گام های سرعتی که دروازه بانان را تسخیر می کرد

۱فروردین ۱۳،

مروری بر بهترین ضربه های تک به تک در مستطیل سبز؛

مهاجم یکی از سیستم های مهم در فوتبال به شمار می آید هر یک از مهاجمان مهارت خاصی برای گلزنی دارند که تک به تک شدن با دروازه بان یکی از این مهارت ها است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران تک به تک شدن مهاجم با دروازه بان حریف یکی از حساسترین و جذاب ترین صحنه های فوتبالی به شمار می آید برخی از مهاجمان از موقعیت تک به تک با دروازه بان نهایت استفاده را می برند و بعضی دیگر ناکام می مانند و سبب اعتراض هوادارانشان می شوند.

در این گزارش شاخص ترین مهاجمانی که مهارت خاصی در گلزنی در موقعیت های تک به تک با دروازه بان را دارند معرفی کردیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند.

* پیوس فرصت طلب

فرشاد پیوس را یکی از فرصت طلب ترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران می دانند تا جایی که علی دایی با گل های بی شمارش هم نتوانست این لقب را از پیوس بگیرد.

شاخصه مهم پیوس این بود که از موقعیت های گلزنی حداکثر استفاده را می کرد به خاطر همین هواداران تیم ملی و به خصوص پرسپولیس در دهه ۶۰ با قرار گرفتن پیوس در موقعیتی تک به تک جشن به ثمر رسیدن گل را روی سکوها به راه می انداختند چرا که مطمئن بودند که این بازیکن تحت هر شرایطی توپ را به تور دروازه می رساند.

پیوس برای زدن گل در موقعیت تک به تک با دروازه بان حریف شگرد خاصی داشت. وی خیلی خونسرد با دروازه بان حریف پیش می رفت وبا زدن توپ به زاویه مخالف دروازه بان مهارتش را به رخ می کشید.

مهاجم سال های نه چندان دور پرسپولیس بیشترین تک به تک هایش را به تیم های عربی به خصوص عربستانی ها زد در دوران باشگاهی هم تک به تک های معروف او مربوط به سال ۶۷ می شود، او در بازی مقابل گسترش سه موقعیت تک به تک را به گل تبدیل کرد و زمینه ساز پیروزی تیمش شد.

پیوس در قطر هم به واسطه همین تک به تک زدن هایش از شهرت خاصی برخوردار شد او در طول دوران بازگیری اش یک سالن برای الاهلی قطر توپ زد و به عنوان آقای گل لیگ این کشور رسید.

به این نکته هم باید اشاره کرد که محسن عاشوری بازیکنی بود که مداوم پیوس را در موقعیت تک به تک قرار می داد براین اساس سرمربی تیم ملی وقت سعی می کرد که از زوج عاشوری و پیوس مقابل حریفان استفاده کند و تیم ملی بیشتر از عمق حمله می کرد.

* متولد شدن یک پیوس دیگر در فوتبال

محسن خلیلی هم از موقعیت ها تک به تک به دروازه بان به خوبی استفاده می کند به خاطر همین اهالی فوتبال چند سال پیش بر این باور بوند که یک پیوس دیگر در فوتبال ایران متولد شده است.

خلیلی در لیگ هفتم بود که از سایپا به پرسپولیس آمد و با درخشش دراین تیم آقای گل فوتبال ایران شد محسن آقای گل هم همانند فرشاد آقای گل یک ویژگی ممتاز داشت و آن هم استفاده حداکثری از موقعیت های تک به تک بود.

هواداران پرسپولیس هنوز تک به تکلی که اودر دربی برگشت لیگ هفتم به ا ستقلال فیروز کریمی زد را فراموش نکرده اند جالب اینکه درآن دربی خلیلی دروازه وحید طالب لویی را باز کرد که یکی از بهترین تک به تک گیرهای فوتبال ایران است.

خلیلی با پایان لیگ هفتم و مصدومیتی که برایش پیش آمد از لحاظ فنی کمی افت کرد اما کماکان از موقعیت های تک به تک نهایت استفاده را می کرد همین فصل پیش بود که خلیلی با پیراهن مس کرمان در موقعیتی تک به تک دروازه پرسپولیس را باز کرد تا توانایی هایش را بار دیگر به رخ کشیده باشد.

* مجیدی تک به تک زدن ماهر

فرهاد مجیدی مهاجم استقلال هم در سال های اخیر با استفاده از تجربه اش به یک تک به تک زن ماهر تبدیل شده است.

مجیدی اولین گل تک به تکش را به دروازه بان ابومسلم در لیگ هفتم زد، بی شک معروف ترین تک به تک کاپیتان آبی ها مربوط به دربی ۶۹ در سال ۸۹ می شود، وی در دقیقه ۹۰ این دربی روی پاس جباری با حقیقی تک به تک شد و با دقت هرچه تمامتر توپ را به زاویه مخالف فرستاد.

با توجه به فشار بالای دربی گل کردن آن تک به تک کار هر بازیکنی نبود اما مجیدی با استفاده از تجربه اش یک پیروزی با ارزش را برای تیم مظلومی رقم زد یکی دیگر از تک به تک های رسمی مجیدی مربوط به لیگ دهم می شود.

وی دربازی رو در رو مقابل سپاهان چند مدافع این تیم را جا گذاشت و با رحمتی تک به تک شد او دراین مصاف تک به تک با بهترین دروازه بان ایران با یک ضربه چپ توپ را به تور دروازه چسباند.

* تمرکز عنایتی روی موقعیت های تک به تک

عنایتی یکی دیگر از تک به تک زن فوتبال ایران است عنایتی دیگر فرم بدنی سابق را ندارد به خاطر همین به جای زدن گل سعی کرد با ضربه سر از موقعیت های تک به تک استفاده کند.

هر چند عنایتی در مقایسه با پیوس خلیلی و مجیدی تک به تک زن ماهری نیست اما در مقایسه با سایر بازیکنان در این زمینه توانایی بالایی دارد.

اوج درخشش عنایتی در استقلال به زمانی بر می گردد که وی در کنار یک بازیکن سرعتی به نام سیاوش اکبرپور بازی می کرد و بارها در موقعیت تک به تک قرار می گرفت.

* مدیر روستا مهاجم شاخص سالهای دور

علی اصغر مدیر روستا هم یکی دیگر از تک به تک زن های شاخص فوتبال ایران بوده است وی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در پاس توپ می زد با درخشش در این تیم ملی پوش شد و اسم و رسمی برای خودش پیدا کرد .

بدون شک تخصص مدیر روستا هم در تک به تک زدن با بازیکنی مثل پیوس قابل مقایسه نیست اما می توان او را جزو تک به تک زن برتر فوتبال ایران معرفی کرد.

* بی استعداد ترین تک به تک زن ها

بعداز معرفی بهترین تک به تک زن های فوتبال ایران مروری بر بازیکنانی خواهیم داشت که تخصص ویژه ای در خراب کردن این موقعیت ها دارند.به طور حتم آرش برهانی یکی از بدترین تک به تک زن تاریخ فوتبال ایران است برهانی سخت ترین توپ ها را در لیگ ایران به گل تبدیل کرده در موقعیت های تک به تک به شکلی تعادلش را از دست می دهد که غیر قابل توصیف است.

مهرزاد معدنچی هم یکی از بدترین بازیکنان در استفاده از موقعیت های تک به تک است معدنچی در سال های نه چندان دور فقط در پرسپولیس موقعیت ها تک به تک از دست می داد تا جایی که دنیزلی را تا پای سکته پیش برد و علی پروین هم مدعی بود که وی سبب اخراجش شده است احمد زاده و محسن گروسی هم دیگر بازیکنانی بودند که مدام تک به تک را از دست می دادند البته در این میان مومن زاده با گلزنی هم در کل آشنا نبود.

* تک به تک های خاطره ساز

خداداد عزیزی و مهدی مهدویکیا دو بازیکن تیم ملی هم دو بار تک به تک های فوق العاده با دروازه بان های استرالیا و آمریکا داشتند.

خداداد عزیزی در دوران بازیگری اش هیچ وقت تک به تک زن مطمئنی نبود اما در بازی استرالیا مقابل مارک بوستیج عالی به توپ ضربه زد جالب اینکه خداد بارها اعلام کرده ضربه اش به صورت کاملا شانسی به گل تبدیل شده است.

مهدوی کیا هم دیگر گل تک به تک مهم فوتبال ایران را به ثمر رسانده است کاپیتان حال حاضر پرسپولیس در جام جهانی ۹۸ در موقعیتی تک به تک مقابل کسی کلر قرار گرفت و دروازه آمریکا را به زیایی هرچه تمامتر باز کرد./آق


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.