گاردین: هدف از حمله اسراییل به غزه آزمایش‌ کردن مصر است

۲۷ آبان ،

epa5.jpg

روزنامه‌ی گاردین در تحلیلی با عنوان “چرا اسراییل به غزه حمله کرد؟” نوشت: سه عامل اصلی در پس ماجرای حمله اسراییل به غزه که سبب کشته شدن احمد الجعبری، فرمانده نیروهای عزالدین قسام شد، وجود دارد که خطرناک‌ترین این عوامل “آزمایش کردن مصر” بود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه‌ی انگلیسی افزود که یکی از این عوامل سه گانه که بسیار نیازی به قانع شدن ندارد “نیاز به توقف پرتاب موشک‌های فلسطینی به جنوب اسراییل” است.

به نوشته این روزنامه، عملیات مذاکره درباره آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس با میانجیگری مصر، پیش از این حمله در جریان بوده است و احمد الجعبری کسی بود که طی پنج سال قبل، آتش‌بس را به سایر گروه‌ها قبولانده بود.

گاردین در ادامه به نقل از یکی از شرکت‌کنندگان در عملیات مذاکره برای آزادی گلعاد شلیط، سرباز اسراییلی آورده است که الجعبری چند ساعت پیش از ترورش، پیش‌نویس آتش‌بس دائم را دریافت کرده بود.

به نوشته این روزنامه عامل دوم مساله انتخابات عمومی اسراییل در اوایل سال آینده میلادی است.

این روزنامه افزود که جنگ‌های پیشی اسراییل مثل جنگ علیه لبنان و جنگ علیه غزه در سال ۲۰۰۸، پیش از برگزاری انتخابات به وقوع پیوست و این اقدامات نظامی به شکست‌های انتخاباتی منتهی شد.

عامل سوم از نظر این روزنامه‌ی انگلیسی “خطرناک‌ترین” عامل است؛ چرا که در آن جنبش حماس و یا واکنش گروه‌های مسلح در غزه مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد بلکه مصر مورد آزمایش قرار می‌گیرد به خصوص آن که ساختار منطقه‌یی این روزها تغییر کرده است.

به نوشته این روزنامه‌، دو دولت‌ توافق‌نامه‌ی صلح با اسراییل امضاء کرده‌اند، مصر و اردن. مصرکه این روزها اسلام‌گرایان در آن به قدرت رسیدند و دیگری اردن که با فعالیت‌های فزاینده اسلامگراها مواجه است و این تب در کشورهای دیگری هم‌چون کویت، عربستان، امارات و بحرین هم به وجود آمده است.

گاردین در پایان پیشنهاد کرد که اسراییل از حمله به گروه‌های مسلح در غزه صرف نظر کند و به توافق‌نامه‌های صلحش با مصر پایبند باشد به ویژه بعد از بهار عربی که آغاز به گسترش کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.