گازوئیل جای بنزین را گرفت/ تغییرسیاست بنزینی ایران ضروری است

آذرجزایری: این درحالی است که طی سالهای گذشته ایران سعی کرده تا تولید بنزین خود را بیش از مصرف افزایش دهد با این توجیه که قراراست ایران به صادرکننده بنزین بدل شود.
اگرچه در این بین سعی شده تا تولید گازوئیل را نیز به موازات بنزین افزایش دهند اما با توجه به محوریت تولید بنزین در کشور کمتر به افزایش تولید گازوئیل توجه شده در حالیکه پیش بینی ها نشان می دهد سال های آینده کمبود گازوئیل در دنیا بیش از بنزین محسوس خواهد بود.
این پیش بینی ها در شرایطی است که مصرف گازوئیل در ایران از مرز ۱۲۰ میلیون لیتر در روز گذشته و کارشناسان تاکید دارند: در صورت عدم چاره اندیشی، مصرف گازوئیل از مرز ۱۵۰ میلیون لیتر در روز به زودی عبور خواهد کرد و ایران بازهم به جای بنزین به یکی از بزرگترین وارد کنندگان گازوئیل در دنیا بدل خواهد شد.
در این راستا مؤسسه اسکاتلندی وود مکنزی با انتشار مقاله ای تاکید کرده با توجه به عرضه مازاد بنزین و کم شدن فرصت صادرات این فرآورده نفتی در آسیا، پالایشگران این قاره ترجیح می دهند به جای بنزین، گازوییل تولید کنند.
کمبود عرضه گازوییل در کشورهای در حال توسعه آسیایی فرصت خوبی برای پالایشگران ایجاد می کند که با کاهش تولید بنزین و افزایش تولید گازوییل، حاشیه سود خود را افزایش دهند.
براساس اطلاعات سوشان گوپتا، کارشناس ارشد بخش پایین دستی وود مکنزی برای برقراری توازن در بازارهای گازوییل و بنزین و تضمین سود پالایشی، پالایشگران آسیایی باید به طور راهبردی رویکرد خود را تغییر دهند.
به اعتقاد گوپتا باید تا سال ۲۰۲۴ میلادی، پالایشگران منطقه آسیا-اقیانوسیه، سالانه یک درصد از ظرفیت تولید بنزین را به ظرفیت تولید گازوییل تبدیل کنند.
مؤسسه وود مکنزی اعلام کرد اگر چه پالایشگران هندی بیشترین خلأ را در زمینه تولید گازوییل به خود اختصاص داده اند، رشد تقاضای این سوخت در چین، مهم ترین عامل افزایش بهای آن در منطقه آسیا خواهد بود.
طبق برآوردهای این مؤسسه، واردات گازوییل چین از حدود ۵۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۰ میلادی، به حدود ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش خواهد یافت که بیشتر آن، مربوط به شبکه حمل و نقل تجاری است.
پیش بینی می شود مجموع تقاضای روزانه گازوییل در قاره آسیا، از هشت میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در سال جاری میلادی، به ۹ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۴ میلادی برسد.
۲۲۱۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.