گام جدید دانشمندان در ساخت کلیه مصنوعی

گام جدید دانشمندان در ساخت کلیه مصنوعی

محققان ایتالیایی، یک گام به تولید بافت مصنوعی کلیه با سلول‌های خود بیمار یا یک منبع دیگر نزدیک‌تر شدند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، پیشرفت در حوزه مهندسی بافت می‌تواند منجر به درک بهتر بیماری‌های کلیه، ابداع روش‌های درمانی جدید و کمک مؤثر به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه شود.

محققان در حال حاضر قادر به تولید بافت‌هایی مشابه کلیه نابالغ با استفاده از سیستم‌های تعلیق از سلول های جنینی کلیه شده اند، اما بدلیل پیچیدگی بخش های تصفیه کلیه و عدم شکل‌گیری بدون حضور رگ‌های خونی، تاکنون در تولید و رشد دادن بافت کلیه بالغ در آزمایشگاه ناموفق بوده‌اند.

محققان موسسه تحقیقات فارماکولوژیک «ماریو نگری» ایتالیا برای نخستین بار «ارگانوئیدهایی» ساخته‌اند که قابلیت ادغام شدن با یک موجود زنده را داشته و می‌تواند عملکردهای کلیه از جمله فیلتر خون و جذب مجدد مولکول را انجام دهد.

کلید موفقیت محققان در تولید این بافت،‌ مرطوب کردن ارگانوئیدها در یک محلول حاوی مولکول‌های مورد نیاز برای شکل گیری رگ های خونی و سپس تزریق این مولکول ها بداخل بدن حیوان میزبان بوده است.

ارگانوئیدها پس از سه تا چهار هفته از زمان لانه گزینی به مرحله بلوغ رسیدند.

دکتر «کریستودلوس شیناریس» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: توانایی تولید بافت کلیه عملکردی از سیستم تعلیق سلول‌های منفرد یک گام مهم در عملی کردن مهندسی بافت کلیه مناسب برای پیوند محسوب می‌شود که امکان بررسی مکانیسم بیماری‌های پیچیده کلیوی و آزمایش داروهای جدید را فراهم می‌کند.

نتایج این پژوهش در مجله انجمن نفرولوژی آمریکا (JASN)‌ منتشر شده است.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.