گاردین: آیا ۱۲ سال بن بست در مذاکرات به پایان می رسد؟

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

کد مطلب : ۱۶۹۸۱۶

گاردین: آیا ۱۲ سال بن بست در مذاکرات به پایان می رسد؟

ایمنا گزارش می دهد؛

گاردین: آیا ۱۲ سال بن بست در مذاکرات به پایان می رسد؟

افخم: طرف‌های مذاکره برای رسیدن به توافق تا سوم آذر تاکید دارند

خبرگزاری ایمنا: شهر وین پایتخت اتریش از روز سه‌شنبه میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بوده است که هدف آن رسیدن به توافقی نهایی برای حل و فصل اختلافات بین ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.

پنجشنبه ۲۹ آبان – ۱۲:۱۷

به گزارش ممتاز به نقل از ایمنا، در روز چهارشنبه، دومین روز این مذاکرات، جان کری، وزیر خارجه آمریکا با «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان دیدار کرد. از زمان حضور آقای کری در لندن این دومین باری بود که وی با همتای عمانی خود دیدار می‌کرد.
شاید مذاکرات تمدید شود
عمان جزو کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ که ایران در حال مذاکره هسته‌ای با آنها است، نیست اما دیدار کری با وزیر خارجه عمان از آن جهت اهمیت دارد که نهمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران در مسقط، پایتخت آن کشور برگزار شد و بن‌علوی پس از آن سفری اعلام نشده به تهران داشت.
از دیگر تحولات مهم روز چهارشنبه، اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس بود که گفت نسبت به حصول توافق بین ایران و ۱+۵ خوش‌بین نیست و احتمال می‌دهد این مذاکرات بار دیگر تمدید شوند.
از ظرفیت غنی‌سازی در ایران و نیز جدول زمان‌بندی لغو تحریم‌های ایران به‌عنوان بزرگترین چالش‌های مذاکرات نام برده می‌شود. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی‌سازی صنعتی در پایان دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد،‌ آمریکایی‌ها، به‌عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواهان محدود شدن توان غنی‌سازی ایران به‌نوعی ظرفیت دکوری هستند.
در حوزه تحریم‌ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به‌صورتی مؤثر و محسوس انجام شود اما هدف غربی‌ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند، خواسته‌ای که با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان رویارو شده است.
نامه سناتورهای آمریکایی به اوباما: درباره موشک های ایران مذاکره کن
بیش از ۴۰ سناتور آمریکایی نامه‌‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به باراک اوباما، رئیس جمهوری کشورشان ارسال کرده‌اند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که نسخه‌ای از این نامه را مشاهده کرده روز چهارشنبه گزارش داد سناتورها با امضای این نامه خواستار توقف کامل توانایی ایران برای تولید سوخت هسته‌ای شده‌اند.
در این نامه که به رهبری مارک کرک و مارک روبیو، سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی تهیه شده همچنین از رئیس جمهوری آمریکا خواسته چارچوب مذاکرات به گونه‌ای گسترش داده شود که امکان طرح مسائل مربوط به برنامه موشکی ایران هم فراهم شود.
جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها اعلام کرده در مذاکرات هسته‌ای تنها درباره مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای خودبه رایزنی خواهد پرداخت و مسئله توانمندی‌های دفاعی خود را به مذاکره نخواهد گذاشت.
در نامه این ۴۳ سناتورهای آمریکایی به آقای اوباما آمده است: «ما در ماه‌های پیش رو تلاش برای تحمیل فشارهای اضافی بر ایران را ادامه خواهیم داد، مگر اینکه این کشور آرمان‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد و در روابطش با دنیا قدم در راه سازنده نوینی بگذارد.»
احتمال امضای توافقنامه‌ای موقت بین ایران و ۱+۵
یک خبرگزاری روسی همانند برخی از منابع خبری دیگر از احتمال امضای یک توافقنامه موقت دیگر بین ایران و گروه ۱+۵ خبر داد.
یک دیپلمات روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی اینترفکس روسیه از احتمال امضای یک توافقنامه موقت بین ایران و گروه ۱+۵ در مهلت ۲۴ نوامبر برابر با سوم آدرماه خبر داده است. البته پیش از این برخی منابع خبری دیگر هم به این احتمال اشاره کرده‌اند.
خبرگزاری انگلیسی رویترز اولین رسانه‌ای بود که ۷ روز پیش با استناد به مقامات غربی و برخی منابع ایرانی ضمن تأکید بر در دسترس نبودن توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ از احتمال امضای توافقی موقت مشابه «توافق ژنو» خبر داد.
توافقنامه ژنو، سندی بود که در سوم آذرماه سال بین ایران و گروه ۱+۵ منعقد شد و به موجب آن کشورهای طرف مذاکره با ایران متعهد شدند در برابر محدودسازی بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور برخی از تحریم‌ها را علیه آن به صورت هدفگذاری‌شده لغو کنند.
پس از انتشار خبر رویترز در هفته گذشته رسانه‌های دیگر از جمله خبرگزاری‌های ایتارتاس روسیه و آسوشیتدپرس آمریکا و روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال و برخی رسانه‌های دیگر از قول منابع خود به احتمال امضای توافقی موقت بین دو طرف اشاره کرده‌اند.
افخم: تمدید مذاکرات صحت ندارد
مرضیه افخم ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران ایرانی با بیان این که مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان در جریان است، خاطرنشان کرد: اخبار و مطالب متعددی که در برخی تحلیل‌ها درباره تمدید مذاکرات دیده شده فاقد صحت است.
او هم‌چنین عنوان کرد: در نشست معاونان کارشناسی درباره مسایلی که قبلا دسته‌بندی شده است برای مرور آن موضوعات در حال انجام است.
برخی منابع خبری در روزهای اخیر با توجه به زمان کم باقی‌مانده تا ضرب‌الاجل سوم آذر پیش‌بینی می کنند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ که در وین در جریان است تمدید خواهد شد. این در حالی است که هنوز هیچ‌یک از طرف‌های مذاکره کننده به طور رسمی از تمدید مذاکرات سخن نگفته‌اند و بر جدیت طرف‌های مذاکره برای رسیدن به توافق تا سوم آذر تاکید دارند.
پیامدهای بسیار بد شکست مذاکرات، بهترین دلیل برای امیدواری به حصول توافق است
به نوشته روزنامه گاردین، ایران، آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی مذاکره‌کننده در وین در آستانه دستیابی به یک توافق جامع تاریخی قرار دارند که می‌تواند به ۱۲ سال بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.
اما رییسان‌جمهور ایران و آمریکا هر دو با وجود خواسته‌شان برای رسیدن به یک توافق باید پایتخت‌های خود را نیز در این توافق راضی کنند که به نظر می‌آید یکی از موانعی باشد که بر سر راه حصول این توافق قرار گرفته است.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، غرب که ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند در این مذاکرات تلاش می‌کند تا ظرفیت آنچه که آن را گریز هسته‌ای می‌خواند افزایش دهد.
آن‌ها می‌گویند این مدت زمان نباید کم‌تر از یک سال باشد و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف کاهش سانتریفیوژهای ایران و انتقال بخش زیادی از ذخیره اورانیوم این کشور به نقطه‌ای دیگر شامل روسیه است.
ایران هم‌اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که ۱۰ هزار و ۲۰۰ تای آن فعال هستند. غرب از ایران می‌خواهد که این تعداد را به حدود چهار هزار سانتریفیوژ کاهش دهد چون معتقد است ایران برای تامین نیازهایش به ظرفیتی کم‌تر از چهار هزار سو (swu) نیاز دارد.
گاردین هم‌چنین نوشت: کلسی داون پورت، سرپرست بخش منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات آمریکا درباره اختلافات میان طرف‌های مذاکره‌کننده، گفت: تعداد سانتریفیوژها به سمبل این توافق تبدیل شده است که تنها با یک معیار اندازه‌گیری می‌شود. اما اگر روزانه به تاسیسات غنی‌سازی دسترسی داشته باشید بنابراین می‌توانید انحراف را در طول چند روز کشف کنید و چندین ماه برای پاسخگویی به آن فرصت دارید. این امر یکی از دلایل امیدواری نسبت به حصول توافق است. اعمال تحریم‌های جدید به طور قطع واکنشی را از سوی ایرانی‌ها درپی خواهد داشت. آن‌ها کنار گذاشته شدن محدودیت‌هایی که این کشور در نوامبر سال گذشته به آن‌ها متعهد شدند را خواستار خواهند شد و به عنوان مثال به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد بازخواهند گشت که این امر خود خطر احتمال جنگ را افزایش می‌دهد.
این دورنما سبب می‌شود تا تمام مذاکره‌کنندگان اگر نتوانند تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر به توافق برسند از اعلام شکست خودداری کنند. این احتمال وجود دارد که آن‌ها درصدد تمدید مذاکرات برآیند و در صورت امکان چارچوب یک توافق را روی کاغذ بیاورند. اما تمدید مذاکرات دستیابی به توافق نهایی را ساده‌تر نمی‌کند و در ازا مخالفان آن با انتقاد از این اتفاق خواهند گفت که دیپلمات‌ها تنها در حال بازی کردن با زمان هستند.
فرانسه با دادن امتیاز به ایران مخالف است
روزنامه گاردین علاوه بر این به وجود اختلافاتی میان کشورهای عضو گروه ۱+۵ در این مذاکرات اشاره کرد و نوشت: فرانسه در مقایسه با دیگر کشورهای عضو این گروه شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و آلمان با دادن امتیاز در این مذاکرات مخالف است.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در چهارم نوامبر به پاریس رفت تا با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود گفت‌وگو کند و از وی برای دخالت نکردن در آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای تضمین بگیرد.
لوران فابیوس در آخرین مرحله حصول توافق اولیه ژنو در نوامبر ۲۰۲۴ نسبت به امتیازدهی غرب در این جریان هشدار داده بود اما برآوردها در مورد این که کری توانسته است در دیدار اخیر خود با وی تضمین لازم را به دست بیاورد یا نه، اختلاف وجود دارد.
یک منبع فرانسوی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در این باره گفت: برای فابیوس ارتباط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شامل عربستان و قطر از لحاظ اقتصادی بسیار مهم‌تر از ایران است. کشورهای پادشاهی عرب همانند رژیم صهیونیستی مخالف مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران هستند. اما پیامدهای شکست این مذاکرات جدی و صریح خواهد بود و این اتفاق برای باراک اوباما و حسن روحانی همتای ایرانی‌اش یک گام روبه عقب تلقی خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

– .

خبرگزاری ایمنا – آخرین عناوین سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.