گام‌های افزایش نرخ مکالمات تلفنی

در حالی که مخابرات پس از مدت‌ها کش‌و‌قوس موفق به افزایش تعرفه‌ ثابت شهری شد و انتظار می رفت، حداقل برای مدتی آرامش به تعرفه‌ها بازگردد، اما از گفته‌های رئیس رگولاتوری بر می‌آید که راه افزایش تعرفه هنوز باز است.
به گزارش فارس، پس از سال‌ها تلاش شرکت مخابرات برای افزایش قیمت تلفن ثابت و آوردن و بردن ادله‌‌ متعدد، سرانجام افزایش تعرفه تلفن ثابت در سال ۹۰ با اجرای هم کدی در استان تهران کلید خورد و تعرفه هر پالس مکالمه از ۴۴٫۷ ریال شهری به ۵۱٫۴۳ ریال مکالمه استانی تغییر کرد.
اگرچه این اقدام پس از ثابت ماندن تعرفه‌ها از سال ۸۴، نخستین قدم در مسیر افزایش تعرفه‌ها بود، اما وزیر ارتباطات و معاون‌اش می گویند: این اقدام، تنها کار روی ترافیک و بالانس کردن هزینه‌ها برای مردم بوده و روی تعرفه کار نشده است.
در فروردین ماه سال ۹۱، تنها یک سال پس از افزایش تعرفه ۴۴٫۷ ریال شهری به ۵۱٫۴۳ ریال استانی که در دو استان تهران و البرز اجرا شده بود و قرار بود در سایر استان‌های هم کد شونده نیز اجرا شود، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه دیگری تعرفه تلفن ثابت را برای بار دوم تغییر داد. مصوبه جدید این بار تمام استان‌ها (هم شده و نشده) را در بر می‌گیرد.
به این ترتیب تعرفه هر پالس در استان‌های هم کد از ۵۱ به ۵۷ ریال و در استان‌های غیر هم کد از ۴۴٫۷ ریال به ۵۱ ریال افزایش یافت.
این در حالی است که به گفته مدیران مخابراتی و مسئولان دولتی، قرار است، به زودی و به نویت هم کدی در تمام استان‌های کشور اجرا شود و انتظار می‌رفت تعرفه استانی مصوب سال ۹۰، ملاک عمل آینده نیز قرار گیرد و پس از یک سال، انتظار تعیین تعرفه جدید نمی رفت.
تقی پور وزیر ارتباطات در توضیح علت تغییر زود هنگام تعرفه تازه ایجاد استانی، معتقد است: در سال گذشته تعرفه جدید “استانی” را تعریف کردیم و امسال آن تعرفه را تغییر داده‌ایم؛ او علت تغییر تعرفه‌ تلفن ثابت را، افزایش قیمت تمام شده مخابرات عنوان می‌کند.
معاون تقی پور نیز می گوید: این میزان افزایش قابل چشم پوشی است و در قبض مردم تاثیر چندانی نخواهد داشت.
اما با توجه به سابقه ثابت ماندن تعرفه‌های مخابراتی از سال ۸۴ تا سال ۹۰ و مخالفت‌ها فراوان برای این تغییر، در حالی که باز هم انتظار می‌رفت، با این تغییر برای مدتی، آرامش به تعرفه‌های مخابراتی بازگردد، اما رئیس رگولاتوری گفت: یک سال دیگر یا ۶ ماه دیگر دوباره موضوع تعرفه‌ها و هزینه‌های تمام شده را بررسی می کنند.
وزیر ارتباطات روز گذشته با عادی خواندن مصوبه اخیر تغییر تعرفه‌ها، گفت: هر زمان که شرایط قیمت تمام شده تغییر کند، اپراتورها می‌توانند درخواست افزایش تعرفه بدهند و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به درخواست‌های منطقی پاسخ مثبت ‌می‌دهد.
کرم‌پور معاون وزیر نیز می‌گوید: پس از محاسبه و ترافیک‌سنجی دو استان هم کد شده تهران و البرز، متوجه شدیم مبلغ زیان ناشی از هم کدی‌شان تقریبا ناچیز است؛ اما سال دیگر یا ۶ ماه دیگر مجدد این موضوع را بررسی می کنیم.
با توجه به هضم موضوع عادی رشد قیمت‌‌های تمام شده برای وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری، اگر سال دیگر دوباره مخابرات مدرکی دلال بر رشد قیمت تمام شده و درخواست افزایش تعرفه را روی میز کمیسیون تنظیم مقررات گذاشت، جای تعجب نخواهد بود.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.