاع مقدس ساخته شدن رو تماشا کرد.

    • مراد:

      خیلی فیلم قشنگیه من که با تلویزیون ایران حال میکنم

  5. فري:

    فکر کردی الان این نظرات کامل صحیح و بی نقص هستند.اینها نظرات شما است با نظر بقیه یا کم یا خیلی زیاد فرق دارد

    • رشید:

      فیلمهای ایرانی خیلی صادق و واقعیت و قشنگند . مثل کیمیا . که نشون میده که دینداری و انسانیت خواهر و برادرند .

  6. یلدا:

    هیچکدام از تفسیرات و نقدهاتون رو قبول ندارم همش اشتباهه ضعفای کوچکی داشت اما …

    • بهرام:

      دوست دارم یک خانم باحیا چادری داشته باشم . زن های محجبه برای زندگی بهترن . این ثابت شده تو داداگاهها .
      پسر عموم قاضییه میگه زنهای خیانت کار همشون از نوع بدحجابها هستند .

  7. نسیم:

    به نظر من سریال کیمیا زیبا ترین و تاثیرگذارترین سریالی است که در عمرم دیدم. صحنه های طبیعی یکه زندگی پر دغدغه به همراه صحنه های جنگ و در عین حال موضوع عاشقی. خیلی از فیلم های دیگر که سعی کردند چند موضوع را در یک فیلم بگنجانند تا حدی موفق نبوده اند. اما در این سریال به همه ی موضوعات به بهترین شکل پرداخته شده بدون اینکه خسته کننده باشد. سریال کیمیا یک سریال فوق العاده است.

  8. محدثه:

    سلام اینقدر هم که نوشتین سریال بدی نیست هر سریالی هر کاری کلا یه سری ایرادات داره خودم هم کامل نگاش نکردم تا جایی که شهرام رو کشت کیمیا دیدم بعدش چون به نظرم زیاد جذاب نبود نگاه نکردم قسمت های اولش قبل از اینکه تهران بیان خوب بود و دلنشین بود.

  9. amir:

    منتقد در یک کلام کلاً با کارگردان و کل عوامل سازنده فیلم مشکل داشته
    گرچه من هم نظر مثبتی به این سریال ندارم ولی به نظرم منتقد تا حالا فیلم های ستایش۱و۲ و دلنوازان و کلاً فیلم های اجتماعی اموزشی ندیده چون اون ها هم مثل کیمیا هستند !!

  10. بهرام:

    عشق یعنی بهاره

  11. بهرام:

    سلام عشقم یعنی بهاره خانوم

  12. بهرام:

    سلام بهاره جان

  13. بهاره:

    عشق یعنی کیمیا

  14. یه ایرانی:

    لازم نکرده نقدو بررسی کنین……چون هر فیلمی نقاط ضعف و قدرت داره ….ههه به جا اینه که از فیلم ایرانی دفاع کنیم….خنده داره

  15. SAKINEH:

    کیمیا فیلم قشنگیه
    شاید قسمت هایی از نقدتون درست باشه اما نه همش تو فیلم کیمیا حقیقت یه زندگی رو به نمایش گذاشته عمقی که فیلمای ما داره حسی که داره به هزار تا از فیلم های خارجی بی روح میارزه به لحظه ها و به دغدغه هی کشورمون اینطور توهین نکنید

  16. zari:

    شخصیتها بسیار ضعیف بودن. خصوصا کیمیا. با این مقاله موافقم.

  17. شیاسی:

    سریال کیمیا حرف نداره . سناریو و بازیها عالی هستند

    • زهرا:

      یه سری از ایرادات درسته، ولی تو بعضی جا ها خیلی اغراق کردید! در مورد عقبه و انگیزه شخصیت ها هم نباید انقدر زود قضاوت کنیم، در آینده ی سریال اطلاعات بیشتری راجب شخصیت ها بدست میاریم، پس بهتره صبور باشیم!

  18. جواد:

    واقعا خوشحالم یکی متوجه کمبود های عجیب و احمقانه فیلم شده البته به نظر من شما چون سریال های آمریکایی رو تماشا کردین و به سریال های خوش ساخت و منطقی عادت کردین مثل من این موارد رو درک میکنید وگرنه میبیند که سطح درک بیشتر دوستان در این حد هست که تنها مشکل فیلم رو این میدونند که کیمیا نباید گول آرش رو میخورد! :دی

    تمام فیلم رو که قبول کنیم داستان ابلهانه ای رو که چطور سران بزرگ ترین و مخوف ترین سازمان جاسوسی منطقه برای رد کردن یک چمدون طلا و یکسری سند به یک ارتشی مثل فرخ پارسا نیازمند میشوند رو نمیشه با پتک هم حل کرد! باور کنید سریال هایی ترکیه ای جم تی وی با وجود مزخرف بودن و تکراری بودن بازم از این کیمیا خوش ساخت تر بودن!

    • جواب به جواد غرب پرست و غرب زده:

      جواد اقا ..
      شما برو لنگات رو جلوی رسانه ی بیگانه دراز کن و خریدار فیلم اونها باش تا قشنگ مغزت رو شستشو بدن . حتما تا الان رسانه ی بیگانه بی غیرتت هم کردن نه ؟
      ما خریدار فیلمهای خودمون هستیم حتی با وجود هزاران نقص .

  19. حامد:

    سلام،خسته نباشید
    این نقد ها واقعا ضعیف هست و مشخصه که نویسنده هیچ شناختی از شخصیت انسان ها نداره
    من شخصیت های مثل کیمیا زیاد دیدم،شخصیت های که خوبند اما نه اونقدر محکم که یکی مثل آرش هیج جوره نتونه دلشون رو ببره،من دقیقا نمونه قضیه ازدواج کیمیا رو در واقعیت دیدم.
    در ضمن کسانی هستند که در سن ۲۵ سالگی حتی به مراتب از پیمان هم بهترن بعد شما میگید باور پذیر نیست که کسی تو سن ۲۵ سالگی مثل پیمان خوب باشه؟؟؟؟
    در مورد خانواده مهدوی هم خیلی بی انصافی کردید چون هم کار پون هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب فعالیت داشته و دارن.
    البته قسمت های کوچیکی از نقدتون بد نبود

    • هانا:

      افرین ازاین شخصیت ه

  20. سروش:

    البته که کیمیا از سریال های ماهواره ای مثل سریال های ترکی و… سراست ،اما سریال های امریکایی و.. نه بلکه میتوان (بدون تردید) گفت باید بهترین نویسندگانمان را به شاگردی شاگردان نویسندگان خارجی (چون جورج ار ار مارتین)بفرستیم

  21. سعید:

    کاش یه زن مثل کیمیا نصیبم بشه . دختر باایمان و باحیا و خیلی خوب و بامعرفتیه .

    • لی لی:

      من اهل سرزمین ایران هستم. من ایرانی هستم و به ایرانی بودنم افتخار می کنم اما نه به خاطر نژادم.
      من به ایرانی بودنم افتخار می کنم؛ زیرا سرزمینم، محل پرورش و رشد حق جویان و خردمندان بزرگی بوده است.
      من به ایرانی بودنم افتخار می کنم زیرا مردم سرزمینم، خدای واحد را می پرستند و در طول تاریخ، دست پیام آوران او را به گرمی فشرده اند. یک روز زرتشت بزرگ و روزی دیگر، پیامبر خاتم (که سلام خدا بر او و خاندانش).
      من ایرانی هستم و به ایرانی بودنم افتخار می کنم زیرا مردانی از سرزمین من، برای استقبال از پیامبر آخرین و یادگارهای او، ترک وطن نموده، مظهر آزادمردی و حق خواهی شدند.
      من ایرانی هستم و به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم زیرا سید خراسانی از سرزمین من قیام خواهد کرد.
      من ایرانی هستم و به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم زیرا بیشترین یاوران موعود بشریت، از سرزمین من خواهند بود و مردم من، در کنار مسیح (ع) به او اقتدا خواهند کرد.
      هموطن عزیزم! بگذار داستانی برایت بگویم. اگر می خواهی بدانی چه تحولی برای سرزمینت اتفاق افتاد و چگونه مردمت بزرگی خود را ثابت کردند، داستان «شهر صنعت» و «شهر شفا» را بنگر.

      • فرشته:

        خیلی سریال های ایرانی بعضی هاشون قشنگه مثل کیمیا مثل اوای باران مثل نفس گرم … من واقعا لذت میبرمممممممممممممممممم

        • پیمان رو عشقههههههههههههههههههه نه ارش:

          من عاشق سریال های ایرانی ام . فقط تلویزیون خودمون فقط . مرسی از سریال کیمیا . ولی خداییش کیمیا نبایست با ارش ازدواج میکرد باید با پیمان ازدواج میکرد . چون کیمیا از یک خانواده ی باریشه و باایمانه و خودش محجبه و باایمانه باید دقت زیادی میکرد .

          • بدحجاب ها 4 گروه هستند:

            چهار نوع بد حجابی داریم، آن را اینگونه برشمرد که یک گروه زنان خیابانی هستند.
            گروه دوم مانکن‌ها هستند که سازمان یافته از صهوینیست پول دریافت می‌کنند تا از صبح تا شب با نوع خاصی از پوشش در خیابان‌ها بگردند
            و گروه سوم کسانی هستند که بر اثر مال حرام و خانواده ی بی ریشه و ناسالم به این درد مبتلا شدند.
            چهارم بخش زیادی از زنان بدحجاب در جامعه هستند که از روی ساده لوحی و غفلت و ندانستن درست مطلب و غرب زدگی در این وضعیت به سر می‌برند .

      • شیاسی:

        منم عاشق ایران و مذهب تشیع اثنی عشری هستم و ایرانرا با هیچ جای دنیا عوض نمی کنم مخصوصا خاک خراسان و سپس خرمشهرش را . چقدر خوشبختم که ایرانیم خدایاااااا ازت ممنونم …. اللهم عجل لولیک الفرج بحق محمد و آل محمد

        • کیمیا حروم شد با ازدواج با پسر سوسول بیخود:

          حیف پیمان نبود کیمیا رفت با این پسره سوسول بیخود و نچسب ازدواج کرد . پیمان رو عشقهههههههههههههههههههههه . یک دختر از خطه ی خراسان رضوی

          • بعضی از بازیگران غرب زده هر چقد در فیلم های مثبت بازی کنند ادم نمیشن البته بلانسبت هنرمندان اصیل و باریشه مومن:

            کیمیا نقشش جذاب و دوست داشتنیست ولی مهراوه شریفی نیا از ظاهرش مشخصه یک دختر غرب زده ی ظاهربین خنگه .

  22. مهراز:

    خیلی خوب بود. بنظرم سریال بی محتوا و مزخرفیه. کیمیا بیشتر یه دختر پر رو و سرکشه.

    • دیگ دی:

      سریالش عالیه . خیلی ممنون از زحمتتون

  23. سما:

    شما کلا فیلم رو زدی ترکوندی…
    گفتن نقد ولی این چیزی که شما نوشتین کاملا شبیه تخریب هستش تا انتقاد…
    چند سال برای یه سریال زحمت کشیده شده به همین راحتی مردم رو نکوبین خواهشن.

    • گمنام:

      شما از نقد فیلم اخه چی می فهمی؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.