گالری عکس موسیقی از زنده یاد «محمود ذوالفنون»

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

محمود ذوالفنون (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

محمود ذوالفنون (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

موسیقی : محمود ذوالفنون، نوازنده و مدرس ویولن، در ۹۳ سالگی در آمریکا درگذشت.

پدر او، حبیب ذوالفنون سازنده و نوازنده تار بود و برادرش جلال از نوازندگان بنام سه تار و از شاگردانش بود.

محمود ذوالفنون متولد آباده بود و پس از دریافت گواهی شش ساله ابتدایی به اتفاق پدرش راهی شیراز شد و از کلاس های دو تن از معلمان موسیقی مدارس آنجا بهره مند شد.

او در سال ۱۳۲۳ راهی تهران شد و در هنرستان موسیقی و رادیو ایران در دوره های آموزش تکنوازی ویولن، سلفوژ و تئوری موسیقی شرکت کرد.

آقای ذوالفنون سپس به عضویت ارکستر انجمن موسیقی ملی (به رهبری روح الله خالقی) در آمد و به نوشته خودش، گاهی برای فراگیری گوشه های موسیقی از کلاس ابوالحسن صبا هم استفاده می کرد.

شنیدن ساز پدر

محمود ذوالفنون در شرح زندگی خودش در توضیح سبب علاقمندی اش به موسیقی نوشته: “نخستین پایه علاقه من به موسیقی شنیدن ساز پدرم (تار) هنگام تدریس به شاگردانش بود. بعدها من هم در سلک همان شاگردان درآمدم و به خوبی به خاطر دارم که اولین درس با تار در دستگاه شور و با وزن کرشمه بود. همه دروس به شیوه معمول آن دوره، سینه به سینه بود.”

فعالیت رادیویى او تقریبا از اوایل تاسیس رادیو تا سال ۱۳۵۴ ادامه داشت.

او در سال ۱۳۵۵ به آمریکا مهاجرت کرد. به نوشته خودش، “برای آن که در زمینه موسیقی کار مداومی داشته باشم، به فراگیری زبان انگلیسی پرداختم و در ارکستر وابسته به همانجا به نوازندگی مشغول شدم و بعدا در سن دیه گو به تدریس خصوصی پرداختم.”

در سال های بعد که تعداد مهاجران ایرانی در آمریکا رو به افزایش گذاشت، تعداد شاگردان او نیز بیشتر شد.

از شاگردان محمود ذوالفنون می توان به فرید فرجاد (نوازنده ویلون)، مرضیه و حافظ مدیر (استاد موسیقی در دانشگاه سن فرانسیسکو) اشاره کرد.

از او آلبومی به نام “نقد صوفی” در آمریکا انتشار یافته است.

محمود ذوالفنون که به نت کردن آهنگ های محلی ایران علاقمند بود، مجموعه ای از این نت ها فراهم کرده بود و می گفت “منتظر گشایش مالی یا وسیله دیگری هستم که به چاپ آنها اقدام شود.”

فرزندان او نیز که هر یک سازی می زنند، در اجرای کنسرت های او در آمریکا همراهی اش می کردند.

جالب است بدانید که فرزند زنده یاد محمود ذوالفنون (امین ذوالفنون) برای ۸ سال مدیر توسعه تجاری شرکت گوگل و مسئول سرمایه گذاری‌های تازه این شرکت بود که در نوروز سال ۱۳۹۰ از گوگل جدا و توسط شرکت فیسبوک به مدیریت جهانی توسعه شرکت (از طریق سرمایه گذاری یا تلفیق عملیات Mergers & Acquisitions) منتصب شد و هم اکنون از مدیران ارشد فیس بوک می‌باشد.

در ادامه عکسهای محمد خیرخواه از زنده یاد محمود ذوالفنون را از موسیقی دنبال کنید.

منبع: موسیقی Musiceiranian.ir


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.