گام های ایرانی برای ساخت تبلت

خوشبختانه شرکت های ایرانی با استفاده از توان و دانش بومی توانسته اند گام های موثری در زمینه فناوری های جدید بر دارند. یکی از فناوری ها مسئله ساخت رایانه های لوحی است که خوشبختانه امروز شاهد حضور تبلت هایی ایرانی در بازار هستیم.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، البته هرچند تبلت هایی که امروز با نام تبلت ایرانی به فروش می‌رسند به نوعی مونتاژ تبلت های خارجی به حساب می آیند اما به هرحال این اولین گام شرکت های ایرانی برای ساخت رایانه های لوحی است و در نهایت می تواند به انتقال فناوری ساخت این محصولات بینجامد.
 
تبلت کامپیوتر قابل حمل با صفحه لمسی است که بسیاری از قابلیت های یک نوت بوک را دارد. در واقع دستگاهی است ما بین کامپیوتر های شخصی و تلفن همراه هوشمند که خلا موجود در این بین را پر می کند.

در گذشته به جای کامپیوترهای خانگی(PC) لپ تاپ ها پا به عرصه فناوری گذاشتند اما چندی بعد لپ تاپ ها نیز جای خود را به تبلت ها دادند.

در مقایسه تبلت ها با لپ تاپ ها باید گفت که در درجه اول وزن آنها حدود یک دهم وزن یک لپ تاپ است؛همچنین میزان عمر باتری آنها از یک لپ تاپ بیشتر است و نیز گرمای ساطعه از یک لپ تاپ حدود ۸ برابر بیشتر از تبلت ها پیش بینی شده است.
 
از ویژگی های کلی این دستگاه می توان به وزن و قطر بسیار کم آن اشاره نمود که این قابلیت را به کاربر می دهد تا آن را در هر جا و مکان به همراه داشته باشد و از آن استفاده کند؛ همچنین صفحه لمسی آن امکان دسترسی بیشتر و سریعتر به برنامه ها،نرم افزار ها و … را ایجاد می کند؛نکته دیگر قیمت بسیار مناسب در عین ارائه امکانات ویژه به کاربر است.
 
اما اکنون دو تبلت که در ایران مونتاژ می شود با نام‌های DIMO 700 و DIMO900 در بازار حضور دارند. DIMO 700 تبلتی۷ اینچی با پردازنده  یک هسته‌ای Cortex A8 با سرعت یک گیگاهرتز است. آندروید ۴، چهار گیگابایت حافظه داخلی و وزن ۳۵۰ گرم از دیگر مشخصات این تبلت هستند.
 
DIMO700 یک تبلت ۷ اینچی است که سایز مناسب ،امکان نگه داشتن تبلت و کار کردن با یک دست، قابلیت تشخیص ۵ نقطه لمس همزمان از وِیژگی های آن محسوب می شود.صفحه نمایش ضد خش آن، دارای رزولوشن ۴۸۰×۸۰۰ و نسبت تصویر ۱۶:۹ است.

از مشخصه‌های ظاهری این تبلت می‌توان به وجود دوربین در بالای صفحه نمایش برای داشتن مکالمه تصویری از طریق اینترنت ، وجود سه کلید لمسی back ، home و menu در سمت راست صفحه نمایش اشاره داشت.

.DIMO 900 نیز تبلتی با صفحه‌نمایش ۹/۷ اینچی است که از ده نقطه لمس همزمان و دقت ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل بهره می‌برد. پردازنده این محصول نیز Cortex A8 با سرعت یک گیگاهرتز است. سیستم‌عامل DIMO 900 نیز آندروئید نسخه چهار و حافظه آن هشت گیگابایتی است. دوربین پشت این تبلت دو مگاپیکسل است.

همچنین تبلت DIMO900 قدرت تشخیص ۱۰ نقطه لمس همزمان را دارا است. جنس بدنه این تبلت از آلومینیوم خشک است. این تبلت دارای صفحه نمایش ضد خش با رزولوشن ۷۶۸×۱۰۲۴ و نسبت تصویر ۴:۳ است. به گزارش رسالت، در ساخت صفحه نمایش این تبلت از تکنولوژی IPS استفاده شده که از قابلیت‌های این صفحه نمایش‌ها می‌توان به رنگ‌های طبیعی تولید شده توسط این صفحه نمایش‌ها اشاره کرد.
 
از مشخصات ظاهری این تبلت می‌توان به وجود یک دوربین در جلوی تبلت برای داشتن مکالمه تصویری از طریق اینترنت و همچنین دوربین در پشت تبلت عکس برداری و ثبت لحظات اشاره کرد.

رضا مریداوی مدیرعامل شرکت تولیدکننده این تبلت ها، در خصوص این تبلت ها گفت: هیچ ضعفی بر روی این تبلت ها در مقایسه با محصولات مشابه وارداتی نمی توان یافت درشرایطی که قیمت آن نصف محصولات خارجی است.
 
وی با اشاره به اینکه دو محصول دیمو۹۰۰ و دیمو۷۰۰ اولین تبلت های ایرانی است که امروز رونمایی شد، اظهار داشت: تبلت Dimo700 به قیمت سه میلیون و ۹۰۰هزار ریال و محصول DIMO900 با قیمت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برای مصرف کننده عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات ایرانیان اروند، این دو تبلت را جزء سایزهای پرمصرف تبلت دانست و اضافه کرد: این تبلت ها با دو ماه گارانتی تعویض به همراه گارانتی ۱۲ماهه عرضه می شود.
 
مریداوی ظرفیت تولید تبلت در کارخانه این شرکت را ۲۰هزار دستگاه در ماه اعلام کرد که در حاضر ماهانه ۱۰هزار دستگاه تبلت در این واحد داخلی تولید می شود.وی با اشاره به اشتغالزایی ۲۸۳نفر در این واحد تولیدکننده تبلت و گوشی تلفن همراه، از دو برابر شدن ظرفیت تولید و اشتغال تا پایان سال جاری خبر داد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.