گاردین:احتمال حذف بررسی پرونده هسته ای ایران از سوی گروه ۱+۵

خبرگزاری آریا-روزنامه گاردین در گزارشی آورده است:در حالی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در خصوص پرونده هسته ای ایران ادامه دارد که تا کنون هیچ گونه پیشرفتی در نشست های این گروه حاصل نشده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روزنامه گاردین:نشست کارشناسان فنی ایران و گروه ۱+۵ در استانبول نیز نشانه ای از پیشرفت وجود نداشته است.
این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز با ادامه فعالیت های هسته ای ایران با درصد خلوص ۲۰ درصد موافق نیست.
نویسنده در ادامه آورده است:شواهد بر این است که ایران بر غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را به منظور استفاده جهت اهداف صلح آمیز و راکتورهای تحقیقاتی مصمم بوده و انتظار می رود ایران سوخت های هسته ای را برای فروش قرار دهد.
شواهد حاکی از آن است که احتمال تعلیق راکتور های هسته ای ایران و غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم وجود ندارد چرا که امکان غنی سازی بیش از ۲۰ درصد اورانیوم در تاسیسات هسته ای ایران امری دور از انتظار نیست.
این در حالی است که تا کنون فعالیت های هسته ای در ایران تحت نظر بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته و ایران از نظارت بازرسان آژانس استقبال کرده است.
نویسنده درادامه تاکید کرد:با توجه به احتمال پیروزی ایران در مذاکرات گروه ۱+۵ انتظار می رود آژانس پرونده هسته ای ایران را پیگیری نکرده و حذف پرونده هسته ای این کشور را توسط ۶ قدرت عضو گروه ۵+۱ در دستورکار آن ها قرار دهد.
وی افزود:تقاضای محوری گروه ۱+۵ به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم  و تعهد به عهد نامه ی سازمان ملل در خوص استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در این کشور است.
این در حالی است که ایران تا به حال به معاهدات و بیانیات خود در خصوص استفاده از انرژی هسته ای پایبند بوده و بر آن تاکید داشته است.
وی در ادامه آورده است ایران هیچ دلیلی برای تعلیق تحریم ها برای از دست دادن چنین امتیازی نمی بیند.
سردبیر روزنامه لیتونی ضمن نکوهش امریکا و غرب به جهت اتخاذ سیاستهای دوگانه، افزود که غرب و عوامل خبری اش برای منحرف ساختن جهانیان از صدها کلاهک هسته ای رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه ، به زعم خود برنامه دستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای را تهدیدی برای جامعه جهانی توصیف کرده اند وبه تهدید و تحریم ایران پرداختند اما “وقتی آمریکا، رژیم صهیونیستی ،روسیه و پاکستان و … دیگران می توانند از این انرژی بهره مند باشند چرا ایران نباشد؟!”وی تصریح کرد که با بکارگیری یک سیاست جامع و نامتناقض در خصوص مسئله هسته ای است که می توان امنیت جامعه جهانی را تامین کرد.
 
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.